Roliga missar vid spelbordet

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag tänkte det var dags att lätta upp stämningen lite och öppenhjärtligt prata om ett gäng roliga missar vi gjort vid spelbordet. Jag kan börja.

För ett halvår sedan drog jag upp riktlinjerna för vår kampanj i HT. Rollpersonerna reser in i Sorgeveden på jakt efter en försvunnen kronprins. De flesta rykten säger att han precis innan försvinnandet gått med i den nyuppkomna, enigmatiska Björnkulten och att de kanske kan ligga bakom försvinnandet på något sätt.

Sedan sitter jag glatt och skriver ihop Björnkultens dogmer, hur de funkar i spel, hur de rör sig i Sorgevedens marker, att de dyrkar Fader Björn och Den Gyllene Björnen, att kultisternas präster bär björnfällar och att alla tatuerar in björnklor under foten. Björn, björn, björn, björn, björn.

Strax innan vi ska börja spela slår det mig att en av spelarna heter Björn. Inte tänkt på det under fjorton dagars förberedelser.

Oj.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag spelledde 7th Sea för tusen år sedan och rollpersonerna röjer runt i några gränder. En av dem avfyrar en flintlåspistol, och en fönsterlucka slås upp av en äldre tant. "Jag kommer ringa polisen!" säger jag, lite lagom anakronistiskt, i min tantigaste röst. Hela spelgruppen skrattar. Jag lyckas magiskt hålla masken efter fadäsen och hon tar fram en liten bjällra som hon ringer i...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Björn missen är så relaterbar! Jag har gjort liknande: "Vad heter vampyr prinsen. Erik!... Som du heter... FUCK!"

Jag spelade Vampire och spenderade en hel session med att gömma mig på en båt på öppet hav. Blev nästan upptäckt flera gånger. Fick mörda, korrumpera och förnedra mig själv för att ta mig igenom resan. FÖR JAG GLÖMDE ATT JAG KUNDE BLI OSYNLIG!!!
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Det är inte lika roligt eller grovt som era hittills, men jag har upptäckt att jag tydligen har ett favoritnamn när jag behöver ett namn på en kvinnlig SLP lite snabbt:

Ilona.

När jag spelledde en - visserligen lång - Star Wars-kampanj för en del år sedan lyckades jag tydligen använda det tre gånger...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag vet att jag nämnt det förr men det tål att nämnas igen. En kompis till mig har dyslexi som gett oss några goda skratt.
  • En gång hade hans rollfigur ett two-man sword, som om ett two-hand sword inte var klumpigt nog.
  • En gång hävdade han att han var narcotic evil. Vi konstaterade att det var som chaotic evil fast knarkigare.
  • I en kampanj frågade han mig vid upprepade tillfällen varför det stod att hans rollperson, som jag hade gjort åt honom, var hyresvärd. Det var han inte. Vi spelade fantasy och rollpersonen var hyrsvärd.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Jag är djupt fascinerad av trådar på temat "korkade saker spelare säger" (kan verkligen rekommendera https://www.yog-sothoth.com/forums/topic/82-players-say-the-funniest-things/), det är kanske inte riktigt vad du är ute efter, men vi har inte gjort några sådana där stora fadäser vad jag kan komma på, men jag kan inte låta bli att dela med mig av tre fina citat:

Mutant: År Noll
SL: (Säger något om att vi står inför en en ond och hemsk terrorrobot)
Spelare utbrister: Finns det snälla terrorrobotar!?

Horror on the Orient Express
RP har just anlänt till Venedig och de vet att någonstans finns nästa del i pusslet, och väl medveten om klichéerna i CoC utbrister en spelare: Var är källaren?
Långt senare, när det ser lite mörkt ut i en strid (?) och alla spelare inte var närvarande utbrister en annan spelare förhoppningsfullt: Om inte alla är här kan man inte göra en TPK!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
När vi skulle spela Wastelands och jag döpte den onda bossen till Rutger. Som namnet på pappan till en av mina spelare. Allt kantrade där och vi spelade aldrig mer wastelands...
 
Top