Nekromanti Roliga Gestalt karaktärs kombinationer! :)

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hej!

Efter tråden om gestalt karaktärernas balansering tänkte jag att vi skulle ge oss iväg till fantasins värld en stund :gremsmile:

En gestalt karaktär från UA är en karaktär som har det bästa av 2 classer samtidigt. Lite som multiklassade karaktärer i 1st och 2nd edition.

Vad kan ni komma på för spännande Gestalt karaktärs kombinationer, och då menar jag inte bara, att säga "FighterWizard", utan att ge Gestalt karakären lite liv, vad kan det vara för figur, en orden, eller nått annat?

Både stämnings berättelser utan några spelstatistik och mer speltekniska varianter är varmt välkommna.

Ex, jag tänker mig en Krigar magiker, som använder, quarterstaff, lägger quickened greese och har mage armour. Kryddar med web och ogillar artelerimagi.

Men det mesta är välkommet :gremsmile:

Bombu
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
den bittre Laban

Laban var ett retat barn, han var utanför gemenskapen och fick inte vara med.

Han hade stora ludna fötter, korta ben och ett blont hår som glänsde i solen.

Han tillbringade mycket tid i skogen, studerade hur vargarna slet sitt byte i stycken, hur katten lekte med sitt offer, hur vintern kom med död och svält.

Laban såg att naturen var hård och den som tog för sig fick det han ville.


--------------------------

Så Laban blev med tiden en NE Druid-rogue gestalt karaktär.

-------------------------

Jag har lite problem med att hitta bakgrund till vissa gestalt karaktärer, har ni några tipps, vad har tex en paladin sorcerer varit med om, och vad har hon för bakgrund?


Bombu
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Skriftlärde Samuel och hänryckte Laertes

vad har tex en paladin sorcerer varit med om, och vad har hon för bakgrund?
Jag slogs av möjligheterna med en paladin wizard. En tempelriddare som hämtar styrka i de heliga böckernas ord och är en artillerimagisk mardröm för de trons fiender. Ett slags extrovert munk som förenar fysisk excellens med explosiv andlighet.

Men en paladin sorcerer vore ju också spännande. Det laglydiga i paladinen måste ju då helt dominera det antytt kaotiska i sorcerern. Den här killen kan ju ha fått en oemotståndlig uppenbarelse rakt i nyllet som ung, typ Paulus utanför Damaskus. Med magi som normalt inte alls hanteras av heliga män skär han fram genom världen med en klase egendomliga och personligt tolkade föreskrifter utöver de som hans religion och paladinskap påbjuder, mycket nära gränsen till galenskap. En koppling till någon drakgud kunde ju vara intressant eftersom sorcerers magi möjligen har samband med drakkrafter.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Skriftlärde Samuel och hänryckte Laertes

Med magi som normalt inte alls hanteras av heliga män skär han fram genom världen med en klase egendomliga och personligt tolkade föreskrifter utöver de som hans religion och paladinskap påbjuder, mycket nära gränsen till galenskap. En koppling till någon drakgud kunde ju vara intressant eftersom sorcerers magi möjligen har samband med drakkrafter.
Kul, det blir lite av ett unikum, en figur som inte alls är "normal", just det du nämner med gränsen till galenskap kan ju vara en mycket spännande rollspelsaspekt.

Mycket religiösa heliga män, eremiter och liknande kan man ju tänka sig har en helt annan föreställningsvärld än andra.

Kanske ser han järtecken, syner och tolkar händelser efter sin religiösa övertygelse, och väver in det i hur han sen agerar som tempelriddare, eller helig korsriddare, eller nått annat.

Det där med egna regler som han måste följa kan ju också bli välidgt intressant.

Bombu
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Några koncept

Några av de korta karaktärskoncept som mina spelare har indikerat att de vill spela i Eberron när vi startar den kampanjen. De är alla g.c.;

- Pious and over-confident warforged templar (warforged
cleric/paladin).
- Flamboyant and slightly megalomaniac valenar noble warmage (wizard/fighter).
- Greedy and sneaky human spell-slinger (sorcerer/rogue).
- Strong willed halfling diplomat/artifact-thief (aristocrat/rouge).
- Brave and extremly determined shifter tomb-robber (fighter/expert). (nästan så att man hör tema musiken i bakgrunden....)

Som ni ser är några av dem kombinerade PC/NPC classes. Vilket också fungerar hyffsat med g.c. Det saknas fortfarande en hel del detaljer, och det ska bli intressant att se hur dessa karaktärer utvecklas, förutsatt att det är dessa karaktärskoncept som kommer att användas.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Några koncept

Kul att ni fått med några NPC klasser också.

Speciellt Aristocrat är ju en ganska spelbar även som spelar karaktär, och även om den är något svagare än PC klasserna så är den ju inte mycket svagare, (det är ju ingen commoner som slängs in;)).

Experten ger ju en hel del flexibilitet i form av val a skills så den duger ju under kriget.


Du får hålla oss underättade hur det går Archer.

Bombu
 
Top