Roleplaying board

lokomotiv

Veteran
Hej!

Jag håller på att utveckla RPG Board, ett webbaserat virtuellt rollspelsbord för Nextcloud. Inspirationen kommer bland annat från Roll20 och andra VTT-lösningar, men målet är inte att bara bygga ännu en kopia av dem.

Grundidén är att kombinera ett modernt VTT med self-hosting, kontroll över den egna datan och en betydligt djupare integration mellan kampanjmaterial, regler, rollpersoner och själva spelbordet.

Projektet är fortfarande under utveckling, men det har nu kommit så långt att ganska mycket av själva VTT-kärnan redan fungerar.

Det som finns implementerat idag​

RPG Board körs som en app direkt i Nextcloud och har i dagsläget bland annat:

• kampanjer och separata scener/kartor
  • separata gränssnitt och rättigheter för spelledare och spelare
  • rollpersoner och NPC:er
  • tokens kopplade till rollpersoner/NPC:er
  • ägarskap och spelarkontroll av rollpersoner och tokens
  • realtidssynk mellan deltagarna
  • tärningsslag och händelse-/spellogg
  • encounters med initiativ, statusar och resurser
  • mätverktyg på kartan
  • permanenta ritlager
  • Fog of War
  • individuell Line of Sight
  • dynamisk belysning
  • väggar och dörrar som blockerar sikt och/eller ljus
  • fasta och tokenburna ljuskällor
  • områden med exempelvis mörker eller skymd sikt
  • journal och handouts
  • möjlighet att ha flera dokument öppna samtidigt
  • regel-/compendiumfunktioner
  • flyttbara och storleksändringsbara fönster där arbetsytan sparas
  • kampanjduplicering och kampanjhantering
  • standardtokens för rollpersoner som kan placeras direkt på en scen
Gränssnittet försöker dessutom utgå från hur man faktiskt spelar rollspel, snarare än hur databasen bakom programmet är uppbyggd. En spelare möts exempelvis av Min karaktär, Journal, Regler och Händelser medan spelledaren får verktygen för kampanj, scener, NPC:er osv.

Vad försöker vi göra annorlunda?​

Jag tycker att dagens VTT:er ofta är mycket kompetenta, men de har också några återkommande problem.

Det första är att kampanjmaterialet lätt blir uppdelat mellan VTT:t, PDF:er, egna anteckningar, olika regelverk och externa tjänster.

RPG Board byggs i stället med tanken att kampanjen skall vara en sammanhängande datamodell.

En plats, NPC, karta, handout, encounter eller regel skall inte bara vara en text någonstans utan ett objekt som systemet förstår och som kan återanvändas där det behövs.

Det andra är ägandet av miljön och informationen.

Eftersom RPG Board byggs för Nextcloud kan man köra det på sin egen server och låta rollspelsmaterialet ligga tillsammans med den övriga Nextcloud-miljön. Man behöver alltså inte göra en extern VTT-tjänst till den centrala lagringsplatsen för hela sin kampanj.

Den preliminära planen är dessutom att RPG Board skall släppas som open source. Exakt licens och distributionsmodell är ännu inte beslutad, så jag vill inte lova mer än så i nuläget.

Det tredje – och kanske den del jag själv tycker är mest intressant – är vart projektet är på väg.

Vi bygger arkitekturen för att i framtiden kunna ta exempelvis en regelbok eller ett färdigt äventyr i PDF-format och omvandla det till strukturerad information som RPG Board faktiskt kan använda.

Tanken är alltså inte bara:

PDF → text på skärmen

utan snarare:

PDF → kampanjstruktur, platser, NPC:er, kartor, handouts, encounters, regler och andra objekt som går att använda direkt i VTT:t.

Det är inte färdig funktionalitet ännu, och jag vill vara tydlig med skillnaden mellan det som finns idag och det som ligger på roadmapen.

Projektet utvecklas aktivt och den nuvarande versionen är 0.30.6.

Jag är väldigt intresserad av synpunkter från personer som faktiskt spelar och spelleder:

Vad saknar ni i dagens VTT:er?

Vad tar onödigt mycket tid när ni förbereder en kampanj?

Och vad skulle få er att överväga ett self-hosted alternativ till exempelvis Roll20 eller Foundry?

1784963517710.png

RPG Board – vad kommer härnäst?

Jag skrev tidigare om RPG Board, VTT:t som jag håller på att utveckla för Nextcloud.

I första inlägget försökte jag hålla mig till det som faktiskt redan är implementerat. Här tänkte jag i stället visa lite av vad vi bygger mot.

Det här är alltså roadmap och inte funktioner jag påstår finns färdiga idag.

Kampanjen skall bli mer än en mapp med dokument​

Ett av nästa stegen är en riktig kampanjnavigator där spelledaren kan arbeta med exempelvis:

Kapitel → platser → scener → NPC:er → encounters → handouts

samtidigt som samma material skall gå att hitta genom en gemensam sökning.

En NPC skall alltså inte behöva skapas på nytt bara för att den används på flera platser i kampanjen.

Dra material direkt till spelbordet​

Målet är att kampanjmaterial skall gå att använda direkt.

Exempelvis:

Rollperson/NPC → dra till kartan → rätt token skapas

och på motsvarande sätt vill vi kunna hantera kartor, handouts, encounters och andra typer av kampanjobjekt.

Bygg egna regelsystem​

RPG Board är inte tänkt att hårdkodas för ett enda rollspel.

Vi har redan grunden för systemdefinitioner och schemabaserade formulär. Ett kommande större steg är därför en visuell systembyggare, där man skall kunna definiera exempelvis:

• attribut
  • färdigheter
  • resurser
  • rollformler
  • rollformulär
  • regler för avstånd och andra systemspecifika egenskaper
utan att behöva ändra RPG Boards kärnkod.

Regelbok → färdigt regelsystem​

Nästa steg efter det blir betydligt mer experimentellt.

Vi vill kunna analysera en regelbok och omvandla dess struktur till ett format som RPG Board kan importera.

Det skulle till exempel kunna innebära att egenskaper, färdigheter, tabeller och andra strukturer identifieras och används som grund för ett färdigt systemschema.

AI kommer sannolikt att vara en viktig del av den processen, men resultatet skall vara strukturerad och kontrollerbar data, inte bara en chatbot som försöker komma ihåg regelboken.

Och sedan: äventyrs-PDF → spelbar kampanj​

Det långsiktiga målet är den funktion jag personligen tycker är mest spännande.

Ta ett färdigt äventyr som PDF.

RPG Boards importverktyg analyserar materialet och identifierar exempelvis:

• kampanjens struktur
  • kapitel
  • platser
  • NPC:er
  • encounters
  • kartor
  • handouts
  • tabeller
  • referenser till regler
  • bilder och annat material
och bygger sedan ett importerbart kampanjpaket.

Tanken är alltså att minska den ganska absurda mängd manuellt arbete som idag kan krävas för att flytta ett köpt äventyr från en bok/PDF till ett VTT.

Återanvändbart bibliotek​

Vi planerar också ett bibliotek där material inte behöver vara låst till en enda kampanj.

NPC:er, regler, monster, kartor och annat material skall kunna återanvändas och kampanjer skall kunna exporteras/importeras som paket.

Nextcloud Talk​

Längre fram finns även integration med Nextcloud Talk på roadmapen för bland annat röst/video, i stället för att RPG Board skall behöva uppfinna ytterligare en egen kommunikationsplattform.

Och open source?​

Det är den preliminära planen.

Jag vill att RPG Board skall kunna self-hostas och att projektet i grunden skall vara öppet. Vi har däremot ännu inte bestämt slutlig licens eller exakt distributionsmodell, så den delen betraktar jag fortfarande som ett designbeslut snarare än ett löfte.

Det övergripande målet är egentligen ganska enkelt:

Jag vill lägga mindre tid på att administrera mitt VTT och mer tid på själva rollspelet.

Och framför allt vill jag komma bort från att samma information behöver matas in om och om igen i PDF:en, anteckningarna, rollformuläret och VTT:t.

Det vore väldigt intressant att höra från andra spelledare:

Om ni kunde automatisera EN del av förberedelserna inför en kampanj – vilken skulle ni välja?

Låter intressant! Har en del grejer jag saknat med roll20, som jag kör som VTT. Kör en massa olika regelsystem och allt som oftast finns det inte något VTT-rollformulär till dem. Hade velat ha ett "blankt rollformulär" där t.ex.

Det jag undrar är hur saker omvandlas från PDF till VTT-objekt - är AI inblandat? Personligen kommer jag inte använda en produkt som bygger på AI, pga etiska överväganden (jag tänker att en djupare diskussion om AI-etik är Off Topic, så låt oss inte ge oss in på det. Det tenderar att bli väldigt intensiva diskussioner om det här på forumet).

Jag kommer att ha olika teman för HMI. Likaså kommer jag såklart inte att exponera JSON kodfält för spelarna. Jag behöver bara just nu ha en möjlighet att bygga olika karaktärsblad etc. för att prova på gränssnittet.

Om det är någon som är intresserad av att speltesta om ett par veckor så skulle jag verkligen uppskatta det.
Vi kommer då att ta ett spel som vi äger en licens till. Importera regelboken och ett eventuellt skrivet äventyr. Helst skrivet av en spelare. Men även där ok om det är en licens vi äger. Räkna inte med att kampanjhistorik eller liknande kommer att vara kvar efter speltestet.

Skulle då gärna ha en spelledare samt 3 4 spelare. Eventuellt spelar jag också. Men kanske är det bättre om jag är bisittare och hjälper till med gränssnittet.

Låter intressant! Har en del grejer jag saknat med roll20, som jag kör som VTT. Kör en massa olika regelsystem och allt som oftast finns det inte något VTT-rollformulär till dem. Hade velat ha ett "blankt rollformulär" där t.ex.

Det jag undrar är hur saker omvandlas från PDF till VTT-objekt - är AI inblandat? Personligen kommer jag inte använda en produkt som bygger på AI, pga etiska överväganden (jag tänker att en djupare diskussion om AI-etik är Off Topic, så låt oss inte ge oss in på det. Det tenderar att bli väldigt intensiva diskussioner om det här på forumet).
Helt ok att välja bort AI-genererat material. Ja det är maskininlärning som gör analysen av dokumenten. Det är enda sättet. Däremot så adderar den ingen information. Det kreativa valet låter jag spelarna/SL göra. Självklart kan en spelare öppna upp en chatgpt och be den skapa ett pdfäventyr som de sedan importerar. Det kommer inte att finnas någon möjlighet att i mitt program generera äventyr.

skriv gärna vad du saknar i nuvarande system.

För de som inte vill importera regler eller annat så kommer jag troligen att skapa en karaktärsbladsgenerator. Tänk drag and drop.

Hm, utöver flexiblare rollformulär har jag även stört mig på att det är så ickegranulär localization. Vill jag har svenska Mutant År Noll-formulär isf engelska, måste jag byta UI-språk till svenska. Jag har typiskt engelska som UI-språk överallt, dels av gammal vana, dels pga bristande översättningar.

Jag ska se vad mer jag kommer på.

Hm, utöver flexiblare rollformulär har jag även stört mig på att det är så ickegranulär localization. Vill jag har svenska Mutant År Noll-formulär isf engelska, måste jag byta UI-språk till svenska. Jag har typiskt engelska som UI-språk överallt, dels av gammal vana, dels pga bristande översättningar.

Jag ska se vad mer jag kommer på.
Jag har som plan att ha. Svenska, Engelska, tyska, franska, Porto, Italienska som UI-språk till att börja med.

Kan du berätta lite mer om hur du hade tänkt dig mer flexibla rollformulär? Räcker det med det jag skrev möjligheten att skapa egna?

Väldigt intressanta tankar! Jag tycker att Foundry är betydligt mer logiskt uppbyggt än Roll20, men fortfarande så är informationen uppdelad på flikar snarare än tillgänglig direkt när man behöver den. Visserligen kan man hyperlänka rätt friskt och ha allt samlat i journalen, men det förutsätter att den som skapat modulen faktiskt gjort det.

Att kunna spela rollspel i VTT:n som det inte finns färdiga system för är också värt mycket. Är man progtammeringskunnig kan man bygga om ett befintligt system i Foundry, men det är sjukt mycket arbete. Det är inte något man gör för flera system.

Jag har som plan att ha. Svenska, Engelska, tyska, franska, Porto, Italienska som UI-språk till att börja med.

Kan du berätta lite mer om hur du hade tänkt dig mer flexibla rollformulär? Räcker det med det jag skrev möjligheten att skapa egna?
Alltså jag hade velat ha rollformulär som bara är en blank yta att skriva upp saker på. Spelar man en oneshot av nåt udda system är det inte säkert man orkar eller vill skapa ett ordentligt formulär, ens om det är användarvänligt för icke-programmerare att göra det.

Ett annat alternativ är att kunna ladda upp en bild av ett rollformulär och så kunna skriva ovanpå bilden på ett enkelt sätt. Inte ett dugg interaktivt, bara text ovanpå en bild. Säg att du ska spela fem-tio spelmöten med Mutant 2089 men inte vill fippla med rollformulär, men gärna hade haft ett snyggt Mutant 2089-rollformulär.

Sen är det trevligt att kunna bygga egna från scratch om man vill det.

Väldigt intressanta tankar! Jag tycker att Foundry är betydligt mer logiskt uppbyggt än Roll20, men fortfarande så är informationen uppdelad på flikar snarare än tillgänglig direkt när man behöver den. Visserligen kan man hyperlänka rätt friskt och ha allt samlat i journalen, men det förutsätter att den som skapat modulen faktiskt gjort det.

Att kunna spela rollspel i VTT:n som det inte finns färdiga system för är också värt mycket. Är man progtammeringskunnig kan man bygga om ett befintligt system i Foundry, men det är sjukt mycket arbete. Det är inte något man gör för flera system.
Härligt. Jag har bara byggt metodiken för att importera äventyr just nu. importera regler ligger lite längre fram. Men borde vara lösbart.

Alltså jag hade velat ha rollformulär som bara är en blank yta att skriva upp saker på. Spelar man en oneshot av nåt udda system är det inte säkert man orkar eller vill skapa ett ordentligt formulär, ens om det är användarvänligt för icke-programmerare att göra det.

Ett annat alternativ är att kunna ladda upp en bild av ett rollformulär och så kunna skriva ovanpå bilden på ett enkelt sätt. Inte ett dugg interaktivt, bara text ovanpå en bild. Säg att du ska spela fem-tio spelmöten med Mutant 2089 men inte vill fippla med rollformulär, men gärna hade haft ett snyggt Mutant 2089-rollformulär.

Sen är det trevligt att kunna bygga egna från scratch om man vill det.
Alltså det där har jag inte alls tänkt på. Det behöver ju inte ens vara ett rollformulär. Men ett enkelt "anteckningsblock" som också kan agera icke interaktivt rollformulär. Genialt. :) Välja bakgrund till anteckningen är ju enkelt att implementera. Ska fundera på det. Troligen vill man ha så att man kan addera flera sidor till blocket också.

Alltså det där har jag inte alls tänkt på. Det behöver ju inte ens vara ett rollformulär. Men ett enkelt "anteckningsblock" som också kan agera icke interaktivt rollformulär. Genialt. :) Välja bakgrund till anteckningen är ju enkelt att implementera. Ska fundera på det. Troligen vill man ha så att man kan addera flera sidor till blocket också.
Ja, fast att det just heter och agerar som "Pers Rollformulär" är ju viktigt i UI, så man hittar det lätt och det inte blir klydd. Många användare är ju extremt ointresserade av det tekniska, så man vill inte förklara "nej ditt rollformulär heter Pers Rollformulär, men det ligger under menyn för anteckningar" hela tiden.

Rena anteckningsblock, gemensamma och andra, är en annan bra grej att ha med!

Ja, fast att det just heter och agerar som "Pers Rollformulär" är ju viktigt i UI, så man hittar det lätt och det inte blir klydd. Många användare är ju extremt ointresserade av det tekniska, så man vill inte förklara "nej ditt rollformulär heter Pers Rollformulär, men det ligger under menyn för anteckningar" hela tiden.

Rena anteckningsblock, gemensamma och andra, är en annan bra grej att ha med!
Köper det. Får säkerställa att karaktärseditorn kan addera ett rått anteckningsgränssnitt.

Ska addera det till min todo. Just systemspecifika lösningar som detta kan ases vara har jag inte tittat på ännu. :)

Jag spelar inte VTT, men skulle jag göra det så skulle jag vilja använda en som är FOSS och där jag kan ha kontroll över all min data själv och kan ha alltihop självhoastat, utan att vara beroende av externa aktörers nycker och infall för om jag skall få ha fortsatt tillgång till mitt kampanjmaterial eller inte.

Så även fast jag med 99.9% sannolikhet aldrig kommer använda detta, så applåderar jag initiativet och kan säga så mycket att om jag någonsin spelar via VTT igen så är det en sådan här lösning jag skulle vilja göra det med. Bra initiativ, framtiden är open source!

Jag spelar inte VTT, men skulle jag göra det så skulle jag vilja använda en som är FOSS och där jag kan ha kontroll över all min data själv och kan ha alltihop självhoastat, utan att vara beroende av externa aktörers nycker och infall för om jag skall få ha fortsatt tillgång till mitt kampanjmaterial eller inte.

Så även fast jag med 99.9% sannolikhet aldrig kommer använda detta, så applåderar jag initiativet och kan säga så mycket att om jag någonsin spelar via VTT igen så är det en sådan här lösning jag skulle vilja göra det med. Bra initiativ, framtiden är open source!
Tack! Har som sagt inte besltuat om den blir open source. Det enda jag tycker är drygt med det är att administrera koden. Men vi får se. Lutar åt open source. Det passar dessutom in i NEXT-Cloud.

Något som slog mig. Jag kommer att anpassa gui för att fungera med touchskärm senare. Kanske jag skulle lägga lite fokus på att den också skall fungera som ett komplement för de som spelar runt ett bord. Som ett verktyg för att förstärka det lokala spelandet?

Får fundera på det. Vad tror du?

Bra projekt! Jag har inte använt VTT på länge. När jag provade för några år sedan var de ganska oanvändarvänliga och onödigt komplicerade. Rollspel är ju egentligen en enkel syssla, så jag önskar mig ett enkelt verktyg med väldesignat gränssnitt.

Bra projekt! Jag har inte använt VTT på länge. När jag provade för några år sedan var de ganska oanvändarvänliga och onödigt komplicerade. Rollspel är ju egentligen en enkel syssla, så jag önskar mig ett enkelt verktyg med väldesignat gränssnitt.
Toppen. Då kanske du är intresserad av att prova vid tillfälle? Vore trevligt om man kunde få ihop en grupp för att prova. Just nu är inget fryst, jag har byggt apier som grund. Sedan är det relativt enkelt att lägga på ett HMI på detta.

Back