Nekromanti Roliga saker med magiska effekten "Olära"

Olära och vad den kan ställa till med

ok.. makt är en riktigt kraftfull effekt att missbruka, och det finns andra, t ex explosion, men jag vägrar acceptera att olära skulle vara en sådan.
Då har du uppenbarligen inte spelat i vår spelgrupp och hört det resonemang och förslag på vilket sätt effekten skulle kunna brukas som en av mina spelare för... :gremwink:
Men visst du anser så och det får du mycket väl fortsätta att anse. Jag håller dock inte med dig vilket baseras på den erfarenhet jag har av hur effekten kan användas.
Problemet är liksom vad en spelare kan ställa till med då effekten är såpass subtil som den är (speciellt om den kastas som dold magi). Kasta den på befälhavarens värde i Krigsföring innan ett slag och det kommer att påverka hela utgången av slaget, kasta den på en stor ledares värde i Ledarskap och han kommer att tappa mycket av sin respekt vilket kan påverka maktbalanen i ett helt land, kasta den mot dina motståndare i svärdsspelen i Hadarlon och du kommer att vinna tävligen osv.
Eld kan visserligen ha ihjäl en eller flera personer synnerligen effektivit men Olära kan ställa till saker o ting på en helt annan nivå just då den inte behöver märkas. Därför anser jag att den är überbra och därför har jag också minskat dess verkan.

Ljusetsriddare - som för övrigt tycker att Olära är en rätt intressant och underhållande effekt just beroende på vad man kan ställa till med

Berfa

Veteran
Re: I förebyggande syfte

Fast det går fortfarande
Jo det är sant och jag gillar din regeländring. =)

Jag gillar faktiskt inte heller tanken på att en ärkemagiker ska kunna bli av med sitt värde i Besvärjelse (t.ex). Därför vill jag inte ha effekten permanent.
Alla magiker med självrespekt har ett elexir för att riva sönder magi och alla andra kan springa fort =P =)

Men jag gillar ändå effekten eftersom den kan användas på roliga sätt, och rollspel går som sagt ut på att ha roligt (är 99,9% säker på att du också tycker det =)) ), men det finns olika vägar att nå samma mål. =)

Fast om nu personen blir försatt ur spel med hjälp av magi just för att kunna döda honom även när SL så inte önskar? Hajar du poängen?
Då kommer de flygande kossorna och gör en driveby! =)
Nejdå, men jag fattar vad du menar och jag antar att jag inte behöver säga saker som studsar upp på forumet med jämna mellanrum som t.ex. "Gör motståndet mer levande" och liknande eftersom jag tror att du själv sagt det någon/några gånger. =)

/Berfa, som inte kommer på nått bra att skriva här

Köttsår

Veteran
Re: Olära och vad den kan ställa till med

Då har du uppenbarligen inte spelat i vår spelgrupp och hört det resonemang och förslag på vilket sätt effekten skulle kunna brukas som en av mina spelare för...
uppenbarligen inte.. men jag minns hur min egen mun gapade när jag läste effekten första gången och tänkte på alla elakheter som man kan göra (olära [vapenfärdighet] innan strid, olära supa innan hävartävling (bwahaha), olära ritual/besvärjelse på magiker, osv. en av mina karaktärer fick olära: fingerfärdighet på sig en gång från en medspelare.. vart interesant, och jobbigt.. (kan ju dock påpeka att jag inte kunde magisystemet då, så jag var inte medveten om de fel ha gjorde, han skulle ju egentligen aldrig ha kunnat lägga den)), men nu när jag har lärt mig magisystemet har jag insett hur förbaskat omöjligt det egentligen är att lyckas göra något med den. för omöjligt nästan.
point is: jag har fått en känsla av att ditt ogillande av olära kommer av att du inte kan magisystemet ordentligt, för då hade olära blivit ganska harmlös.

dock, om du kan övertala den där spelaren att posta något förslag på javelskap man kan ställa till och hur man ska kunna lyckas med det, gör hemskt gärna det, jag är ganska nyfiken på vad jag skulle kunna ha missat. (jag försöker inte vara tyken, jag är verkligen interesserad, effekten är så cool att jag vill använda den, men den är så jäkla oanvändbar så jag kan inte komma på något sätt som inte bänder på magireglerna och/eller käver ofattbara summor till laboratorier och alkemiska preparat.

btw, om general Grymmsomfan plötsligt skulle få noll i krigsföring skulle man nog ana ugglor i mossen. om det bara är en provisorisk besvärjelse kan vilken klåparmagiker som helst med 5 i magiförnimmelse känna av den eftesom den måste vara så fruktansvärt kraftfull, och om den är permanent (vilket är mindre än osannolikt), DÅ har man nog skapat ett monster. en general som förlorar 30 års erfarenhet av krigsföring är nog beredd att dra i alla sina trådar för att hitta den skyldiga och låta tortera honom till döds. det är i alla fall vad jag hade gjort om jag hade varit generalen. jag hade möjligen haft en biomantiker med mig också så jag hade kunnat återuppliva det lilla kräket och dödat honom igen. och igen. och igen. och igen. till jag dör av ålder. typ. min poäng är att det nog är en bra idee at passa sig för att missbruka effekten om man inte vill skaffa sig fiender, och även om man lyckas dölja vem som gjort dådet skulle det nog bli häxjakt på magiker om effekten användes för ofta.

vandraren

Swordsman
En annan kul effekt med Olära är att den kan få en RP att glömma sitt modersmål. Därmed kan denne inte kommunicera med någon, förutsatt att man inte kan främmande språk eller behärskar skrivkonst. :gremlaugh: