Nekromanti Roliga ord

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dags för en navelluddstråd såhär på höstkanten!

Vilka ord är roliga oavsett sammanhang?

En del ord är roliga för att de låter kul: flakmoppe, Slottssenap, konvex .

Andra ord blir roligare genom att de dessutom associerar till lustiga saker: kalsong, karusell, postmodernism.

Sedan finns det ord som är roliga för att de är gammeldags, som vårdtecken och gamäng. Gammeldags slang är ännu roligare, som schangdobel eller kvanting.

Andra ord är roliga för att de låter utrikiska och konstiga. Spelunker och luguber är bra exempel.

Det finns många ord för djur och växter som är extra kul, och det gör att man skrattar när man ser dem bara därför. Vombat, hämpling eller kabbeleka , till exempel.

Det påminner mig om ord som är roliga på grund av inneboende konstigheter, som mandarinand (har inget med frukten att göra, kommer från Kina), polisvåld (vem utövar våldet egentligen?) eller skitgott (smakar skit?).

Vilka ord är kul?

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Sumprunkare och oförblommerad är ett par av mina favoriter bland äldre ord... Framförallt oförblommerad brukar jag använda till vardags för att jag tycker att det är ett så bra, lustigt och dessutom ganska praktiskt ord.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ett bra gammaldags dissord är "slunker".

På jobbet brukar jag försöka roa mig med att slänga in lite ålderdomliga uttryck i samtalen med kunderna. "Sjusärdeles" står härnäst på listan, det är inte svårt ("ja det var allt en sjusärdeles räkning!"), det har bara inte blivit av. "Lugna puckar" säger jag koleriskt mycket. Koleriskt och perverst är också två ord jag gillar. När något är knäppt kan man referera till det som "psykist" ("sjukt").

Jag kan nog komma på flera om jag får tänka en stund.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Av någon anledning så brukar just djuret opposum få mig att flina lite... Vet inte rikigt varför, men så är det. Vombat är ett ganska kul ord åxå ja !
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
polisvåld (vem utövar våldet egentligen?)
En helt meningslös sak som jag fascineras över är de två orden polismord och polismisshandel. Båda är sammansatta av ordet polis och ett brott, men i ena fallet är det uppenbart att det är en polis som utsatts för brottet, medan det i andra fallet är uppenbart att det är en polis som utfört det. Språkvetare har säkert ett fint ord för det.

/tobias, skriver meningslösa inlägg medan han väntar på att tevattnet ska koka
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Det roligaste ordet i svenskan är utan tvekan: Hink
Bästa "ålderdomliga" uttrycket är: Lattjo stare

//erik. din granne i cyberrymden
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Huruvida, ety och ehuru är mina favoritord i kategorin "gammeldags".

Spandex är en annan favorit. Det låter så... plast och sjuttital, liksom.

Kvacksalvare... behöver man säga mer?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Oomkullrunklig är skoj. Emanera är roligt, eftersom det är så mjukt. Och så kan man använda det lite om vad som helst.

Råttan Klasse i Rocky har en helt egen slang full med roliga ord (några av dessa kanske kommer från Nynäshamn, men ingen tycks veta säkert): Klobasa (= bajsa), Gudruns (= tjejer) GP:A (= Gittan Persson, att dra). Suveräna uttryck, allihopa.

Jag gillar både ord som inte låter som att de betyder någonting - såsom kabeljo, ussare kvanting, zelot och skabrös - såväl som sådana man omedelebart förstår, men som dröjer sig kvar i ens medvetande likt poesi - såsom panikragg, gåbortkostym, skogshuggarflata och hängbröstvänster. Sådana ord kan vara oerhört sorgliga och vemodiga eller bitskt fräna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,975
Location
Linköping
Tror det var i samband med utdelandet av Nobelpriset i litteratur (minns inte vilket år) som en språkforskare (eller nåt) intervjuades på tv. Som avslutning frågade intervjuaren om han hade något eget favoritord, och jag sitter där i soffan och tänker att nu, nu jäklar kommer han komma med nåt supercoolt ord som ingen har hört talas om. Han favoritord var "stor"... med motiveringen att det kan användas så dubbeltydigt; två barn är lika stora, fastän de inte är stora alls. Nu minns jag inte hela hans utläggning, jag minns bara min förvåning att han drar till med ett så vanligt ord när han var språkvetare och allt.

"Stor" är mitt favoritord sedan dess.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
"Defenestrera", nåt som inte görs tillräckligt imho.

Annars finns ju..
Aber, drakonisk, diabolisk, dryfta, eljest, frapperande, snöpa & prunkande.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det bästa ordet i vårt språk måste vara "narsk". Det betyder tokrolig, och det bästa är att när man säger det är det lite som om man säger "norsk" med norsk brytning. Narskt!

-Hjalle; täck och kvida.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Mitt favorit ord i svenskan är oomkullrunkelig vilket betyder 'påstående som inte kan bestridas eller motbevisas'.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Rising said:
Oomkullrunklig
Har för mig att DN:s Namn Och Nytt nyligen utsåg just det ordet till det mest svenska ord som finns.

Själv tycker jag att det gamla "dröppel" är mer talande än nutidens "gonorré", och borde återinföras i sjukdomsvokabulären.
 
Top