Nekromanti Roligt med Eon?

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Jag kom att tänka på en sak ganska nyss. Vad är det egentligen som göt Eon så roligt? det kan väl inte vara roligt att göra en rp som redan är klar när man börjar äventyra, en som man inte kan bygga upp? (det går ju men nästan bara i special fall)
Själv spelar jag Eon iband och tycker att det är rätt roligt, förutom det jag just tog upp då.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"det kan väl inte vara roligt att göra en rp som redan är klar när man börjar äventyra, en som man inte kan bygga upp?"

Jo, faktiskt.

Till att börja med, en rollperson utvecklas fortfarande även om den är "klar" siffermässigt. "Klar" behöver inte bara betyda att man måste få en massa erf och höja sina färdigheter. Det finns en personlighet också som utvecklas allt eftersom tiden går.

Vidare tycker jag att snabb ökning skapar en slags hetsjakt på erfarenhet. En sådan XP-jakt är något som jag helst lämnar åt andra.

Slutligen lär man sig inte något lika snabbt som i verkligheten, så jag är rätt nöjd med att man lär sig långsamt.

Jag vill spela en fascinerande och intressant rollperson från början, inte utveckla en rollperson i femtielva spelmöten innan den blir som min vision var från början. Eon ger mig möjlighet att göra detta, och därför tycker jag att det är kul.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad menar du nu?
En Eon rollperson är väl inte klar när man börjar äventyra.. mycket luckor existerar fortfarande i hans bakgrund och personlighet. Och siffervärden kan ju fortfarade bli bättre allt efter det som han lär sig.
Jag avgudar faktiskt Eon Tabellerna.. det är ju urbra att man kan slå fram en bakgrund på ett sätt... fast man måste ju ha en flexibel SL som låter en slå om eller väljer ett resultat om det blir helt galet.

Only dead fish float with the stream.
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
På din första fråga måste jag svara att det är världen som gör spelet så bra...
Denna underbara värld vars alver INTE är övermänniskor utan är som alla andra... Konflikt-beskriviningen är oxå underbar...
Detta är dock min åsikt..
alla tycker nog inte som jag...
//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag tycker Eon är kul för att jag har en grym SL som jag trivs att spela med, det och att alla mina "gubbar" blir svin tuffa /images/icons/smile.gif

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
1 värden Mundana känns "äkta" den har bakgrund och är "levande"
2 Reglerna är bra och utfylliga de kan gå otroligt fort om man är kreativ med reglerna väljer snappt vilka man kör och vilka men kraftigt ignorerar....
3 Magin *ler* den kräver lite mer konst än bara ren styrka.. Trollkonsnär är ett bra ord för Eon magiker..
Bästa och mest kobolit farliga besvärjelse är Effekten som gör om offret till ett ofarligt djur.. ( som magikern kan dunka till döds )
4 Vapen är farliga och lätt att dö och rustningar är effektiva ändå ganska realistiska..


Tyvär så går det inte att få något 100% men Eon kommer nära rejält nära.. Cirka 99,9%.. *ler* /images/icons/cool.gif

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Vore inte gubben klar så skulle den ju inte gå att spela med juh./images/icons/wink.gif
Varför skulle inte gubben gå att bygga upp något?
Jag tycker att det är mycket som inte förtäljs här.

Under den iskalla ytan har jag faktiskt ett hjärta av sten.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
*Nickar instämmande*

Där sade du ett riktigt jävla sant ord.

Som rollspelare borde man ha möjligheten att spela vad man vill. Inklusive mäktig, världsvan, skicklig...ja, vafan som helt, alldeles från början.

- Lycan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Håller med till 100%

Jag vill ha en levande rollperson som från början är precis som jag vill ha den, och likväl utvecklas under kampanjens gång- mentalt, åtminstone. Rollpersonen påverkas av det den upplever och erfarar. Blir den sedan bättre på någon färdighet eller dyl. sker det på grund av att det är motiverat, och inte på grund av att den dödat femtielva kobolder och går upp i level. XP-jakt och dyl. överlåter jag åt kobolder och dyl. patrask.

- Ymir, seriös.
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Det roliga med Eon är att det är väldigt genomtänkt. Det fungerar och har ett bra flyt. Andra rollspel man har provat är bara en enda menlös jakt på magiska föramål och höga attribut. Så tycker inte ja Eon är.

- Ignatius
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
Re: Håller med till 100%

ja men jag saknar faktiskt jakten på experince lite sen sagan om ringen
det blev en helt annan stämmning
även om EON stämmningen är bättre
 

Greve Apostus

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
36
OJ så roligt

Det är det som gör EON till en god upplevelse, att man inte efter varje möte väntar sig att höja någon färdighet. Men när man väl gör det, oj så roligt det är då....ha ha.

MVH
Greve Apostus
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Det är självklart att man kan bygga upp sin RP i EON, bara så att du vet, dessutom är EON väldigt realistiskt, det förhöjer spelkänslan.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Det var någon som nämde att de var lätt att dö i Eon, jag vill inte racka ned på spelet men Eon är det spelet som det är svårast att dö på. Om man slår skadan tittar man ju sedan på en tabell för att se hur mycket skada man egentligen gör (och eventuell extra skada). Men det är inte ofata man gör mycket i skada, därför att ett slag på 20 kanske bara ger typ 3 trauma och 2 smärta, det flesta behöver runt 20 trauma för att man ska ha chans att dö på dödslaget.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Jag vet inte riktigt vad du menar med en gubbe som är färdig utvecklad...gör en 16 åring, och ta bort lite poäng när du gör gubben, sedan kan du ju ta bort alla pengar förutom ca. 5 silver. Ha inte så mycket utrusning, skit i tält och allt. Ha dina kläder en ryggsäck med mat och flinta & stål...jag lovar, nu har du ngn att utveckla..

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Dödlighet

Hur räknar du skada?? 20 ger 3 trauma och 2 smärta?? Jag har inte tabelerna på mig men om du träffar och gör 20 i skada på någon så får han normalt sätt inte 3 i trauma och 2 i smärta ifall han inte har en helrustning. Jag tror genomsnitet ifall man får 20 i skada och inte har nån röstning är ifall det är huggskada(12 trauma, 8 smärta och 15 i blödningstakt),krosskada(14 trauma, 12 smärta och 5 i blödningstakt) eller stickskada(12 trauma, 5 smärta och 18 i blödningstakt)! Efter dehära så måste personen i fråga troligen slå (ifall han var helt frisk innan) ett chockslag på Ob3T6 och ett dödsslag på Ob1-2T6.Chansen att du dör där är 2%-10%. Detta är enligt mig dödligt.

Från Helmut - the Rebel
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Mmm... Du gillar Drakar o Demoner, va...

Har varit med om folk, huvudsaklige DoD folk som inte gillar Eon (Har inte provat DoD 6 än, lever kvar vid 91an 95an)... Men bara i början... Eons förbättrings system är ALLDELES utmärkt, visst, det är svårt att bli bättre, det tar tid, men jag har flera spelare i min grupp som efter något års spelande har kring 23 i sina FV´n...

Ett mer realistiskt sätt att utvecklas med äventyren är, tycker jag, att skaffa sig nya färdigheter...

Och bara för att du inte höjer färdighetsvärden och grundegenskaper med jämna mellanrum så kan väl din karaktär utvecklas... Du verkar lite fixerad i värden...

"Role playing is lighter than a
feather, character playing heavier
than a mountain"

eller något...

Och du, kom ihåg...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon... Jagus Grisodleriaeus et pridus...
 
Top