Nekromanti Roliga gravstenstexter

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Detta snackades ju om i en annan tråd. Det finns mycket man kan hitta på, men en favorit bland gravstenar och dess texter är Fritiof Nilsson Piratens, som inte bär hans namn, men väl texten: Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972.
Kan med fördel besökas om man har vägarna förbi Österlen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Peter Hackman (kultförklarad matteguru på Linköpings Universitet) drog en underbar anekdot på sin sista Analys B-föreläsning för oss. Minns inte så bra så här kommer en fett nerkortad version:
Hackman hade snackat gränsvärden och grejer med oss, alltså att du t.ex. har funktionen 0.2*X (för att ta nåt enkelt) och sen går värdet för X mot oändligheten. Omsider går då även funktionen mot oändligheten. Ordet "omsider" hade dykt upp cirka 4 miljoner gånger under kursen och innan Hackman tackade för sig så berättade han om en annan gång han avslutat en Analys B-föreläsningssäsong. Siste killen ut ur salen hade då stannat till och sagt till Hackman: Jag vet vad det kan stå på din gravsten när du dör: "Han dog. Omsider".
Man behövde kanske vara där... men fan vad vi garvade.

Själv funderar jag på att ha texten "Jag blev överkörd av en gräsklippare när jag stod och läste på en gravsten" på min gravsten för att roa förbipasserande. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kan vara en myt, men...

...Les Moore's gravsten utanför staden Tombstone ska ha texten:
Here lies Les Moore
who took six bullets from a forty-four
No Les
No Moore

Jag anser dock att Piraten har världens bästa gravsten.

På min gravsten ska det stå VINKA OM DU ÄR SYNSK SÅ VINKAR JAG TILLBAKA.

Eller kanske inte.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gravinskrifter som inte blev av

Ärligt snott från boken "Första Listboken":

W C Fields, varieté-artist: "på det hela taget skulle jag hellre vilja vara i Philadelphia."

George Bernhard Shaw, nobelpristagare i litteratur: "Jag hade på känn att om jag stannade tillräckligt länge skulle något i den här stilen hända."

Clark Gable, skådespelare: "Tillbaka bland de tysta."

Ernest Hemingway, nobelpristagare i litteratur: "Förlåt att jag inte reser på mig."

Robert Benchley, skådespelare och författare: "Det här går alldeles över mitt huvud."

---

Själv skulle jag nog vilja ha "Typiskt. Precis innan jag skulle bli odödlig" på min gravsten.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
I The Royal Tennenbaums får ju farsan en gravsten där det står "räddade åtta barn brån ett brinnande stridsfartyg" eller något såndant.

På min gravsten ska det också stå bombastiska lögner.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Egocentrisk som jag är kan jag inte minnas några texter som redan finns, men på MIN sten ska det nog stå något, eller alla, av följande:

<ul type="square">"To be continued..."

"To be concluded..."

"I’ll be BACK!" (i uppenbart terminator-stuk)

"You win this round, god!"

eller kanske:

"Jakob: 3
Gud: 2"

Ett enkelt och hederligt "Fuck You" :gremooo: skulle inte slå helt fel, heller ifs, men det skulle nog vara svårast att lyckas med (för mina efterföljare alltså)
[/list]
/Jakob, som egentligen inte alls kommer bry sig då. He'll be dead. Probably. Hm...
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
En som vi brukar dra i min familj ibland ska stå på en gravsten tillhörande en viss John Dryden som levde på 1600-talet:
Here lies my wife: here let her lie!
Now she's at rest, and so am I.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lite svårt att tävla med Piratens text, det får jag ju erkänna.. :gremtongue:
På min gravsten skall det nog stå: Game Over

/ Johan K,som nyss har varit & röstat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Jag undrar vad jag skulle ha för inskrift på graven.

<div style="margin-left: 1em">De sänkte mig sex fot under jorden och sedan fortsatte det bara nedåt.

N/A

Min förra gravsten hade en roligare inskrift.

Här ligger Rickard. Hatad av få, saknad av vissa, omskämtad av många.

Nu vet jag om prästen hade rätt eller inte.

Tack för omtanken.

Jag ber om ursäkt till alla er som jag har förolämpat och till alla er jag inte hann att förolämpa.</div>
/Han som nog kommer att vara seriösare innan han dör
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
"Everybody loves somebody sometime" står det på Dean Martins gravsten. Kanske mer passande än kul. Annars är ju W C Fields tyvärr aldrig genomförda som Krille nämnde nedan rolig.

hälsar
Örnie
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag led mig igenom ett helt liv och allt jag fick var den här jävla gravstenen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Trivia

...Les Moore's gravsten utanför staden Tombstone ska ha texten:
Here lies Les Moore
who took six bullets from a forty-four
No Les
No Moore


Samma text förekommer på en grav i dataspelet Wasteland, i samhället Needles (eller Quartz, minns ej vilken som är vilken). Tillsammans med andra höjdare som numera är sorgligt glömda.
 
Top