Nekromanti ROLIGASTE hobbyn?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vid sidan av olika spel då, för det vet vi ju redan att de flesta här gillar?

Något av det roligaste ickespelande jag gillar, som jag naturligtvis inte gjort på eoner, är trädgårdsskötsel. Det var en av mina främsta hobbies när jag var i yngre tonåren (sug på den ni!).

Nu pratar jag inte om rosor och sådant fjant. Nä, mitt intresse var köksväxtodling. Sådan går naturligtvis att bedriva så att det går runt (det enklaste är förstås potatisland) men för sportens skull är det intressant att odla sådant som innebär en viss utmaning. Min största seger var att driva fram slanggurka på friland (dvs inte i ett växthus eller dylikt) i norra Ångermanland. Syltgurka hade jag lyckats med men den smakade pyton och det är förresten enklare, det är lättare att hitta härdiga sorter.

Mycket hemodlat smakar bättre än det köpta - delvis beror det på ren inbillning, men en annan faktor är att även om man vattnar som man ska (dvs tre - fyra gånger mer än man tror att man behöver) så får de ändå aldrig lika mycket vatten som i handelsträdgårdar och dylikt. På sådana ställen är det ju mycket viktigare att driva fram snabbt och effektivt. Mindre vatten = mer smak.

Visst kan det vara jäkligt att rensa ogräs ibland, men det är just vattnandet som är det mest otrevliga. Med få undantag har nämligen alla mina trädgårdsprojekt drivits på platser där det inte finns rinnande vatten, vilket leder till ett jävla kannkånkande. Och ogräs kan man motarbeta med täckning och, om man nu envisas, kemikalier (fast jag odlade "naturenligt", dvs utan kemikalier - men det behöver man inte).

På vintern planerar och drömmer man. På våren bereder man jorden, sår och driver fram plant. På sommaren - då är det tristast - rensar man ogräs och vattnar. På hösten skördar man och lägger marken till ro.

Det finns massor av tricks - djupsängar, samodling, att hålla djur parallellt med växterna, växelbruk... för att inte tala om de som odlar örter eller frukt och bär. Förutom att jag fuskat med vinbär och äpplen har jag aldrig gett mig in i den esoterikan, det är ungefär motsvarigheten till rollspelare som köper World's Largest Dungeon och At The Mountains of Madness. Man får ett sjuhelsikes tidsperspektiv, och man har så mycket att loosa om ett träd fryser sönder...

För att inte tala om kompostnissarna... framförallt dom som påstår sig vara biodynamiker. Biodynamisk odling är inte detsamma som "odla utan gifter" - det är i själva verket en del av antroposofin, och är alltså egentligen en teosofisk-ockult sysselsättning. Själv har jag aldrig riktigt förmått mig till att så enligt astrologiska tabeller och betrakta komposten som en sorts alkemisk retort, men man borde kanske försöka? Jag har besökt deras odlingar, dom är ganska balla...

Riktigt kompostbruk, även av det icke-biodynamiska slaget, är för övrigt en konst i sig... och precis som bär och frukt kräver det en sjuhelsikes framförhållning. Det tog för mig en tre år att förvandla en hyfsat skött kompost till prima mylla, så då innebär det tre jäkla bingar...

Nåja. Sluttjafsat.

Era roliga icke-spel-hobbies. Innebandy? Körsång? Ölprovning? Dvärgkastning? Spill it!

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mitt jobb som kolonial administratör av Rhodesia kräver en hel del av min tid. På den blygsamma fritid som återstår brukar jag roa mig med att spela in porrfilmer med nubiska dvärgar iförda tropikhjälm, rikligt med åsnemjölk och fallosformade kokosnötter.






Eller så roar jag med något så föga dramatiskt som att lösa böcker och inte ens finkulturella klassiker eller banbrytande filosofiska verk utan snarare populärhistoria, reportageböcker och samhällskritik. En helt egoistisk handling som inte egentligen utmynnar i några diskussioner utan mest i personlig tillfredställelse och en förstärkning av den egna världsbilden.





Eller, okejdå. Jag onanerar hela tiden och på allting. Strumpor, krukväxter, grannar, djur, skivomslag, Yassilus, you name it. Jag är helt enkelt en mycket sjuk människa.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Uppenbarligen finns det sjukare människor än jag

Och det är tragiskt på så många plan. :gremfrown:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Conlanging!

Som gammal dockskåpsfantasynörd trodde jag att du om någon skulle ha koll på conlanging. Där ser man hur långt fördomar räcker.

Conlanging är alltså det anrika gentlemannatidsfördrivet att hitta på språk (conlang = constructed language), förfäktad av sådana kulturella giganter som J R R Tolkien och Marc Okrand. Mer info finns i vanlig ordning på Wikipedia.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Blanddet skojigaste jag pysslat med är paintball. Denna sport gav mig en sådan rejäl adrenalinskjuts så det fanns inte. Tyvärr så splittrades laget mitt... :gremfrown:
Så om det finns några skåningar här som lirar lite paintball på skoj, hör av er !!!!!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Hörreni!

Jag är en mycket vacker människa värd att onaneras till! Eller... Urrrrrrr... :gremconfused:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag är full av hobbies som rör hus och hem. Trädgårdsskötsel är ett av dem och frökataloger är tummade dregelobjekt. Det bor en liten bonde i alla!

Verktyg ger mig också ståpäls, Clas Ohlson-katalogen är halvt utnött och jag drömmer om att köpa svarvar, pelarborrar och MIG-svetsar, bara för att de är så snygga och coola. Inte för att jag kan använda dem men de är ju bara häftiga! Jag säger bara Dremel!

Jag njuter av att strosa på Clas Ohlson, eller varför inte på Granngården där jag kan få njuta av både trädgårdstillbehör och verktyg på samma gång. Ett avslutande besök på en byggmarknad med allt från braskaminer till klinker och gipsskivor ger ett lugn i själen som är svåröverträffat - doften av trä är ju bara bäst.

Jag handlar inte - bara tittar - och förmodligen har det med min barndom att göra när jag fick hänga med pappa på järnhandeln på långa besök. En inre ro och frid får jag av verktygs- och träspaning.

Men ännu roligare är min andra hobby, planlösningar. Jag sitter vid datorn och kollar igenom planlösningar på hus. Det sitter också i sedan jag var liten och satt och ritade hus i block efter block. Arkitekt, det skulle vara något!

/Magoo, vill vara händig
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Hörreni!

Jag är en mycket vacker människa värd att onaneras till!
Till låter helt OK, jag kan till och med tänka mig i (fast då har vi gått över till andra syndiga saker). Men walium ville onanera på, och där säger vi i officiella moralpolisen stopp och belägg!

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag onanerar hela tiden och på allting. (snip) krukväxter(snip) you name it. Jag är helt enkelt en mycket sjuk människa.
Det finns ett talesätt om det: "Att komma på grön kvist".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag är full av hobbies som rör hus och hem. Trädgårdsskötsel är ett av dem och frökataloger är tummade dregelobjekt. Det bor en liten bonde i alla!
Det bor definitivt inte någon bonde i mig. Trädgårdsskötsel är anledningen till att man slutade med andra, mindre effektiva tortyrmetoder.

Verktyg ger mig också ståpäls, Clas Ohlson-katalogen är halvt utnött och jag drömmer om att köpa svarvar, pelarborrar och MIG-svetsar, bara för att de är så snygga och coola. Inte för att jag kan använda dem men de är ju bara häftiga! Jag säger bara Dremel!
Instämmer. Jag älskar min Dremel, och svarven är attans praktisk ibland. Verktyg är ett självändamål! Jag är dessutom lite petig. En hammare ska kännas rätt när man håller den, en borrmaskin ska ha ett grepp så att man kan trycka rakt ovanför borren och så vidare. Gillar jag inte ett verktyg så köper jag det inte.

Jag har precis köpt mig en plasmasvets/skärare/brännare (http://www.multiplaz.com/). Klarar alla vanliga metallarbeten, gör bättre svetsar än pinnsvets/MIG, kan skära i annat än metall (glas, kakel, sten osv) och man slipper gastuber. Rekommenderas starkt.

På det hela taget så rekommenderar jag en sådan eller en TIG framför MIG eller pinnsvets. MIG är enkel att använda, bara peka och skjut, men med en TIG kan man göra svetsar som är så prydliga att man nästan behöver byta byxor. Med en MIG så måste man nästan alltid gå över dem med vinkelslip efteråt.

När jag blir rik ska jag skaffa mig ett stor hus, med en enorm verkstad och en rejäl hög med inspirerande skrot, alltihopa en bit från omgivningen så att ingen gnäller om man provkör jetmotorer på gården. Helst ska det ligga på en söderhavsö (på tsunamisäker höjd), men västindien är också OK.

Magoo, vill vara händig
Händighet är två saker:

* Ta det lugnt och planera innan du gör något. Detta är den viktigaste biten.
* Erfarenhet. Den får man när man håller på, på gott och på ont.

Det är bara att köra hårt och inte låta sig slås ned om det inte blir så bra till att börja med. Börja med lite enklare projekt, jag har tex byggt några fladdermusholkar som jag ska sätta upp efter vintern (hade tänkt sätta upp dem i år, men de blev klara för sent).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Rita serier (nästan)

Om jag uppdaterade d12comic oftare och fick regelbunden feedback (eller feedback alls :gremlaugh:) så skulle Rita Serier vinna överlägset. Respons på vad man pysslar med känns för mig viktigt för vilken hobby det nu än rör sig om (ej testad teori).

Under sommaren lirade jag fotboll ihop med ett gäng grabbar. Vi träffades lördagsförmiddagar, delade upp oss i två halvor och lirade. Askul (speciellt eftersom alla var på ungefär samma nivå vad gäller kondis, snabbhet och bollkänsla). Att märka att jag fick bättre kondis under hela sommaren var förstås en stor del i det hela. Att sitta still framför en dator i den utsträckningen jag gör är inte speciellt nyttigt... Nu är det här gänget splittrat (och säsongen över dessutom) så jag får försöka ta tag i mitt promenerande igen. Jag och min mp3-spelare. Inte lika kul dock.

Annars är "snacka skit" min favvishobby.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hahahahaha !
Du har fanimej en mycket sjuk humor Troberg & jag gillar det verkligen !! :gremgrin:
Kul att du är tillbaka btw..

/ Johan K, som åxå tycker att det är trevligt att Vulf är tillbaka.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ölprovning

...ja, jag fick gå så obskyrt för att komma bort från spelandet och de standardiserade nördhobbisarna musik, film, böcker.

Något jag skulle vilja ägna mer tid åt är figurmålning, mest för att det är typ det enda estetiska jag ens är hyfsad på.

Hemvärnet och militaria också, iofs, men det blir öl oftare än hemvärn. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Du har fanimej en mycket sjuk humor Troberg
Tackar!

Fast egentligen så ljög jag. Komma på grön kvist handlar egentligen inte om det. Det handlar om vedergällning för att träden dräller sitt frömjöl över min bil.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Min nya hobby är wikilabyrintande. Typ; när jag har två wikipediafönster uppe samtidigt kan jag tänka... "hmm, undrar om det finns en väg från Fruityloops till Quantum Mechanics, och vilken är i så fall den närmaste? Å så börjar jag utforska. (Jag tog vägen via "axis" till "axis of evil" till "germany", "copenhagen", "niels bohr" och slutligen "quantum mechanics") Kul.

Annars är jag väldigt intresserad av ljud; att försöka få fram organiska och levande ljud av digitala synthesizers. Jag har länge varit förtjust i gratisprogramvaran Buzz, men ska nu prova Fruityloops eftersom Buzz hackar och kraschar lite väl ofta.

Å så är jag väldigt intresserad av porr. Jag skulle kunna diskutera i timtals hur tragiskt det är att både Eva Evangelina och Teagan Presley skaffat silikonbröst (och Teagan har dessutom gjort en fullständigt meningslös plastikoperation; det är som om någon skulle målat en regnbåge bakom Mona Lisa), huruvida den ökända stulna Jordan Capri-honeymoonvideon är fejk eller inte, om huruvida Liz Vicious kommer starta en trend med gothpunkporr, samt många andra dödsviktiga frågor.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Reoligaste heobbyn

Enkelt… typografi… eller vänta jag får betalt för att pyssla med sådant.

Då säger jag retorik... nä… det ingår in min forskning och därmed får jag betalt för det också.

Hmm... det här blev knivigare än jag tänkt mig.

Då måste jag ändå få säga: Läsa filmskvallersajter och titta på filmtrailrar. Smal, men det är typ det enda jag har som inte verkar blivit uppfuckat.

//erik. le batteri is slut
 
Top