Nekromanti Rolemaster

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Halloj! Jag var lite nyfiken på Rolemaster. Finns det någon här på forumet som kan berätta lite om det? Jag har viss erfarenhet av MERP som jag hört ska vara en nedbantad version av Rolemaster. Vidare undrar jag också om man måste köpa begagnade regelböcker och moduler eller om det finns någon svensk affär som börjat ta in Rolemaster grejor igen. ICE har ju som bekant återuppstått.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag är en RM fan. Jag gillar systemet. Bara synd att ingen av mina polare gör det. Men det är mycket tabeller och rätt så detaljerat.

Nog kan jag tänka mig att det kan finnas begagnat, men vad jag förstår så kommer de inte att börja producera grejjer själva förrän mitten på 2002. Om det gäller även nytryck och så det vet jag inte.

OM du ska köpa nytt så kan du köpa "Rolemaster Fantasy Role Playing", då har du allt du behöver för att spela. Den innehåller lite mer förenklade attack tabeller och sånt. Sedan kan man köpa till Spell law, då får man mer magi. Arms Law som innehåller de avancerade attack tabellerna.

Säg bara till om du vill veta mer.

/Honken
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ja... hehe... själv har jag mycket lite erfarenhet av MERP, men destå mer av Rolemaster. Den mesta erfarenheten är dock med Rolemaster innan TSS (dvs The Standard System). Så mycket av vad jag talar om gäller nog inte om du köper nya böcker idag.

Den stora skillnaden mellan MERP och Rolemaster är att man i Rolemaster inte är bunden av några begränsningar. Dessutom finns det mycket mer av allt. Yrken, magilistor, färdigheter, skadetabeller, vapentabeller, etc... (Om man använder sig av de "Companions" som ICE släppte)
Det är kort sagt MERP's storebror, och i min ringa mening ett bättre och mer flexibelt spelsystem än MERP.

Om du gillar MERP, kolla in Rolemaster, och gärna den gamla versionen eftersom den är kompatibel med MERP supplementen som ICE släppte, såsom Mirkwood, Arnor och Moria. Den nya versionen kommer nog att kräva konvertering om man fortfarande vill använda de gamla supplementen.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Sagan om Ringen-rollspelet var mitt första rollspel och det fick mig att fastna för Rolemaster. De gamla Rolemaster-reglerna lider av del brister men i och med RMSS så mognade i mitt tycke spelsystemet markant. Det har av många kallats ett mer avancerat AD&D och det ligger lite i det. Det är heroisk fantasy som samtidigt är ganska realistiskt, men utan de larviga begränsningar som funnit i AD&D-spelen.

Färdighetssystemet i RMSS är mycket bra. Jag gillar uppdelningen i kategorier och färdigheter. Annars är väl magisystemet och stridssystemet det mest utmärkande. På äldre dar kan jag tycka att allt tabellslagande i striderna drar ned på tempot (kopieringsmaskin eller dator rekommenderas), men de allvarliga skadetabellerna med målande beskrivningar av olika skador adderar en hel del spelvärde. De är också det som gör spelet dödligt realistiskt.

Dessutom är karaktärsskapandet rätt bra, med Talents & Flaws som ger rollpersonerna lite egna små egenheter.

Det finns även en väldigt välgjord spelvärld, Shadow World, till spelet.


--
Block
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är Shadow world den standardvärld som spelet utspelar sig i? Kan du berätta lite mer om hur den fungerar?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Nix, Shadow World är en spelvärld som kan användas med Rolemaster. Men Rolemaster måste inte spelas i Shadow World.

Vi har alltid spelat i Midgård när vi har kört Rolemaster, eftersom ICE släppte en hel massa tillbehör till MERP som funakr bra.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Är Shadow world den standardvärld som spelet utspelar sig i? Kan du berätta lite mer om hur den fungerar?

Shadow world var ett tag IronCrown's tilltänkta spelvärld till Rolemaster, men jag tror det var så att upphowsmannen till Shadow World tyckte sig tappa kontrollen över det som publicerades så han avslutatde samarbetet.

Shadow World har en "officiell hemsida" någon stans. Vill du kan jag gräva fram den... Annars tror jag du hittar den om du antigen söker på "Rolemaster" eller "Shadow World"

/Honken
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Om de inte kan använda Shadow world längre vad kommer de då att ersätta den med?
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Rolemaster har aldrig riktigt varit ett spel där man har en värld i mina ögon sett... vi spelade nästan altid i midgård när vi spelade, och den känslan jag fått är att man ska skapa sig en egen värld till rolemaster, iaf det gamla. Redan i Companion Law (tror den heter så, den som handlar om att skapa en karaktär iaf) så finns det regler för att generera fram värld, städer, hus o allt möjligt. Det är en checklista på 3-4 sidor som går igenom lite vad man ska tänka på o så...

Shadowworld är inte så bra tycker jag. Jag har aldrig läst det ordentligt (även fast jag ägde det ett tag) men jag har spelat i det några gånger. Värden är väldigt high-fantazy då bl.a Kabiss (tror den heter så,) en av de stor städerna har en svävande ö ovenför sig som man får ta sig till med svävande luftskepp.
Det finns även ett helt land som ska vara helt dött pga drakeld... o andra likannde saker... spännande, men inte alltid så logiskt...

// Jan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
en av de stor städerna har en svävande ö ovenför sig som man får ta sig till med svävande luftskepp.

Man kommer lätt att tänka på DoD-äventyret Oraklets fyra ögon :gremsmile:
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Skillnaden är att i shadowworld så svävar det och i oraklets fyra ögon så är det en stor ande som håller upp ön... Båda är lite high-fantasy men jag tycker drakars version ändå är mer jordnära. Personligen gillar jag mysik o magi, även i överflöd, men man bör kanske tänka på att det förekommer i shadowworld om man nu funderar på att köpa det.. .

// jan
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Skillnaden är att i shadowworld så svävar det och i oraklets fyra ögon så är det en stor ande som håller upp ön... Båda är lite high-fantasy men jag tycker drakars version ändå är mer jordnära

Kanske det.
Det är tack vare metallen Xenium som staden Eidolon svävar, så det finns väl en förklaring. Om den är mer naturtrogen än anden Oraklets 4 är väl en smaksak. High fantasy är det onekligen.

Vad jag känner till så har väl inget land svetts av drakeld, däremot (om jag inte missminner mig) så fanns det en gång ett kungarike som hette Zor i Jaiman. Numera omnämns det som "Zor wastes" efter det att den då levande civilisationen lyckats mecka sönder något "magiskt" föremål.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"en av de stor städerna har en svävande ö ovenför sig som man får ta sig till med svävande luftskepp. "

"Det finns även ett helt land som ska vara helt dött pga drakeld"


Gaah! Det måste vara bästa spelvärlden någonsin!!!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Berätta mera! Det här låter ju intressant. Hur många moduler har getts ut till Rolemaster och hur pass svåra är de att få tag på? Jag har sett att Hobbyspel har en del grejor inne.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Det är nog inte bestämt än vilken värld som kommer att användas. Du kan följa diskussionerna mellan ICE och t.ex. Terry Amthor (skapare av Shadow World) på antingen:
http://www.guildcompanion.com (klicka på "Voices of reason" överst för att hamna på diskussionsforumet)
eller på mailinglistan:
rolemaster-subscribe@silent-tower.org

Så här skriver Terry strax efter jul angående Shadow Worlds framtid med ICE:

"I really don't even know yet, we are really in the very early stages of discussion, but Bruce has expressed an interest in bringing SW 'back into the fold,' so to speak."

Terrys egen sida om Shadow World:
http://homepage.mac.com/terbob/


--
Block
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Hur många moduler har getts ut till Rolemaster och hur pass svåra är de att få tag på?

Många, men de flesta har tiotalet år eller mer på nacken. Jag gjorde en snabb webbsök; den bästa sidan var typiskt nog på franska, men ger en rätt bra uppfattning ändå:
http://www.sden.org/jdr/rolemaster/rolemaster/background/shadow/books.html
Listan går i stort i omvänd kronologisk ordning - kvartetten näst längst ner (Cloudlords of Tanara etc) är flera år äldre än de andra och var länge ICE:s enda källmaterial till världen innan de beslöt sig för att göra en nysatsning på den.
Fast just Cloudlords såg jag faktiskt i Absolut Spels begagnathylla för ett par veckor sedan...

Shadow World är nog den värld som jag har tillbringat flest speltimmar i, och den förblir bland mina absoluta favoriter. En stor fördel med den är att man kan köra kampanjer på precis vilken nivå man vill - från halvgudalirande ner till grisodling, i en ganska skarvlös skala. Till skillnad från Middle-Earth är den också gjord specifikt för RM-systemet, så man behöver inte hoppa över halva Creatures & Treasures och merparten av Spell Law för att få det att passa med världen.

Och vill man skifta genre så går den faktiskt utmärkt att kombinera med Space Master. (-:

--
Åke
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
En alternativlänk:
http://ob1knorrb.com/full_product_list.htm

Har även MERP/Spacemaster och lite annat.

Shadow World är nog den värld som jag har tillbringat flest speltimmar i, och den förblir bland mina absoluta favoriter. En stor fördel med den är att man kan köra kampanjer på precis vilken nivå man vill - från halvgudalirande ner till grisodling, i en ganska skarvlös skala. Till skillnad från Middle-Earth är den också gjord specifikt för RM-systemet, så man behöver inte hoppa över halva Creatures & Treasures och merparten av Spell Law för att få det att passa med världen.

Håller med till 100%.
I SW kan man äntligen höja sin RP över lvl 20 utan att riskera att obalansera världen. SW skalar väldigt bra och det går att låta folk grisodla i början för att ta itu med det riktigt otäcka individerna längre fram i kampanjen.

Det man saknar med Middle-Earth är bra kampanjböcker för spel under 1:a och 2:a åldern.

(Och glöm inte... Det spelar ingen roll hur bra din rp är, Andraax är bättre. /images/icons/wink.gif)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Det man saknar med Middle-Earth är bra kampanjböcker för spel under 1:a och 2:a åldern.

Vill minnas att det ingick i ICE:s kontrakt med Tolkien Enterprises - de fick bara göra moduler om Tredje Åldern.

(Och glöm inte... Det spelar ingen roll hur bra din rp är, Andraax är bättre.)

Och till skillnad från Elminster och dylika så är Andraax också skvatt galen... (-:

--
Åke
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Vill minnas att det ingick i ICE:s kontrakt med Tolkien Enterprises - de fick bara göra moduler om Tredje Åldern.

Men... så... så... fånigt. Varför?
ICE bredde ju ut sig ganska bra i sina moduler (Harad, Gorgoroth etc...). Var det så att Tolkien Enterprises godkände allt material innan det fick publiceras?


Och till skillnad från Elminster och dylika så är Andraax också skvatt galen... (-:

Jag förstår honom måste jag säga. Lite lurigt kan jag tycka att det är eftersom hans kollegor (Loremasters alltså...) från den tiden fortfarande har den mentala hälsan. Man kan tycka att en K'taviiri borde kunna stå med det Andraax fick stå ut med, men...

Själv ser jag honom inte som galen, men jag har förstått att andra ser mig som galen, så min röst väger nog inte så tungt i dessa sammanhang. /images/icons/wink.gif
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Om jag får säga mitt så är rolemaster lite mycket:
"Slå en d100 och se vad som händer"
Men det blir ju vad man gör det till.
/Nicke
 
Top