Nekromanti roll20.net - Söker spel.

Laddeus

Veteran
Joined
19 Nov 2010
Messages
12
Location
SE
Hej.

All ni som inte vet vad roll20.net är. Så är det ett väldigt smidigt sätt att spela rollspel över nätet med varandra.
Ta en snabbtitt här: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Jno4eO1HCwU
Det finns väldigt mycket mer att gå in på.

Roll20 gör det väligt simpelt att spela via nätet, inget behövs laddas ner (om man har en kompatibel webbläsare) och där har man nästan allt man behöver. Saker som karaktärsblad är väl att föredra någon annanstans.

Det finns även ett forum där man kan söka spelare och lägga upp sin kampanj och få till sig spelare. Allt väldigt smidigt.
Dock är det flesta ifrån USA, eller engelsktalande. Inte mycket Svenskt folk.

Jag har alltid haft lust att spela rollspel, ofta väldigt stor drivkraft till det, men det har varit svårt att hitta likasinnade och/eller haft tid att spendera en hel dag till det. Med roll20 kan jag lätt se att man kan ägna sig 2-3timmar en dag utan att hela den dagen slukas upp av rollspelande. Bra för de som försöker balansera sitt liv mellan, jobb, skola, familj och annat.

Jag undrar om det är någon, eller några, som håller på att spela via roll20 och kanske söker spelare?
Hade varit fint om det svenska "rollspel-communityt" hade kunnat få igång något lättare sätt att hitta varandra i just roll20.

Vet inte om jag är rätt person att försöka få bollen rullande, men hoppas på att något dyker upp. Kanske finns det redan en stor grupp människor som spelar via roll20 redan, isåfall - let me know.

Cheers.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,824
Att inte kunna lägga upp karaktärer är för mig ett stort minus, beror väl lite på vad man spelar men healthbars och liknande känns bara som en gimmick.
Nej Fantasygrounds före det här alla gånger.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag spelar i 4 kampanjer där med en förvånande mängd svenskar.
Men det finns ett par problem med det.
Små buggar men dom gör det jobbigt ibland. Samt att inte kunna lägga upp karaktärsblad eller ge spelare en "note" som dom kan skriva i på ett bra sätt. Samt att det även är problem mo man viskar någon och medelandet blir för långt så blir hälften viskat och den andra halvan kan alla se.
 

Laddeus

Veteran
Joined
19 Nov 2010
Messages
12
Location
SE
Anchorman said:
Att inte kunna lägga upp karaktärer är för mig ett stort minus, beror väl lite på vad man spelar men healthbars och liknande känns bara som en gimmick.
Nej Fantasygrounds före det här alla gånger.
Jag vet inte hur Fantasygrounds fungerar, men är det inte något man måste betala för? För att kunna spela någorlunda ordentligt?

Healthbars är ju helt klart upp till var och en om man vill använda.

The Riddler said:
Jag spelar i 4 kampanjer där med en förvånande mängd svenskar.
Men det finns ett par problem med det.
Små buggar men dom gör det jobbigt ibland. Samt att inte kunna lägga upp karaktärsblad eller ge spelare en "note" som dom kan skriva i på ett bra sätt. Samt att det även är problem mo man viskar någon och medelandet blir för långt så blir hälften viskat och den andra halvan kan alla se.
Jo, det tråkiga är ju att inga karaktärsblad finns. Jag har lyckats göra mina egna, lite mer pyssel och kanske inte lika smidigt i roll20 som man önskar att det kunde vara.

Man kan ju ge spelarna en tom karaktär som de kan edita, som notes, men blir ju inte lika smidigt, som kanske Fantasygrounds eller andra har.

Buggar och sådant är tråkigt, men de går att kring gå.
Man kan skicka meddelandet som ett handout, tex.

För att vara en grattistjänst (om man bortser från dynamic lightning och mer upladdnings utrymme) så är det ett väldigt smidigt och snabbt sätt att spela via.
Jag är övertygad om att de flesta buggar kommer fixas.

Vad använder ni er av för karaktärsblad?
Har försökt hittat öppna Exel-formulär som man kan använda i Google-docs, men inte hittat.

Cheers
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Formulär varierar men oftast så kör vi html baserade eller pdf som jag laddar upp till min server så att varje spelare har tillgång till sitt blad samt att jag har det med.
Men som sagt det varierar en del, annars använder jag obsidianportal för karaktärsblad och info om kampanjen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Nu har jag läst på lite om Roll20 och det verkar ju helt klart smidigt och relativt lätt att komma in i om man vill köra online-chat-rollspel (spanade in fantasy grounds ocksp som verkade galet avancerat och avskräckande). Så tack för att jag hittade det.

Jag grubblade på att koda nåt eget onlinegrejs (java web launch med sockets) innan jag insåg att jag varken har tid, ork eller inspiration... så jag började aldrig. Tanken där var att en person är SL och drar igång en server och så kan flera spelare ansluta och ladda upp sin karaktär och sen flyttar man den real-time över en karta (fog of war + massa monster att slåss med som SL pytsar ut). Och sen en chatt där man ser vad spelare som är inom en viss räckvidd skriver. Längre i planeringen kom jag inte.

Tillbaka till roll20 (som nu definitivt sänkt tanken på att koda ovanstående). Jag tolkade först roll20 som att spelarna skulle kunna sätta destinationer för sina karaktärer och att de skulle flyttas i realtid, men så verkar det inte vara så jag undrar lite vad spelaren ska göra mer än att få visuell input? Göra anteckningar? Hur har ni som testar gjort? Sköter SL allting?

Mitt rollspelsintresse kör total berg-och-dalbana på sistone. Att spela helkvällar varken kan (småbarnsförälder) eller vill (bara att se en långfilm tar för mycket tid för att det ska vara värt att lägga på en enskild aktivitet typ) jag. Intresset för zombie-PBF-spelet här påforumet har svajat rätt hårt (låg inspiration just nu). Sen kom LinCon och jag blev skitsugen på att svänga förbi indierummet och prova någonting, men det intresset har tvärdött. Och sen hittade jag det här och blev sugen att prova att köra nån kampanj med korta spelpass (30 minuter kanske, absolut supermax en timme) med roll20.

Men det kommer nog gå över när jag inser att jag måste skapa en kampanj att spela, och hitta spelare jag är socialt bekväm med att ha över video-chat. :gremsmile:

[Om du läst så här långt, wow, du är tålmodig och vet nu mer om Olof än du behövt! :gremwink: ]
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
roll20.net verkar riktigt koolt och jag skulle vilja vara med på en kampanj med detta om det skulle vara möjligt. Jag har inte någon att riktigt spela med just nu förutom på forumet. Vissa av mina spelare i min grupp IRL har för mycket saker att göra just nu så vi kommer inte vidare i vårt Portal rollspel :/.

Men som jag sa innan, jag skulle väldigt gärna vara med på ett roll20.net rollspel :gremsmile:
 

Laddeus

Veteran
Joined
19 Nov 2010
Messages
12
Location
SE
Arfert said:
hmm intressant, ska kolla in det lite närmare!
Gör det, och hör av dig sen. Det behövs fler speltillfällen i Sverige.
 

Laddeus

Veteran
Joined
19 Nov 2010
Messages
12
Location
SE
Dr Riddler Jerusalem said:
Jag har en plats i en Runequest 6 grupp.
Aldrig spelat Runequest dock. Tar det tid att lära sig?
Hör av dig på roll20.net så kollar jag gärna in det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Max said:
Dr Riddler Jerusalem said:
Ladde said:
Dr Riddler Jerusalem said:
Jag har en plats i en Runequest 6 grupp.
Aldrig spelat Runequest dock. Tar det tid att lära sig?
Hör av dig på roll20.net så kollar jag gärna in det.
Nej det är inte svårt, det är ett förfinat BRP.
Vad är ett BRP?
Basic Roleplaying. Det spelsystem som i mer eller mindre modifierad form används i till exempel Call of Cthulhu, Stormbringer och äldre varianter av Drakar och Demoner. Grundegenskaps- och färdighetsbaserat spel som huvudsakligen försöker simulera spelvärldens naturlagar, men inte är särskilt regeltungt.
 
Top