Nekromanti Roliga minnen från WHFRP världen

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,431
Location
Maastricht
Jag är ganska ny när det gäller just WHFRP och skulle gärna höra lite berättelser om era kampanjer och upplevelser i detta oerhört charmiga spel.
Själv kommer jag inleda min allra första kampanj på fredag och det kommer nog bli en ytterst intressant upplevelse, säkerligen en bra sådan också !
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,431
Location
Maastricht
Ok, jag förstår att säkert många tycker att det är lågt att starta en tråd där man med en gång lämnar över stafettpinnen till någon annan utan att ens ta ett endaste kliv själv, men jag kan inte berätta om mina roliga upplevelser inom spelet när jag själv inte spelat det, mer än igår för första gången.
Så kom igen, någon måste ha några roliga minnen från Imperiet, Bretonnia eller dyl på lager !?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,478
Location
Stockholm
Absolut

Visst finns det roliga minnen, WFRP är ju det rollspel jag har spellett den längsta kampanjen i. Herr Nils var (och är) en av spelarna ... hmmmm ...

Ok, jag börjar. En av de saker jag kommer ihåg var Dantes gubbe. Strid i WFRP är jättefarligt och om man träffar på ett troll ska man fly. Dantes gubbe gjorde inte det, och det var en av de första gångerna vi spelade, och han försökte skjuta trollet med en pil. Och slår en kritisk skada. Och då funkar det så att så länge man slår max på tärningen (1t6) får man slå igen (WFRPv1 alltså), så Dantes gubbe levererade 26 poäng i skada. Med en pil. Normalt i WFRPv1 är två eller tre poäng i skada på en runda, mot monster alltså.

De tog trollets huvud och återvände i triumf till Middenheim.

Tja, kanske inte det roligaste som hänt, men en grej som jag alltid kommer att minnas. "Vi testar det här jättespännande spelet där det är skitfarligt att träffa monster och så dör trollet på första rundan."

/M
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Några av mina bästa rollspelsminnen är från detta spel. Vi spelade nästan hela EW-kampanjen för ett antal år sedan, nästan då Hogsheads remastrade version av sista delen aldrig kom ut.

Jag gillar hela stämningen i världen då den är mörk så in åt helvete men samtidigt så absurt rolig...

Insanities-reglerna ger ytterligare humor, men kan till slut göra RP ospelbara (ex. se nedan...)

Några höjdpunkter:

* "Jag pissar i pentagramet" citat från ett speltillfälle när Rowan (en RP) tröttnat på att de inte finner någon hemlig dörr upp i ett hus från kloakerna (ett WHFRP- äventyr utan kloakvandring är som en STAR WARS film utan kraften....)
* "Jag är din bödel" annat citat när samma numera galne Rowan tröttnat på att förhöra en munk och spetsar honom med sitt svärd.
* En underbar strid med pirater på en flodbåt när alla RP fumlar gång, på gång, på gång, på gång, på gång och slutligen ligger en av krigarna i vattnet med foten fast i en reptamp och släpas efter båten (han kan inte simma och undviker drunkningsdöden med en fate point), en präst sitter fast med sin (enda... se nedan) hand i väskan med ingredienser till bönerna, en ligger inrullad i seglet och kan inte komma ur...
* Det underbara tillfället spelaren till samma numera totalt galne Rowan utbrister: "Rowan springer rakt ut från muren!". Bakgrunden var att han hade ett svärd som skulle vara otroligt bra mot odöda och inne i en stad med bara odöda drar svärdet och plötsligt är alla odöda borta... glädjen blir kort då svärdet bara gör att den som bär det inte ser odöda längre. När attackerna från de osynliga odöda började hagla kom paniken och ut rusar Rowan från en 10 meter hög borgmur.
*Att vi sen hade en spelare som alltid glömde vilka böner och liknande han kunde var också kul....
*Efter vår maratonlånga Svavelvinterkampanj (se länk nedan) försökte vi spela Barbia... gav upp under 2:a spelmötet och rotade fram WHFRPv.1, tillverkade karaktärer och i väntan på v.2 spelade vi ett miniäventyr. En av rollpersonerna lyckade med föjande konststycke på 2 spelmöten:
*Få 3 (!!) insanities, 2 permanent injuries i ansiktet och 2 i andra delar av kroppen... Denna karaktär hade följande skador (psykiska och fysiska) som störde hans talförmåga:
-läspade
-fått näsan avhuggen
-fått tänderna utslagna
denna kombination gjorde att de andra RP inte hade en chans att förstå vad denne stackare sa (spelaren spelade detta helt suveränt och det var så att de andra spelarna tittade på honom efter en lång monolog med undrande blickar och efter ett tag bara sa 'VA?')

Rekordet med minst antal armar i vår spelgrupp om 5 RP var 7 armar... 3 spelare saknade en arm var! Kroppsdelarna rök i rask takt med det gamla CriticalHits-systemet. Det nya suger men jag har gjort ett eget... :gremwink:

Det nya spelsystemet är mycket bra! Den nya kampanjen är också bra.. den blir bättre med varje del och det ska bli kul att spela sista delen, vi är väl halvvägs genom 2:an.

En sista kul detalj.. mina spelare förstod aldrig om de gjorde bra ifrån sig eller inte. Det kom alltid en vändning som gjorde allt till en tolkningsfråga och de var aldrig ense om de faktiskt gjorde en bra insats eller om de faktiskt förvärrat situationen med sitt agerande.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Strax efter att vi spelat igenom "Something Rotten in Kislev" hamnade min och en annan RP i en mycket makaber scen.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> I "Something rotten..." blir rollpersonerna odöda. Det har vissa bieffekter, tex bedömde vår dåvarande spelledare att vi kunde ta vissa critical hits utan att dö, men skadorna var fortfarande hanikappande. I en strid fick min kompis en crit som han behövde kirurgi för om han skulle kunna fungera normalt sedan, plus att min RP i samma strid fick en smäll i huvudet så att båda ögonen hängde utanför ögonhålorna i synnerverna. Min rollperson hade färdigheten surgery och opererade den andra rollpersonen på plats, men "patienten" var tvungen att hålla i min rollpersons ögon och rikta dem åt rätt håll för att han skulle kunna operera.
Hur min RP fick tillbaka ögonen in i skallen igen kommer jag faktiskt inte ihåg... </font></td></tr></table>

Gordeg
 
Top