Nekromanti rolemaster

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Undrar om nån kan tipsa mig om var man kan köpa rolmasterprylar på internet. I övrigt vore det kul att komma i kontakt med er som spelar rolemaster.
 

Steeltoe

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
48
Location
Lund
Nu kan jag vara helt ute och surfa men har inte ICE (Iron Crown Enterprises) som gjorde Rollmaster, Spacemaster och Lotr kursat. Till viss del beroende på Ringens licensavgifter.

Om detta stämmer så får du nog söka efter begagnat eller skicka epost och ringa till olika butiker i sverige och utomlands.

Det var ett ganska kul spel men lite för mycket tabeller för att jag skulle orka skaffa det. Dock kunde de öppna slagen ge ganska lustiga effekter.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Nja, jag tror nog att de återuppstått. Jag har nämligen blivit erbjuden att provskriva för dem...

"never say die!"
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Jag har tänk skriva high adventures för dem, något som jag saknar i deras utbud. Jag har spelat RM så länge att den gruppen jag spelar med finner inga utmaningar längre (krigare lvl 47, mentalist lvl 51, och thief lvl 41). Det enda vi inte gjort i midgård är att döda Sauron... Det är det enda som saknas i rolemaster, utmaningar för RIKTIGA högnivåspelare. Annars tycker jag att det är ett perfekt spel - mycket genomtänkt och detaljrikt.

"ash nazgh gimbatul..."
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Nope, har inte skrivit för dem förut. Jag har tänk skriva high adventures för dem, något som jag saknar i deras utbud. Jag har spelat RM så länge att den gruppen jag spelar med finner få utmaningar (krigare lvl 47, mentalist lvl 51, och thief lvl 41). Det enda vi inte gjort i midgård är att döda Sauron...
Det är det enda som saknas i rolemaster, utmaningar för RIKTIGA högnivåspelare. Annars tycker jag att det är ett perfekt spel - mycket genomtänkt och detaljrikt. Jag ska skicka samples på några äventyr till dem om nån vecka...

"ash nazgh gimbatul..."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Länk till begagnade RM-prylar ...

Kul att se att det fortfarande finns människor som engagerar sig i Rolemaster.

Jag har själv en dryg hyllmeter RM/MERP-prylar hemma. Jag tröttnade dock på det myckna tabellslåendet och har egentligen inte spelat det sedan början av 90-talet. (Nej, jag säljer ingenting!)

Jag har en kompis som skrivit åt ICE och han säger att de var lite knöliga att ha att göra med. Jag hoppas att de blivit bättre.

Om du skriver lika bra som du spelar gitarr får vi säkert se dina alster i butikerna inom kort.

Lycka till!

Ja, just det, länken: Legend Spelantikvariat brukar ha lite RM/MERP-produkter till salu.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Extremt mäktiga spelare i Rolemaster

Yikes! Det var inga dåliga nivåer på de lirarna. Här snackar vi semi-gudar. Har du läst Elric för inspiration? Utmaningarna på de nivåerna borde vara knutna till det moraliska ansvar så pass mäktiga individer innehar. De skulle enkelt kunna utrota en hel stad. Eller, mer intressant, bota sjukdomar som skulle kunna rädda tusentals liv. Är det moraliskt korrekt att INTE göra det...?

Angående rolemaster så är det ett trevligt system som öppnar dörren för egna modifikationer och inte är särskilt knutet till någon spelvärld, vilket jag tycker är ypperligt. Har spelat det sedan jag började med rollspel i form av svenska Sagan om Ringen på 80-talet, så det sitter i ryggmärgen vilket är viktigt för att man ska trivas med ett system.

Tyvärr har det en del nackdelar, bl.a. gillar jag inte stridssystemet riktigt och rangbaserade spel har ju också sina nackdelar (även om man relativt enkelt kan "trolla bort" rangarna i RMSS).
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: Extremt mäktiga spelare i Rolemaster

Jo, det är ett par riktigt feta snubbar, men då har vi ju spelat med dem sen ca 1985, hehe...
Du har ju helt rätt om det moraliska ansvaret, men för det första kanske en PC:s moral är något helt annat än vad den borde vara. För det andra kan det bli lite väl mossigt att spela på en alltför filosofisk nivå. Man vill ju också kunna "sparka lite röv" (som våra amerikanska vänner skulle uttrycka det), eller?
Jag har också funderat på en kampanj i Första Åldern, men jag vet inte... Det kanske skulle bli för svårt.
Vilket sätt föreslår du för att trolla bort rangarna? Vad anser du att man vinner på det?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Länk till begagnade RM-prylar ...

Jag har en kompis som skrivit åt ICE och han säger att de var lite knöliga att ha att göra med. Jag hoppas att de blivit bättre.

Magnus? (-:
Jag var med själv i den vevan, och vad jag minns så kom problemen huvudsakligen från Pete Fenlon, som var en tvättäkta Fredrik Malmberg-figur. Och han finns ju inte med i företaget längre.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag har spelat RM så länge att den gruppen jag spelar med finner inga utmaningar längre (krigare lvl 47, mentalist lvl 51, och thief lvl 41). Det enda vi inte gjort i midgård är att döda Sauron... Det är det enda som saknas i rolemaster, utmaningar för RIKTIGA högnivåspelare.

Kanske i Midgård, men knappast i Shadow World; där finns det rätt gott om bauta-level-SLPs som man måste gå tillbaks till Första Åldern för att hitta i Middle-Earth.

"Hm? ... Aha! Jag trodde det var hans hit points, men det var hans level."
(vår gamle Rolemaster-SL, läsandes värdena för en SLP som vi muckade bråk med)

--
Åke
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Extremt mäktiga spelare i Rolemaster

Det som stör mig mest med rangsystemet är att det blir en så pass "ryckig" uppgradering när rollpersonen lär sig nya saker. Därför brukar jag låta spelarna använda sig av development points motsvarande den andel av erfarenhetspoäng de fått som krävs för att stiga i rang.

Dvs om RPen har 10000 erfarenhetspoäng och 50 DP och får 2000 XP (dvs 1 femtedel till ny rang) så kan spelaren använda sig av 10DP (dvs en femtedel av 50) direkt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gradvis avancemang

I den senaste RM-kampanjen jag var med i körde vi med ett liknande system - jag är inte säker på om det var en husregel eller om det är det officiella systemet i RMSS. I alla fall så får man placera ut sina DP på nivån innan (den biten är jag rätt säker är officiell). Sedan räknar man ihop hur många nya ranks man har köpt, och dividerar XP-mellanrummet mellan nivåerna med detta värde. Då får man fram hur många XP det går mellan varje ny rank.

Exempel: När Pelle gör skillsen på sin nya RM-gubbe så börjar han med att fylla i rangerna för sin uppväxt (beroende på ras/kultur). Sedan marscherar han raskt vidare till att höja sin gubbe till level 1, följt av uträkning av sina totala färdighetsbonusar. Slutligen bestämmer han vad han vill höja till level 2, och köper totalt 20 nya ranger i färdigheter. En första nivåns gubbe har 10.000 XP, och en andra nivåns har 20.000 XP vilket ger en differens på 10.000 XP. 10.000 XP/20 ranger = 500 XP/rang. När Pelle sedan är ute och äventyrar lite så lyckas han sno ihop 3.420 XP under första äventyret. Det är tillräckligt för att få sex av de ranger som Pelle ska få till level 2.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Merp

Jag har spelat lite Merp och det ska visst vara en light version av Rolemaster. Stämmer det?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Okej

Vad är skillnaden mellan Merp och Rolemaster? Vad är det som man har skurit ner på?
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Inte skurit ned utan komponerat annorlunda.

MERP har ett urval av Rollmasters valmöjligheter, som enligt konstruktören överensstämmer med Tolkiens midgård.

Tyvärr är nog konstruktören den ende som tycker det... :o/
 
Top