Själv är jag mer av en RMSS/RMFRP kille.
Jag gillade aldrig RMSS/RMFRP. Jag tyckte att de komplicerade rollspersonsskapandet i onödan.
Så jag har läst båda men närstan aldrig spelat dem,
Men när vi spelar online är det RM2/RMC som gäller då de har bra stöd till Fantasy Grounds (vilket jag har en Ultimate License till) RMC I finns och det är lätt att lägga till professions och spell lists från senare Companions för hand vid behov.
Jag vill helst inte spela online, så stöd för Fantasy Grounds och de olika ERA:erna är inte selling points för mig.
RMC var en pedagogisk uppsnyggning av RM2, men ingen jag kände att jag egentligen behövde.
Har du kollat upp den nya utgåvan RMU något? Lite nyfiken på att prova den. Var mer i spel testet och det lilla vi hann spela tyckte jag faktiskt att reglerna verkade fungera stabila. De har tagit bort en hel del konstigheterna i reglerna, självklart har det istället krupit in lite småsaker jag inte gillade men de är så små och lätta att se förbi eller husregla bort.
Yes. Har kollat RMU, men utöver strömlinjeformandet så var det en flera saker som jag inte gillade. Kan dock tänka mig spela RMU eller en hybrid om det behövs.
Tyvärr var Core Book som de släppte ful som stryk och superdålig layout vilket fick mig att dra öronen åt mig. Spell Law och Treasure Law blev något bättre i utseende men generellt är layouten undermålig. Men minns att jag gillade de nya reglerna så funderar på att ändå ge de nya reglerna ett försök om man kan få ihop en grupp. Väntar bara på att Creatue Law boken skall släppas så man har lite monster att slänga på spelarna när boken kommer. Fram till det får de gamla böckerna duga.
Core book reviderades senare och de bytte de flesta illustrationerna som jag förstår det?
Jag köpte en fysisk bok när de släpptes och det var då den nyare och förbättrade varianten som jag upplever är ungefär i nivå med Spell Law.
Fortfarande kanske inget estetiskt mäster-verk, men jag kan läsa den utan att irritera mig allt för mycket.
Alla senare versioner RMSS/RMFRP/RMC/RMU är ju mer pedagogiska, balanserade och enhetliga.
Men RM2 och expansionerna ger mig en enkel grundstruktur och sen en större verktygslåda att plocka coola saker ur.
Ungefär som BRP, fast bättre.

//EvilSpook