Roliga regler för bilar och andra fordon?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Någon som har tips om ett spel som gör fordon bra?

Jag återvänder gång efter annan till tanken på att spela rollspel i CarWars-världen. Men hela CarWars-systemet för fordon är lite för knöligt för ett sådant projekt tror jag. Det mest passande jag hittat än så länge är nog de gamla CarWars-soloäventyren som gavs ut av TSR, som verkar ha rimligt nedskalade regler för att spela theater of mind, eller kanske till och med att utgå från för en försiktigt uppskalad version att spela på karta med MatchBox-bilar eller så.

Andra tips på spel? Eller funderingar på sådant rollspelande i allmänhet?
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Chris McDowall har alltid bra tankar. Han "hackade" sitt Into the Odd för Mad Max med lite regler kring fordon:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Det finns ett officiellt "CarWars-rollspel" från SJG under namnet "AutoDuel". Men GURPS är lite tyngre än vad jag lockas av nuförtiden. Fina böcker att knycka spelvärld ur dock.

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
TSRs gamla Marvel är ju fantastiskt på många sätt och reglerna för prylar och fordon är riktigt snygga. Jag är alltid sjukt överraskad av hur komplett det spelet är. Här har du både hur en kan forska fram och konstruera samt underhålla mer permanenta tekniska saker eller slänga ihop abrovinker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Någon som har tips om ett spel som gör fordon bra?

Jag återvänder gång efter annan till tanken på att spela rollspel i CarWars-världen. Men hela CarWars-systemet för fordon är lite för knöligt för ett sådant projekt tror jag. Det mest passande jag hittat än så länge är nog de gamla CarWars-soloäventyren som gavs ut av TSR, som verkar ha rimligt nedskalade regler för att spela theater of mind, eller kanske till och med att utgå från för en försiktigt uppskalad version att spela på karta med MatchBox-bilar eller så.

Andra tips på spel? Eller funderingar på sådant rollspelande i allmänhet?
Jag tänkte på detta tidigare idag faktiskt! Jag har inte spelet nära till hands nu, men Kopparhavets hjältar har fantastiska regler för hur man manövrerar en båt och jag funderade på om man inte kunde omvandla dessa regler till att köra bil, med spännande biljakter o.s.v. Som sagt, har inte spelet till hands men nån annan kanske kan berätta om jag är något på spåren?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Twilight 2000 hade en del regler för fordonstrider.
Mutant 2 hade en massa fordon. Kanske finns något där?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Twilight 2000 hade en del regler för fordonstrider.
Mutant 2 hade en massa fordon. Kanske finns något där?
Var inte tanken att man skulle köra Combat Cars som regler när man hade fordonsstrid i Mutant 2?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Var inte tanken att man skulle köra Combat Cars som regler när man hade fordonsstrid i Mutant 2?
Stämmer. I Mutant 2, ”Världsboken” finns ett enkelt system för att koppla ihop rollspelet med Combat Cars. Drygt en sida med fluff och regler. Avsnittet börjar med att säga att detta system är lösa riktlinjer, inget komplett, och att SL får vara beredd på att göra rulings.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu var det länge sedan jag spelade det, men gamla James Bond rollspelet gjorde biljakter riktigt bra, samt hade regler (de kanske låg i supplementet Q Manual?) för att utrusta fordon. Det finns en retro-klon på det rollspelet.

Det är mer Theater of the Mind med range bands. Svårighetsgraden i en runda bestäms via ett budkrig, vilket ser speligt ut på papperet med flöt på bra under spel (och gav en känsla över hur våghalsigt de uppträdde).
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
445
Location
Uppsala
Mutant UA har ju ett fordonstillägg (Utökade fordonsregler som den faktiskt heter) som finns som PDF med regler, vet inte hur användbart den är man kan ju vara något att inspireras av iallafall.
 
Top