Nekromanti Roligt/bra rollspel?

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Hallå

Jag är rätt ny på detta med rollspel (jag har iof kört en del, men ändå :), och jag undrar om ni rekomenderar något som är roligt och värt pengarna?

Nothing but Metal is eternal
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Eon och Neotech är bra, Vampire är också bra och det finns hur mycket som helst att köpa om du vill ha en massa saker att läsa, (finns det iofs till Eon också, men man kan knappast beskylla Neotech 2 att drypa av moduler...) sen så finns det en massa rollspel som är bra som jag inte spelat... det är jag säker på

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En lista..

Drakar och Demoner är rätt bra för nybörjare, och finns i alla möjliga versioner. Senaste är inspirerat av fornnordisk mytologi.

EON och Neotech som Largoi nämner är också väldigt populära, Neotech är ett futuristiskt rollspel och EON är ett fantasyrollspel. Dom är kända för att vara väldetaljerade.

Västmark brukar jag alltid rekommendera. Det är inte det vanliga fantasyrollspelet, utan ett sagorollspel som Krille, författaren kallar det. Mycket bra, dessutom gratis. <A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A> Förutom Västmark så finns det alla möjliga amatörprojekt på gång.. Här på rollspel.nu så finns en lista under "Gratis rollspel" Jag, och många andra på forumet, håller på och påtar med våra egna spel.. Kolla rollspelsmakarforumet!

Oxå har vi D&D, Dungeons And Dragons. Bra om man vill dunka lite troll!

Sedan så finns det Gemini och Gondica.. Har inte spelat dom, men det finns ju forum här på rollspel.nu där du kan fråga. Gemini är mörk medeltid, väldigt elakt, och Gondica är mer renässansaktigt av sig med lite teknik och mekanik (Om jag nu uppfattat dom rätt.)

Star Wars finns som rollspel.


Om du vill spela på engelska så öppnar sig en till värld!
Har inte spelat så många utrikiska spel men här är en lista på spel som nämnts och prisats på forumet:

Gamma World -Post-apokalyps med mutanter och mys
Castle Falkenstein -Ånga och magi i ett parallelt Europas 1800-tal.
Babylon Project -Babylon 5 rollspelet.
Vampire -Detta kanske finns på svenska vet ej.. Vampyrer bland människorna intriger och sånt som vampyrer pysslar med.


-Dom jag kan komma på nu.


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
DoD-spelare som jag så rekomenderar jag senaste versionen av Drakar och Demoner: DoD6, det är värt pengarna. Reglerna är bra och enkla, lätta att sätta sig in i. Trudvang, den nya officiella spelvärlden, är en norden/John Bauer inspirirad värld. Trudvang beskrivs inte i grundreglerna utan det kommer i stället att släppas material till världen framöver, av det som jag sett hitills av världen så verkan den bli mycket bra, stämmningen hittils är iaf kanon.

Vill du veta mer om DoD6 så kolla i riotminds hemsida:
<A HREF="http://www.riotminds.com" target="_new">http://www.riotminds.com</A>

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
palladium fantsay RPG... det var det som jag började med... ;P
det är klart köpvärt mkt billigare än de flesta rollspel (grundboken är på 300+ sidor ca 250kr och modulerna på 220+ och kostar ca 198kr), dessutom är det snyggt gjort och rolig värld.


/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag skulle väl kanske inte rekommendera EON till en nybörjare, det beror snare på hur mycket SL vill arbeta med regler. ifall han/hon vill det kan man ju köra EON annars är det nog inte sådär jättebra.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Gemmini är ett bra nybörjar spel men om du vill stanna kvar i hobbyn så rekomenderar jag Eon där värden är uppbygd så jädribomben bra.

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Det är jag och en till i min förening som man kan kalla för nybörjare, medans de andra är rätt så erfarna. De andra är rätt så trötta på fantasyrollspel, utan vill ha lite mer "verklighetstroget", alltså med i princip bara människor och inte massa orcher och troll. Därför har vi startat ett äventyr Neotech och så väntar vi på att Western ska komma nerdumpat i brevlådan.

Rekomenderar ni något rollspel som inte är i fantasymiljö?

Nothing but Metal is eternal
 

MaJtuS

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
11
Location
Eskilstuna Sweden
Eon tycker jag är bra för det finns mycket att göra, tex det är lätt att skriva ett äventyr.
och om man utväxlas kan man utvekla spelet.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Eon är ett bra spel att börja med. Jag tillhör dem som tycker att det är bra att börja sin rollspelarkarriär med komplicerade system för att sedan, när man har råpluggat reglerna och begripit dem, successivt tagga ner och gå eklektiskt tillväga i sin hantering av regelsystemet. När man väl har lärt sig ett komplicerat, s k "realistiskt" och ytterst detaljerat system som i Eon så är det nog också lättare att snabbt kunna läsa in sig på och använda helt andra system. Eons värld är också i sig själv värt ett köp. Det är en dynamisk, komplex och mångskiftande värld som tillåter spelare med divergerande intressen att med framgång lira rollis tillsammans. Köp gärna en modul i taget, läs och låt dig fascineras. Du kommer att få många kreativa speltimmar framför dig.

- Targon, skrivare
 
Top