Nekromanti Roligt?

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Vad är det som är roligt med DoD? IMHO tycker jag att det är trist , för lite detaljer , särskilt med en dålig spelledare , och sen sån idioti som att en magiker bara kan lära sig vapenfärdigheten stav , och sen levlarna....
USCH!

MVH Sir William Besario , Nybörjare , Småtting , 13år...
 

tobbetl

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
80
Location
sthlm, sverige
Stav!

Så vitt jag har fatta det så kan en magiker lära sig flere vapen än stav(det är bara en riktlinje att en magiker bara kan änvända stav), men att stav är det som är vanligast inom magi och att en magiker som studerar till magiker följer vissa inriktningar som t.ex att en magiker använder en stav och inte ett tvåhands svärd. För utom det så har han nog inte tid att lära sig fler vapen, för det tar ju lång tid att lära sig magi.
Men det är ju min tolkning och om du inte gillar att en magiker bara kan använda stav, så ändra på det.
Kolla in frågor och svar på riotminds sida där finns deras svar:
<A HREF="http://www.riotminds.com/fragorsvar.html" target="_new">http://www.riotminds.com/fragorsvar.html</A> /tobbe

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by tobbetl on 2001-02-11 12:50.</EM></FONT></P>
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Jo, jag håller med...

Jag håller med er båda till viss del, faktiskt... För jag anser att även om en magiker inte använder tvåhandssvärd så behöver man inte en regel för att stoppa detta... det låter helt jäkla onödigt, och det är det också... Jag som SL skulle iaf inte låta en gammal Gandalf ha ett tvåhandssvrärd utan ett väldigt gott skäl.. likadant det där med att en tjuv inte får på sig en tunnhjälm osv osv... man ska inte behöva ha sånna regler... och sedan borde det finnas bättre regler för att lönnmörda någon med kniv...

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Jo! EN sak till!

vad fan menar du med "The Snaad" (Jag menar inte att vara otrevlig eller så, jag bara undrar vad det är)?

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Jag tycker att det var mycket trist av dig att skriva något sådant i detta forum, men du vill väl att folk skall bli ilskna.

Jag undrar verkligen vad du tillför "debatterna" här genom detta inlägg.

Jag undrar hur det hade sett ut ifall om alla hade gjort som dig och skrivit sådana här trista inlägg... Alla har vi olika smak och tur är väl det, men snälla behåll det för dig själv.

Jag är bara en forumsdeltagare, och jag vet att jag inte får lov att be dig att ta bort denna tråd, eller ändra om den, men jag gör det ändå.

MEN

Det kan ju vara så att jag har missuppfattat dig, du kanske bara är nyfiken på VARFÖR det är så populärt med alla dessa "få detaljer" och "idioti-regler".
I så fall ber jag dig också att ändra innehållet i din tråd, så folk inte missuppfattar dig, eller så tar du dig i kragen och läser diverse inlägg på detta forum och/eller surfar vidare till någon av de mycket fina hemsidor som finns på nätet om Drakar och Demoner.

Vill till sist säga att det nog inte finns NÅGOT rollspel är roligt med en dålig SL (iaf. inte vad jag har stött på).

Egentligen borde jag ha bojkottat inlägget, nu när jag tänker efter...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

tobbetl

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
80
Location
sthlm, sverige
Snaad=

Tobbe!

Det är kanske lite långsökt men om du kollar vad jag heter och gör lite ändringar så får du just Snaad.
Förklarng:
Om du tar varje bokstav före Tobbe så blir det snaad.
T=S
O=N
B=A
B=A
E=D
Namnet ska uttalas med långt a.

Namnet kanske inte är så bra men det finns nog ingen annan som kallar sig det.

/tobbe=snaad
<A HREF="http://snaad.has.it" target="_new">http://snaad.has.it</A>

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by tobbetl on 2001-02-11 14:06.</EM></FONT></P>
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Lönnmord med kniv(långt, ej lämpligt för känsliga)

Jag kör med vad jag kallar 'dramatisk skada'. Om någon under en maskeradbal smyger upp bakom sitt tilltänkta (orustade) offer och lyckas med slaget så gör den (några poäng mindre skada än vad som krävs för att döda offret)+ett tärningsslag poäng i skada. Offret kan dö eller också gör det inte det, hursomhelst är det nära. Är offret rustat beror skadan på om lönnmördaren känner till det eller inte. Gör han inte det, slå normal skada och dra av RV som vanligt. Gör man samma sak i en strid beror det lite på vad det är som händer.

Exempel ett: Barbaren Bârn och Fightern Fyaniz sitter till häst å slåss. Striden är jämn och pågår en längre stund. Plötsligt hoppar Bârns tjuvkompis upp på hästryggen bakom Fyaniz och sticker två dolkar i sidan på honom. (från Conan Förgöraren, va?) Det är inte så dramatiskt och gör vanlig eller lite mer och Fyaniz knuffar bryskt ner honom från hästryggen. (Men blir halshuggen av Bârn! Ingen hyfs alls på Barbarer nuförtiden). Betydligt mer dramatiskt är

Exempel två: Bârn är ute å slåss igen, denna gång mot Demonen D'thk. (uttalas med läspljud) Båda kämparna får in många träffar på varandra och blodet färgar varenda vägg i det lilla rummet mörkt röd. Demoner tål ju oftast lite mer än Barbarer så Tjuven inser att han måste hjälpa till, kryper ut från sitt gömställe och hoppar upp på demonens rygg och skär upp halsen på honom. Demonen vrålar av smärta, tjuven kastas in i väggen och det hela är fett dramatiskt. skada 2T8+2 med en vanlig dolk. Det är lite svårt för mig att avgöra skada eftersom jag kör med mindre KP än Riotminds kör med.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
andra inlägget är OT (fick inte plats) N/T

att skriva det

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
ok!

tack för det! Har undrat ett tag, nämligen...

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd
 

Guardian_UBBT

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
30
Location
kungsägen, (sthlm)
Magiker å stavar.

"och sen sån idioti som att en magiker bara kan lära sig vapenfärdigheten stav"

varför skulle en vanlig magiker vilja behärska något vapen egentligen? (självklart finns det alltid undantag)

har en känsla av att de flesta magiker anser sig stå över de som behöver använda vanliga löjliga, patetiska, mesiga, fula, skabbiga å tråkiga vapen.

därför är trästaven ypperlig, eftersom den kan tjänstgöra som vandringsstav m.m...

men vapen är den nog mest som sista utväg ifall psy:na skulle börja försvinna....

/ per, din personlige trästavspropagerare
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Varför vapen

Vad ska en magiker med ett vapen till? Han har ju sin magi, och förhoppningsvis är det flera spelare i rollspelsgruppen och då kan ju de ta hand om de strider där stål ska klinga mot stål. Är helt emot att någon magiker skulle ha svärd, hur skulle det se ut om t.ex. Belgarath (från Eddings böcker du vet) skulle springa runt med ett stort svärd? Störtlöjligt.

Men å andra sidan. Vill en magiker ha ett svärd och det står i reglerna att han inte får det...vad stoppar SL från att bara gå in och ändra reglerna och vipps så kan en magiker ha alla vapen han kan hitta...

Tycker att ditt inlägg var ganska meningslöst, men Jonix har redan kommenterat det så bra så jag orkar inte...
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
I ett tillägg till DOD Chropopia så finns det ett yrke som heter Warlock, vilket är en krigarmariker fullspäckad med vapen...
Mestadels koncentrerad på krigmagi och med alla magier som kvicka men med +1 i psykostnad är det en grym karaktär.
Om du vill kanske du som SL kan göra nått liknande till DOD 6??
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
vad är problemet?

Vill du använda vapen som magiker så är det bara att bli svärdsmagiker.

Tycker även att vill man kunna använda en massa vapen och vara bra på att slåss skall välja att spela en krigare INTE magiker.

Vill även påpeka som andra redan gjort att som magiker väljer man att bli bra på magi inte vapen. Som magiker går tiden åt till att förbättra sina magikunskaper.

Att välja ett visst yrke innebär även att man till viss del väljer en viss livsåskådning, Magiker är intresserade av magi och väljer där med att viga sitt liv åt att bli bättre i magi. Krigare viger sitt liv åt att bli bättre i stridens konst och att behärska olika vapen. Tjuven viger sitt liv åt att bli bättre på att stjäla saker. Präster viger sitt liv åt sin religion. Det samma gäller de övriga yrkena i DoD.

För övrigt tycker jag det är helt fel att en rollperson skall vara bra på allt i sådana fall behövs bara en spelledare och en rollperson. Istället ser jag en vits i att det inte är så utan att rollpersonerna, i en grupp, har en del starka sidor och en del svaga sidor, där gruppen som en helhet är komplett. Rollpersoner är så att säga pusselbitar i en större helhet. Denna helhet är oxå förhoppningsvis större än summan av de enskilda rollpersonerna, 1+1=3 så att säga.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Magiker i gamla vers. kunde också bara lära sig trästav. Men det var bara för att de inte kunde lägga magi med järn nära sin kropp. IMHO är det lite kliché-aktigt att magiker <EM>bara</EM> kan ha stav, å andra sidan så är det lite koboldigt om en magiker är världsbäst på sin tvåhandshammare.
Annars håller jag med hela <B>Guardian</B>s inlägg. Dessutom kan väl magiker senare avancera till svärdsmagiker (varför det nu ska heta det, borde hetat vapenmagiker el. nå't).

För lite detaljer?
De ska man ju hitta på själva, bara man får det generella att arbeta på. Vem (förutom "Nils" som
inte har nå't liv) orkar läsa igenom en 600 sidor lång bok med DETALJER och MEMORERA dem? Däremot så saknar jag det generella men så har Riotmind lovat att de ska komma. Fast det skiter jag i, för jag spelar inte DoD6.

Level-system. Har du ens testat det, forutom i CRPG? Om man skiter i hur det funkar så brukar man tycka att det är bra. Det är så jag tänker om t.ex. bilar.

"<EM>Jag tycker att det var mycket trist av dig att skriva något sådant i detta forum</EM>"
Fritt land, el. hur? Då ska väl inte du kväva honom genom att skriva "ta bort denna tråd, eller ändra om den"?

"<EM>Om du tar varje bokstav före Tobbe så blir det snaad</EM>"
Fyndigt.

<EM>"hur skulle det se ut om t.ex. Belgarath (från Eddings böcker du vet) skulle springa runt med ett stort svärd?"</EM>"
Öh, vad är det Garion gör då?

/[color:green]Han</font color=green> som måste säga att Nils är en fingerad pers. och inte alls är han sjä... erm, någon som finns på riktigt
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Lönnmord med kniv(långt, ej lämpligt för känsliga)

om du tycker att man inte gör tillräckligt med skada med en dolk.. kan man ju lägga till regler om kritiska träffar.
exempel:
Fingolfin tjuven blir upphunnen av en ringbrynjeklädd stadsvakt. Vakten drar sitt otympliga långsvärd, då han befinner sig i en ganska trång gränd, kan han inte nyttja det fult ut,utan måste måtta hugg från åvanför huvudet och faller offer för en fint från Fingolfins sida, som med en smidig rörelse kör in en 30cm lång syl-liknande dolk i lungtrakten. Han träffar dessutom ena hjärtkammaren, vakten som inte tagit notis från det föga smärtsamma hugget i bröstet, får sig nu en alvarlig chock då hans hjrätmuskel krampar, han tappar sitt svärd och börjar hosta upp en del av det blod, som snabbt fyller hans lungor och kväver honom. Fingolfin drar ut syldolken, torkar av den på vaktens klädnad och plundrar denne på eventuella värdeföremål innan han drar vidare, spänt lyssnandes efter förföljare.
Det finns skäl till att man skal frukta en lönnmördare.. se till att hitta dem. Om han inte vill ha kniv eller speciella vapen, ta ett blad ur den orientaliska filosofin; droga dem.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
JAg tycker DoD6 är asskojigt, speciellt då man har en sådan bra SL som jag :)

"Soylent Green is people!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte vapen?

"Vad ska en magiker med ett vapen till? Han har ju sin magi, och förhoppningsvis är det flera spelare i rollspelsgruppen och då kan ju de ta hand om de strider där stål ska klinga mot stål. Är helt emot att någon magiker skulle ha svärd, hur skulle det se ut om t.ex. Belgarath (från Eddings böcker du vet) skulle springa runt med ett stort svärd? Störtlöjligt."

Tre invändningar:

1) Gandalf springer omkring och fäktas rätt mycket i Bilbo, och han bär fortfarande svärd på sina håll i Sagan om Ringen. Jag vill minnas att svärdet hette Glamdring men jag är inte helt säker. Jag kan ha stavat fel och det kan ha varit Orchrist också. I vilket fall som helst, det svärd av de två som Gandalf inte kutade omkring med bars av dvärgen Thorin Ekensköld fram till dess att han stupade i Femhärarsslaget.

2) Motiverar existensen/användandet av magi regeln att en magiker inte kan hantera vapen förrän han blir svärdsmagiker? Det är lite som att säga att krigare inte kan hantera pensel eftersom han har fullt upp med att lära sig slåss. I sammanhanget ska det tilläggas att Miyamoto Musashi, Japans förmodligen mest berömde samuraj, var en skicklig målare, att flera av Rikard Lejonhjärtas ballader och sånger om korståget finns bevarade, och att Julius Caesar lärde sig krigskonsten "på jobbet" så att säga - han var politiker från början, inte general. Uppenbarligen har krigare haft tid med mer fredliga konster. Så varför skulle inte en magiker kunna lära sig slåss?

3) Du tänker ur meta-perspektiv. Meta-perspektiv är när man tänker "jag ska göra en tjuv därför att det saknas en tjuv i spelgruppen" eller "jag behöver inte lära mig hantera svärd, för det finns redan två krigare i spelgruppen". Det är uselt rollspel - rollpersonen tänker garanterat inte så! Rollpersonen tänker "jag har inte tid att lära mig fäktas" alternativt "jag får ta den tid det tar att lära mig fäktas eftersom min magi inte räcker till".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Varför vapen

"Vad ska en magiker med ett vapen till?"

Försvara sig.

"Han har ju sin magi, och förhoppningsvis är det flera spelare i rollspelsgruppen och då kan ju de ta hand om de strider där stål ska klinga mot stål."

Kanske om gruppen var en myrstack. /images/icons/wink.gif Det kan vara trevligt om RPna har gemensamma intressen som gör att de inte bara träffas för att klubba monster.

"Är helt emot att någon magiker skulle ha svärd, hur skulle det se ut om t.ex. Belgarath (från Eddings böcker du vet) skulle springa runt med ett stort svärd? Störtlöjligt."

Men att Belgarion (Från samma serie du vet) springer runt med det tyngsta svärdet i hela världen har du inte något emot. Några andra bokserier som innehåler svärdssvingande magiker, utan att det förstör känslan i böckerna, är Sagan om ringen, Sagan om Drakens återkomst och Magikerns Saga. Det är bara några exempel på bokserier där vapentränade trollkarlar ger stämning till världen och karaktärerna och inte förlöjligar serien.

Bela
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Garion

Anade att nån skulle kommentera det faktum att lille Garion som är besvärjare spriger runt och leker krigare med sitt fina svärd. Vet inte hur det är med er andra men när jag pratar om magiker så menar jag inte 15-åringar som håller på att läras upp utan de gamla rutinerade rävarna som behärskar alldeles för mycket magi för att det ska vara någon poäng med svärd el. dyl.

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:yellow]Stavmagiker med stav och inget tvåhandssvärd!!!</font color=yellow>
 
Top