Roliga regler för bilar och andra fordon?

wilper

Fast i vinkelvolten.
Joined
19 May 2000
Messages
8,333
Location
Nordnordost
Någon som har tips om ett spel som gör fordon bra?

Jag återvänder gång efter annan till tanken på att spela rollspel i CarWars-världen. Men hela CarWars-systemet för fordon är lite för knöligt för ett sådant projekt tror jag. Det mest passande jag hittat än så länge är nog de gamla CarWars-soloäventyren som gavs ut av TSR, som verkar ha rimligt nedskalade regler för att spela theater of mind, eller kanske till och med att utgå från för en försiktigt uppskalad version att spela på karta med MatchBox-bilar eller så.

Andra tips på spel? Eller funderingar på sådant rollspelande i allmänhet?
 
Chris McDowall har alltid bra tankar. Han "hackade" sitt Into the Odd för Mad Max med lite regler kring fordon:
 
Det finns ett officiellt "CarWars-rollspel" från SJG under namnet "AutoDuel". Men GURPS är lite tyngre än vad jag lockas av nuförtiden. Fina böcker att knycka spelvärld ur dock.

 
TSRs gamla Marvel är ju fantastiskt på många sätt och reglerna för prylar och fordon är riktigt snygga. Jag är alltid sjukt överraskad av hur komplett det spelet är. Här har du både hur en kan forska fram och konstruera samt underhålla mer permanenta tekniska saker eller slänga ihop abrovinker.
 
Någon som har tips om ett spel som gör fordon bra?

Jag återvänder gång efter annan till tanken på att spela rollspel i CarWars-världen. Men hela CarWars-systemet för fordon är lite för knöligt för ett sådant projekt tror jag. Det mest passande jag hittat än så länge är nog de gamla CarWars-soloäventyren som gavs ut av TSR, som verkar ha rimligt nedskalade regler för att spela theater of mind, eller kanske till och med att utgå från för en försiktigt uppskalad version att spela på karta med MatchBox-bilar eller så.

Andra tips på spel? Eller funderingar på sådant rollspelande i allmänhet?
Jag tänkte på detta tidigare idag faktiskt! Jag har inte spelet nära till hands nu, men Kopparhavets hjältar har fantastiska regler för hur man manövrerar en båt och jag funderade på om man inte kunde omvandla dessa regler till att köra bil, med spännande biljakter o.s.v. Som sagt, har inte spelet till hands men nån annan kanske kan berätta om jag är något på spåren?
 
Twilight 2000 hade en del regler för fordonstrider.
Mutant 2 hade en massa fordon. Kanske finns något där?
 
Twilight 2000 hade en del regler för fordonstrider.
Mutant 2 hade en massa fordon. Kanske finns något där?
Var inte tanken att man skulle köra Combat Cars som regler när man hade fordonsstrid i Mutant 2?
 
Var inte tanken att man skulle köra Combat Cars som regler när man hade fordonsstrid i Mutant 2?

Stämmer. I Mutant 2, ”Världsboken” finns ett enkelt system för att koppla ihop rollspelet med Combat Cars. Drygt en sida med fluff och regler. Avsnittet börjar med att säga att detta system är lösa riktlinjer, inget komplett, och att SL får vara beredd på att göra rulings.
 
Last edited:
Nu var det länge sedan jag spelade det, men gamla James Bond rollspelet gjorde biljakter riktigt bra, samt hade regler (de kanske låg i supplementet Q Manual?) för att utrusta fordon. Det finns en retro-klon på det rollspelet.

Det är mer Theater of the Mind med range bands. Svårighetsgraden i en runda bestäms via ett budkrig, vilket ser speligt ut på papperet med flöt på bra under spel (och gav en känsla över hur våghalsigt de uppträdde).
 
Mutant UA har ju ett fordonstillägg (Utökade fordonsregler som den faktiskt heter) som finns som PDF med regler, vet inte hur användbart den är man kan ju vara något att inspireras av iallafall.
 
Back
Top