Rogue Traders av Lemurai sektorn - en hakning av 'Barbarians av Lemuria' för 'Rogue Trader'

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Jag ska spelleda Rogue Trader, användande en hakning av Barbarians of Lemuria. Jag har tagit de existerande haken Barbarians of the Future och Barbarians of the Void som inspiration men gör min egen grej.

Bland hakningarna är att jag har skapat helt nya bakgrunder för spelarna baserade på de olika existerande WH40k världs klassificeringarna, dessa är väldigt breda för att kunna representera väldigt olika världar inom samma klassificering. Tänkte också att till skillnad från BoL kan man välja så många nackdelar och fördelar man vill för 40k är maximalistkt.

Jag tänkte använda den här tråden för att presentera vad jag har gjort, be om förslag och höra folks tankar. Jag har bestämt mig att skriva på svenska och använda svenska namn på de olika fördelarna, nackdelarna och liknande som förekommer. Och likt 40k och klassiska 2000AD (som var dess huvud inspiration) så tänker jag använda mig av en massa mer eller mindre popkulturella referenser.

Här nedan är en lista med de hemvärldar jag tänkte att man kunde välja med fördelar o nackdelar bakom spoiler så att det inte blir för långt. Vissa av dem är på engelska och det är då en fråga om att jag inte har kommit på en bra översättning, eller att de är ifrån någon av 40k rollspelen och har dem där som ej använd inspiration, om folk har förslag för hur man ska översätta eller använda koncepten så tas de tacksamt emot. Förslag på alternativa namn på förmågor tas också emot. Det som är inom hakparentes bakom vissa av förmågorna är deras ursprungliga LoB namn, dock kan jag ha missat några.

Agri World
Kan även användas för att representera de som har vuxit upp på sin världs agri-område och inte rört sig utanför.
Fördelar
Ryttare: extra tärning när du handskas med riddjur, inklusive rida dem.

Gift tålig: [Poison Immunity] extra tärning när du ska motstå effekten av droger och gifter (inräknat rusmedel).

Djurvän: [Beast Friend] När du har med djur att göra, rulla en extra tärning. Gäller ej ridning.

Agronom: [Learned] När du drar dig till åminne något rörande agrikultur, rulla en extra tärning.

Tala med bönder på bönders vis: när du interagerar med folk inom bondeståndet eller arbetar med lantbrukssektor, slå en extra tärning.

Maskinoperatör: för körande, sörva och lätta reparationer av lantbruksmaskiner, och liknande STC fordon (som xxx), rulla en extra tärning.

Tjurstark: [Cerulean Strength] läggtill 1 till din styrka. Din maximala styrka är 6 istället för 5

Styrketeknik: lägg till en extra träning när det gäller att lyfta, dra, skjuta eller ha sönder saker

Nackdelar
Bonnläpp: slå en extra turning när du interagerar med välbärgade och lärda

Dåliga gener: mindre defekt

Inte tid för sånt: illitterat

Korrupta gener: mutation

Lemlästad: saknar en kroppsdel.

Dålig syn: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med synen

Dålig hörsel: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med hörseln

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning för aktiver medan man flyger eller är i rymden

Välsignad okunskap: slå en extra turning för alla slag gällande Ockult kunskaper

Naiv: slå en extra turning för alla slag att försöka se igenom en bluff eller undvika att bli lurad

Oförberedd för fasan: dubbla antalet galenskaps poäng man får

<Lumbering: Roll an extra die when balance is important – crossing a narrow bridge or standing on a mountain ledge.>

<All thumbs: Roll an extra die when picking locks, firing a bow or crossbow or when doing fine work.>

Archive World
Kan även användas för att representera de som har vuxit upp konstant omgiven av adminstratums organisation.
Fördelar
Blankett A39 efter det nya cirkuläret B65: när du interagerar med medlemmar av adminstratum eller liknande byråkratiska organisationer, slå en extra tärning

Klassisk skolning: kan tala, läsa och skriva Hög Gotiska.

Konstnärlig: [Artistic] slå en extra tärning när du skapar eller ska bedöma konst

Lärd: [Learned] När du drar dig till åminne något rörande ditt område, rulla en extra tärning.

Och de lärde på Hög Gotiska: när du interagerar med lärda och akademiker, eller folk som blir imponerade av akademiskt språk, slå en extra tärning

Nackdelar
Dålig syn: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med synen

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning på aktiver medan man flyger eller är i rymden

Respekt för ämbetsdräkten: slå en extra turning när du attackerar en medlem av adminstratum av högre rank, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

Naiv: slå en extra turning på alla slag att försöka se igenom en bluff eller undvika att bli lurad

Oförberedd för fasan: dubbla antalet galenskaps poäng man får

<Combat paralysis: Roll a d3. This is the number of rounds that you freeze and during which, you can only take defensive actions.>

<Combat Paralysis: The character often freezes and is hesitant when confronted with sudden danger, particularly in a combat situation. The character takes a penalty die when rolling Initiative.>

Cemetery World
Fördelar
En i mängden: får ingen nackdel av att försöka ta sig fram eller navigera genom folksammlingar.

Underjordisk: får ingen nackdel av befinna sig under jord gällande navigering eller att ta sig fram.

Klassisk skolning: kan läsa och skriva Hög Gotiska.

Lärd: [Learned] När du drar dig till åminne rörande något inom ditt område, rulla en extra tärning.

Välsignad: [Magic Resistance] If a spell is cast at you, roll a d6. On a roll of 6 it simply does not work on you.

Konstnärlig: [Artistic] slå en extra tärning när du skapar eller ska bedöma konst

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

Death World
Fördelar
Djurvän: [Beast Friend] När du har med djur att göra, rulla en extra tärning.

Gift tålig: [Poison Immunity] extra tärning när du ska motstå effekten av droger och gifter (inräknat rusmedel).

Hårdare än de hårda: [Hard-To-Kill] +2 på ditt Lifeblood

Tuffare än de tuffa: slå ett en extra tärning när du försöker undvika att drabbas av panik, chock, eller liknande.

Stigfinnare: [Tracker] När du spårar i din hemterräng (välj en), rulla en extra tärning.

Överlevare: i din hemterräng (välj en) får du en extra tärning för slag rörande daglig överlevnad (ej strid).

Naturens apotek: i din hemterräng får du en extra tärning när du försöker identifiera eller hitta medicinal växter, gifter eller droger.

De’ här e en kniv: välj en specifik typ av vapen från din hemvärld, när du använder det rulla en extra tärning. Gäller en specifik typ av vapen inte en kategori, ex. Catachan Djävulstand inte kortsvärd.

Nattseende: [Night Sight] slå en extra tärning när mörker ger minusmodifikationer att göra saker

Tjurstark: [Cerulean Strength] läggtill 1 till din styrka. Din maximala styrka är 6 istället för 5.

Pantervig: [Haklaton Agility] läggtill 1 till din <agility>. Din maximala <agility> är 6 istället för 5.

Skarp syn: [Keen Eyesight] slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med synen

Skarp hörsel
: [Keen Hearing] slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med hörseln

Skarpt luktsinne: [Keen Scent] slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med luktsinnet

Ärrad uppsyn: [Fearsome Looks] använd en extra tärning närhelst du försöker hota någon, få dem att ge information de inte vill ge eller göra något de inte vill göra

Bra återhämtning: [Quick Recovery] efter strid återfår du en extra Lifeblood, ovanför den hälft du återfår normalt

Lönndom: [Sneaky] slå en extra turning i situationer som kräver att vara oupptäckt

<Survivor's paranoia: While a death world character is Surprised, non-Surprised attackers do not gain the normal +30 bonus to their Weapon Skill and Ballistic Skill tests when targeting this character.>

Nackdelar
Förakt mot ömfotingar: slå en extra turning när du interagerar med folk av mjukare bakgrund.

Inte tid för sånt: illitterat

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Ociviliserad: slå en extra turning för alla uppgifter där god etikett är viktigt.

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Lemlästad: saknar en kroppsdel.

Primitiv: slå en extra turning när du ska handskas med teknologi mer avancerad än väderkvarnar och musköter (standard IG laservapen kan användas utan minus, så länge det bara är sikta o skjuta).

<Adaptive Addiction: Adapting to your world has given your people toughness, but it has also cursed them with a biological dependency. There is a certain chemical that you must have to survive while away from your home‐world. Each day that you fail to ingest it, you suffer cumulative ‐1 penalty to your Life Points until you are able to do so.>

<Environmental Weakness: Those who are raised in extreme conditions, like heat or cold, find it hard to cope in the opposite environment. Whenever you are in an environment opposite that of your native world, you must roll an Extra Die on all your actions.>
Feral World
Fördelar
Djurvän: [Beast Friend] När du har med djur att göra, rulla en extra tärning.

Hårdare än de hårda: [Hard-To-Kill] +2 på ditt Lifeblood

Tuffare än de tuffa
: slå ett en extra tärning när du försöker undvika att drabbas av panik, chock, eller liknande.

Stigfinnare: När du spårar i din hemterräng (välj en), rulla en extra tärning.

De’ här e en kniv: välj en specifik typ av vapen från din hemvärld, när du använder det rulla en extra tärning. Gäller en specifik typ av vapen inte en kategori, ex. Catachan Djävulstand inte kortsvärd.

Överlevare: i din hemterräng får du en extra tärning för slag rörande daglig överlevnad (ej strid).

Pantervig: [Haklaton Agility] läggtill 1 till din <agility>. Din maximala <agility> är 6 istället för 5.

Skarp syn: [Keen Eyesight] Use an extra die whenever you are trying to force somebody to give you information or do something they don’t want to do.

Skarp hörsel: [Keen Hearing] Whenever you make a mind check to perceive something using your eyesight, you may roll one extra die.

Skarpt luktsinne: [Keen Scent] Whenever you make a mind check to perceive something using your sense of smell, you may roll one extra die.

Ärrad uppsyn: [Fearsome Looks] använd en extra tärning närhelst du försöker hota någon, få dem att ge information de inte vill ge eller göra något de inte vill göra

Lönndom: [Sneaky] slå en extra turning i situationer som kräver att vara oupptäckt

Nackdelar
Inte tid för sånt: illitterat

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Primitiv: slå en extra turning när du ska handskas med teknologi mer avancerad än väderkvarnar och musköter (standard IG laservapen kan användas utan minus, så länge det bara är sikta o skjuta).

Väldigt primitiv: slå en extra turning när du ska handskas med teknologi mer avancerad än pilbågar och djurdragna vagnar. Du måste välja Primitiv som nackdel först, och effekten är kumulativ.

Ook-ook-Ak: slå en extra turning när du ska handskas med teknologi mer avancerad än spjut och kanoter. Du måste välja Primitiv och Väldigt primitiv som nackdelar först, och effekterna är kumulativa.

Ociviliserad: slå en extra turning för alla uppgifter där god etikett är viktigt.

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Fruktar magi: slå en extra turning när du försöker attackerar någon du tror sysslar med sådant du ser som magi

Misstror teknologi: slå en extra turning när du interagerar med tekpräster och maskinister.

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning på aktiver medan man flyger eller är i rymden
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Feudal World
Fördelar
Djurvän: [Beast Friend] När du har med djur att göra, rulla en extra tärning.

Stigfinnare: När du spårar i din hemterräng (välj en), rulla en extra tärning.

De’ här e en kniv: välj en specifik typ av vapen från din hemvärld, när du använder det rulla en extra tärning. Gäller en specifik typ av vapen inte en kategori, ex. Catachan Djävulstand inte kortsvärd.

Föd seglare: När det gäller skepp eller utför fysiska aktiviteter ombord på dessa (förutom strid), kan du slå en extra tärning.

Ryttare: extra tärning när du handskas med riddjur, inklusive rida dem.

Duellist: välj ett vapen (eller kombination av vapen/vapen och sköld) när du slåss med detta/dessa i en duell slå en extra tärning

Nackdelar
Inte tid för sånt: illitterat

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Primitiv: slå en extra turning när du ska handskas med teknologi mer avancerad än väderkvarnar och musköter (standard IG laser vapen kan användas utan minus, så länge det bara är sikta o skjuta).

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Misstror teknomagi: slå en extra turning när du interagerar med tekpräster och maskinister, eller behöver använda avancerad teknologi.

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning på aktiver medan man flyger eller är i rymden

Forge World
Fördelar
Slagga tek-kättaren!: kan använda en extra tärning i strid mot kända tek-kättare

Ockult kunnande – teknologi:

Omkopplings ritualer: slå en extra tärning när du gör fältreparationer eller försöker omkoppla system

Lingua Binnari: kan förstå och kommunicera i Binär

Artefakt: börja med en extra Artefakt poäng

<Omnissiah’s Chosen: A forge world character starts with either the Technical Knock or Weapon-Tech talent.>

<Credo Omnissiah>

<Blessed of the Omnissiah: The Omnissiah grants many blessings upon his favoured subjects, and many mysteries of technology are revealed to those so blessed. Forge world characters start with the Peer (Adeptus Mechanicus) Talent.>

>Isolated by Machines: Life on an Imperial forge world is an experience unlike that of any other world in the galaxy. Forge worlders are surrounded by the wonders of the Machine God and the teachings of the Priesthood of Mars from birth, and the mysteries and wonders of technology are as common to them as a herd of Grox to an agri-worlder. While this makes these relatively tech-savvy Guardsmen well suited for more technological occupations in the Imperial Guard, such as Operators and Tech-Priest Enginseers, it also has a tendency to produce insular, awkward troopers not fit for polite company. Forge world natives often relate to machines and servitors more readily than their flesh and blood counterparts, and have a sad tendency toward jargon and filling their conversations of long strings of Techna Lingua that are nearly unintelligible to the average trooper. Forge world characters suffer a –10 penalty to any Interaction Tests made to interact with characters who are not also from a forge world or initiates of the Adeptus Mechanicus.>

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Köttet är svagt: slå en extra turning när du interagerar med folk utan uppfattningsbar cybernetik

Utanför ecklesiastiken: slå en extra turning när du interagerar med folk från ecklesiastiken.

Under Kugghjulets skugga: slå en extra turning när du attackerar någon tillhörande maskinkulten, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

<Lumbering: Roll an extra die when balance is important – crossing a narrow bridge or standing on a mountain ledge.>

Fortress World
Fördelar
Auktoritär: rulla en extra tärning när du försöker leda folk eller få dem att följa dina order

Döda mutanten!: kan använda en extra tärning i strid mot kända mutanter

Bränn kättaren!: kan använda en extra tärning i strid mot kända kättare

Traditionell beväpning: välj en specifik typ av vapen, när du använder det rulla en extra tärning. Gäller en specifik typ av vapen inte en kategori, ex. Catachan Djävulstand inte kortsvärd.

Spridda styrkor: kan en gång pär speltillfälle vid krigszoner eller världar med etablerade utomplanetär militär närvaro deklarera att ett av regementen är från din hemvärld och kamratliga mot en anna expat.

Arvfiende: kan använda en extra tärning i strid mot det hot (välj ett) som din hemvärd är befäst emot.

Duellist: välj ett vapen (eller kombination av vapen/vapen och sköld) när du slåss med detta/dessa i en duell slå en extra tärning

Ärrad uppsyn: [Fearsome Looks] använd en extra tärning närhelst du försöker hota någon, få dem att ge information de inte vill ge eller göra något de inte vill göra

Flygaress: rulla en extra tärning när du sitter bakom ratten på ett flyg- eller rymdfordon.

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Respekt för uniformen: slå en extra turning när du attackerar någon av högre rank tillhörande Astra Militarum, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

Frontier World
Fördelar
Djurvän: [Beast Friend] När du har med djur att göra, rulla en extra tärning.

Stigfinnare: [Tracker] När du spårar i din hemterräng (välj en), rulla en extra tärning.

Xeno vän: välj en xeno-ras, använd en till tärning när du interagerar med dem.

Hjulryttare: rulla en extra tärning när du försöker styra, sörva eller lätt reparera en MC eller liknande fordon

Ryttare: extra tärning när du handskas med riddjur, inklusive rida dem.

<Life on the Verge: While frontier worlders are sometimes less refined that members of other regiments, their skills in the field are undeniably useful. Frontier world characters gain the Combat Sense or Quick Draw Talent.>

<Independent Operation: Frontier worlders are more accustomed to working far from others than many of their counterparts in other regiments. Their activities on their home planet often call for them to range far and wide, often alone, and as a result they develop a sense of confidence in this solace. On the battlefield, this frequently translates into a willingness to strike out beyond the sight of allies, confident that their compatriots will react swiftly to danger. The Comrades of a frontier world character count as being within Cohesion so long as they are within 15 metres of their Player Character.>

Nackdelar
Inte tid för sånt: illitterat

Ociviliserad: slå en extra turning för alla uppgifter där god etikett är viktigt.

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Auktoritetsproblem: slå en extra turning när du interagerar med folk som representerar auktoriteten. Folk som den lokala prästen eller soldater på permis behöver inte räknas, så länge de inte försöker styra och ställa

Guarden World
Fördelar
Belevad: [Etiquette] för alla uppgifter där god etikett är viktigt, rulla en extra tärning.

Djurvän: [Beast Friend] När du har med djur att göra, rulla en extra tärning.

Pantervig: [Haklaton Agility] läggtill 1 till din <agility>. Din maximala <agility> är 6 istället för 5.

Konstnärlig: [Artistic] slå en extra tärning när du skapar eller ska bedöma konst

Attraktiv: [Attractive] slå en extra träning i situationer där bra utseende kan vara viktigt.

Inre frid: när man använder EP för att ta bort galenskaps poäng tar man bort dubbelt så många

Nackdelar
Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning på aktiver medan man flyger eller är i rymden

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

Naiv: slå en extra turning på alla slag att försöka se igenom en bluff eller undvika att bli lurad

Oförberedd för fasan: dubbla antalet galenskaps poäng man får

<Combat paralysis: Roll a d3. This is the number of rounds that you freeze and during which, you can only take defensive actions.>

<Combat Paralysis: The character often freezes and is hesitant when confronted with sudden danger, particularly in a combat situation. The character takes a penalty die when rolling Initiative.>

Hive World
För att representera den oinformerade medelklassen använd Imperial World
Fördelar
Underjordisk: får ingen nackdel av befinna sig under jord gällande navigering eller att ta sig fram.

Klassisk skolning: kan läsa och skriva Hög Gotiska.

Lärd: [Learned] När du drar dig till åminne rörande något inom ditt område, rulla en extra tärning.

En i mängden: får ingen nackdel av att försöka ta sig fram eller navigera genom folksamlingar.

Ockult kunnande – teknologi:

Styrketeknik: lägg till en extra träning när det gäller att lyfta, dra, skjuta eller ha sönder saker

Hjulryttare: rulla en extra tärning när du försöker styra, sörva eller lätt reparera en MC eller liknande fordon

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

Imperial World
Fördelar
Klassisk skolning: kan läsa och skriva Hög Gotiska.

Lärd: [Learned] När du drar dig till åminne rörande något inom ditt område, rulla en extra tärning.

Döda mutanten!: kan använda en extra tärning i strid mot kända mutanter

Bränn kättaren!: kan använda en extra tärning i strid mot kända kättare

Hjulryttare: rulla en extra tärning när du försöker styra, sörva eller lätt reparera en MC eller liknande fordon

Nackdelar
Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Naiv: slå en extra turning på alla slag att försöka se igenom en bluff eller undvika att bli lurad

Oförberedd för fasan: dubbla antalet galenskaps poäng man får

Industrial World
Fördelar
Maskinoperatör: för körande, sörva och lätta reparationer av lastmaskiner, och liknande STC fordon (som Leman Russ stridsvagnar), rulla en extra tärning.

Tjurstark: [Cerulean Strength] läggtill 1 till din styrka. Din maximala styrka är 6 istället för 5.

Styrketeknik: lägg till en extra träning när det gäller att lyfta, dra, skjuta eller ha sönder saker

Knegarmoj: lägg till en extra träning när du interagerar med folk från protaliatet

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Inte tid för sånt: illitterat

Korrupta gener: mutation

Lemlästad: saknar en kroppsdel.

Dålig syn: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med synen

Dålig hörsel: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med hörseln

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning på aktiver medan man flyger eller är i rymden

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

<Lumbering: Roll an extra die when balance is important – crossing a narrow bridge or standing on a mountain ledge.>

<All thumbs: Roll an extra die when picking locks, firing a bow or crossbow or when doing fine work.>
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Mining World
Fördelar
Underjordisk: får ingen nackdel av befinna sig under jord gällande navigering eller att ta sig fram.

Tjurstark: [Cerulean Strength] läggtill 1 till din styrka. Din maximala styrka är 6 istället för 5.

Nattseende: slå en extra tärning när mörker ger minusmodifikationer att göra saker

Styrketeknik: lägg till en extra träning när det gäller att lyfta, dra, skjuta eller ha sönder saker

Sprängexpert: [Demolitions Expert] extra tärning när du försöker använda, förstå eller desarmera saker som exploderar

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Inte tid för sånt: illitterat

Korrupta gener: mutation

Lemlästad: saknar en kroppsdel.

Ljuskänslig: slå en extra turning på att observera eller upptäcka något med synen i dagsljus eller motsvarande.

Dålig syn: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med synen

Dålig hörsel: slå en extra turning på att uppfatta eller upptäcka något med hörseln

Jordbunden: [Landlubber] slå en extra turning på aktiver medan man flyger eller är i rymden

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

<Lumbering: Roll an extra die when balance is important – crossing a narrow bridge or standing on a mountain ledge.>

<All thumbs: Roll an extra die when picking locks, firing a bow or crossbow or when doing fine work.>

Navigatör
Har tillgång till alla Fördelar och Nackdelar som Noble Born och Void Born har.
Fördelar
Av högre rank: [Magic of the Sorceror-Kings] Du slår en extra tärning varje gång du använder ditt tredje öga, men du måste välja en till nackdel

Kraft från Warpen: [Power of the Void] du har två extra Navigatör förmågor

Mentalt fort: rulla en extra tärning när du försöker undvika att bli läst eller mentalt påverkad av mentalister eller svartkonstnärer.

Nackdelar
Instabila gener: när du rullar en 10 på ditt navigations slag muterar du lätt, välj antingen att få nackdelen Dåliga gener eller att en Dåliga gener nackdel du redan har blir till Korrupta gener.

Noble Born / Highborn
Fördelar
Attraktiv: [Attractive] slå en extra träning i situationer där bra utseende kan vara viktigt.

Belevad: [Etiquette] för alla uppgifter där god etikett är viktigt, rulla en extra tärning.

Bra återhämtning: [Quick Recovery] efter strid återfår du en extra Lifeblood, ovanför den hälft du återfår normalt

Duellist: välj ett vapen, kombination av vapen, vapen och sköld eller vapen och tillhygge, när du slåss med detta/dessa i en duell slå en extra tärning

Auktoritär: rulla en extra tärning när du försöker leda folk eller få dem att följa dina order

Gift tålig: [Poison Immunity] extra tärning när du ska motstå effekten av droger och gifter (inräknat rusmedel).

Klassisk skolning: kan läsa och skriva Hög Gotiska.

Nepotism, kamaraderi och kontakter: kan en gång pär speltillfälle deklarera att du är nästkusin, gammal klasskamrat, bakibror, älskare, kompis-kompis, eller liknande med någon av passande rang i området, denna är vänligt inställd.

Ockult kunnande: välj ett område

Rik: [Great Wealth] xxx

Släktklenod: börja med en extra Artefakt poäng

Traditionell beväpning: välj en specifik typ av vapen, när du använder det rulla en extra tärning. Gäller en specifik typ av vapen inte en kategori, ex. Catachan Djävulstand inte kortsvärd.

Ärevördigt namn: när du använder ditt släktnamn eller namndroppar din bekantskapskrets rulla en extra tärning vid interaktion med folk som imponeras av sådant. Det kan även fungera som ”dörröppnare”

Nackdelar
Arvsynd: rulla på Imperial Organisations tabellen, när du interagerar med folk från den organisationen får du slå en extra turning om de vet din familjetillhörighet

För fin för sånt: kan bara Låg Gotiska hjälpligt, slå en extra turning när du behöver tala, läsa eller lyssna på Låg Gotiska i pressade situationer, eller när det är frågan om mer avancerad Låg Gotiska

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Nouveau riche: slå en extra turning när du interagerar med en nobilitet tillhörande äldre familjer än din (vilka är de flesta).

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Von Oben: slå en extra turning när du interagerar med någon socialt under dig. Gäller ej vid givande av order or liknande.

Vendetta: xxx

Penal World
Fördelar
Underjordisk: får ingen nackdel av befinna sig under jord gällande navigering eller att ta sig fram.

Svarta marknaden: använd en till tärning när du försöker införskaffa något illegalt eller stulet

Nattseende: slå en extra tärning när mörker ger minusmodifikationer att göra saker

Tjurstark: [Cerulean Strength] läggtill 1 till din styrka. Din maximala styrka är 6 istället för 5.

Tjuvar emellan
: använd en till tärning när du interagerar med bovar, banditer och andra brottslingar

Pantervig: [Haklaton Agility] läggtill 1 till din <agility>. Din maximala <agility> är 6 istället för 5.

Ockult kunnande: välj ett område

Ärrad uppsyn: [Fearsome Looks] använd en extra tärning närhelst du försöker hota någon, få dem att ge information de inte vill ge eller göra något de inte vill göra

Lönndom: [Sneaky] slå en extra turning i situationer som kräver att vara oupptäckt

<Thieves tools: Use an extra die when attempting to open locked doors or remove mechanical traps.>

<Finger on the Pulse: One survives a penal colony by instinctively knowing who is in charge and who is a threat. A penal colony character begins with one Rank in the Common Lore (Underworld) and Scrutiny skills, and starts with the Peer (Criminal Cartels) talent.>

Nackdelar
Inte tid för sånt: illitterat

Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Ociviliserad: slå en extra turning för alla uppgifter där god etikett är viktigt.

Auktoritetsproblem: slå en extra turning när du interagerar med folk som representerar auktoriteten. Folk den lokala prästen eller soldater på permis behöver inte räknas, så länge de inte försöker styra och ställa

Opålitlig: [Untrustworthy] slå en extra turning i situationer som kräver att någon ska lita på eller tro dig

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

<Lumbering: Roll an extra die when balance is important – crossing a narrow bridge or standing on a mountain ledge.>

Schola Progenium
Fördelar
Auktoritär: rulla en extra tärning när du försöker leda folk eller få dem att följa dina order

Belevad: [Etiquette] för alla uppgifter där god etikett är viktigt, rulla en extra tärning.

Blankett A39 efter det nya cirkuläret B65: när du interagerar med medlemmar av adminstratum eller liknande byråkratiska organisationer, slå en extra tärning

Bränn kättaren!: kan använda en extra tärning i strid mot kända kättare

Döda mutanten!: kan använda en extra tärning i strid mot kända mutanter

Klassisk skolning: kan läsa och skriva Hög Gotiska.

Mentalt fort: rulla en extra tärning när du försöker undvika att bli läst eller mentalt påverkad av mentalister eller svartkonstnärer.

Nepotism, kamaraderi och kontakter: kan en gång pär speltillfälle deklarera att du är nästkusin, gammal klasskamrat, bakibror, älskare, kompis-kompis, eller liknande med någon av passande rang i området, denna är vänligt inställd.

Och de lärde på Hög Gotiska: när du interagerar med lärda och akademiker, slå en extra tärning

Ockult kunnande: välj ett område

Nackdelar
Förakt mot ömfotingar: slå en extra turning när du interagerar med folk av mjukare bakgrund.

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Respekt för uniformen: slå en extra turning när du attackerar någon av högre rank tillhörande Astra Militarum, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Under Aquilans skugga: slå en extra turning när du attackerar någon tillhörande ecklesiastiken, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

Shrine World
Kan även användas för att representera de som har vuxit upp konstant omgiven av ecklesiastikens organisation.
Fördelar
En i mängden: får ingen nackdel av att försöka ta sig fram eller navigera genom folksammlingar.

Döda mutanten!: kan använda en extra tärning i strid mot kända mutanter

Bränn kättaren!: kan använda en extra tärning i strid mot kända kättare

Belevad: [Etiquette] för alla uppgifter där god etikett är viktigt, rulla en extra tärning.

Klassisk skolning: kan tala, läsa och skriva Hög Gotiska.

Teolog: [Learned] När du drar dig till åminne rörande något rörande ecklesiastiken och des lära ditt område, rulla en extra tärning.

Pyroklast: slå en extra tärning när du använder eld baserade vapen

Välsignad: [Magic Resistance] If a spell is cast at you, roll a d6. On a roll of 6 it simply does not work on you.

Relik: börja med en extra Artefakt poäng

Konstnärlig: [Artistic] slå en extra tärning när du skapar eller ska bedöma konst

<Shield of Faith: Your faith is a blinding light to the diabolic. Demons must roll an Extra Die and take the lowest two when taking actions against you.>

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Misstror häxkonster: slå en extra turning när du interagerar med mentalister och mystiker

Under Aquilans skugga: slå en extra turning när du attackerar någon tillhörande ecklesiastiken, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

En kyrka: slå en extra turning när du interagerar med folk från maskin-kulten

Sköld av förakt: slå en extra turning när du interagerar med folk med missbildningar eller mutationer

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Välsignad okunskap: slå en extra turning på alla slag gällande Ockult kunskaper

Naiv: slå en extra turning på alla slag att försöka se igenom en bluff eller undvika att bli lurad

Underhive
Kan även användas för att representera en tekno-barbar
Fördelar
En i mängden: får ingen nackdel av att försöka ta sig fram eller navigera genom folksammlingar.

Gift tålig: [Poison Immunity] extra tärning när du ska motstå effekten av droger och gifter (inräknat rusmedel).

Tuffare än de tuffa: [Hard-To-Kill] +2 på ditt Lifeblood.

Stigfinnare: När du spårar i hivestädas miljö eller liknande (som ombord rymdskepp), rulla en extra tärning.

Ockult kunnande – teknologi:

Underjordisk: får ingen nackdel av att befinna sig under jord gällande navigering eller att ta sig fram.

Nattseende: slå en extra tärning när mörker ger minusmodifikationer att göra saker

De’ här e en kniv: välj en specifik typ av vapen från din hemma hive, när du använder det rulla en extra tärning. Gäller en specifik typ av vapen inte en kategori, ex. Catachan Djävulstand inte kortsvärd.

Ärrad uppsyn: [Fearsome Looks] använd en extra tärning närhelst du försöker hota någon, få dem att ge information de inte vill ge eller göra något de inte vill göra

Hjulryttare: rulla en extra tärning när du försöker styra, sörva eller lätt reparera en MC eller liknande fordon

Lönndom: [Sneaky] slå en extra turning i situationer som kräver att vara oupptäckt

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Inte tid för sånt: illitterat

Korrupta gener: mutation

Ociviliserad: slå en extra turning för alla uppgifter där god etikett är viktigt.

Auktoritetsproblem: slå en extra turning när du interagerar med folk som representerar auktoriteten. Folk den lokala prästen eller soldater på permis behöver inte räknas, så länge de inte försöker styra och ställa

Opålitlig: [Untrustworthy] slå en extra turning i situationer som kräver att någon ska lita på eller tro dig

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Förakt mot ömfotingar: slå en extra turning när du interagerar med folk av mjukare bakgrund.

Void Born
Fördelar
Rymdvana: får ingen nackdel av tyngdlöshet eller låg gravitation.

Ockult kunnande – xenos: xxx

Ockult kunnande – xeno-ras:

Ockult kunnande – teknologi:

Flygaress: rulla en extra tärning när du sitter bakom ratten på ett flyg- eller rymdfordon.

Stigfinnare: När du spårar ombord rymdskepp eller i liknande miljö (som hivestäder), rulla en extra tärning.

Föd ombord: När det gäller rymdskepp eller utför fysiska aktiviteter ombord på ’skeppet (förutom strid), kan du slå en extra tärning.

Xeno vän: välj en xeno-ras, använd en till tärning när du interagerar med dem, och får ingen nackdel när du handskas med deras teknologi.

Nattseende: slå en extra tärning när mörker ger minusmodifikationer att göra saker

Välsignad: [Magic Resistance] <If a spell is cast at you, roll a d6. On a roll of 6 it simply does not work on you.>

Arvfiende: välj en xeno-ras eller mänskliga pirater, du kan använda en extra tärning i strid dem

Pantervig: [Haklaton Agility] läggtill 1 till din <agility>. Din maximala <agility> är 6 istället för 5.

Warp sinne: rulla en extra tärning när du försöker upptäcka eller spåra en warp-användare (mentalist, svartkonstnär, eller navigatör), -effekt eller -artefakt.

Nackdelar
Dåliga gener: mindre defekt

Korrupta gener: mutation

Märkt av mörkret: slå en extra turning när du interagerar med icke rymdisar.

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Undrar bara: hur många referenser ser folk?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Det känns ju spontant som en jättefin fit!

Hur gör du med careers?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Hur gör du med careers?
Tänkta använder mig av de redan existerande (om än i översatt form) plus några till representerande saker som finns i framtidsvärldar o inte i svärd o svartkonst dito. Här är min lista, vissa av dem har kommentar bakom sig, antingen för att förklara närmar, eller i de fallen det är ett F där (som i "fråga") så är det för att jag är osäker om jag borde göra om:

Alkemist/Apotekare – praktiken kemist, men 40k har ju alkemi istället för kemi. Apotekare är mer kemist men för medicinska ändamål. Typ.

Autosavant – bra för beräkningar, statistiska fakta, nedskrivna kunskaper, minnas till synes värdelös fakta,

Barbar/Vilde [Barbarian/Savage]

Bonde/Lantbrukare [Farmer/Peasent]

Byråkrat/Ämbetsman

Dansare/Acrobat [Dancer/Tumbler]

Förare/Åkare

Gast/Matros – gäller rymdskepp

Voxoperatör

Gladiator/Förkämpe [Gladiator/Champion]

Hantverkare/Konstnär

Hyrsvärd/Krigare [Mercenary/Warrior]

Jägare/Stigfinnare [Hunter/Tracker]

Köpman/Handelsman [Merchant/Trader]

Lagman/Arbiter – poliser, bättre enforcers, professionella prisjägare, har man två nivåer i det kan man vara en Arbiter

Långskytt – gäller jägare, lönnmördare, krypskyttar, etc. Bra för att skjuta på avstånd, hitta bra översiktsplatser, vara oupptäckt så länge du är orörlig,

Läkare/Helare [Physician/Healer]

Lönmördare/Yrkesmördare [Assassin/Slayer]

Mekaniker/Tekpräst – för att vara en riktig täkpräst måste man ha två nivåer i yrket, annars är man som best en invigd lekma eller en heretek.

Navigator – kan inte kombas med psyker

Officerare – gäller arme, flotta, milis, poliser, tjänstestab, m.m.. Bra för när man ska leda folk, uppträda med auktoritet,

Pilot/Rorsman – F: Bör jag dela upp det i två olika yrken?

Präst/Predikant [Priest/Druid]

Psyker/Astropat – välj en psy-specialisering, för varje nivå kan man antingen välja att bli bättre på den eller välja en ny. Har tillgång till samma fördelar o nackdelar som Naivgator om än för psy-krafter o inte Navigator dito. En psyker kan börja med nackdelarna Dåliga gener o Korrupta gener även om hen har Schola Progenium som hemvärld.

Skrivare/Lärd [Scribe/Scholar]

Slav/Livegen [Slave/Thrall]

Smed [Blacksmith/Metalsmith]

Soldat/Vakt [Soldier/Guard]

Spelman/Skald [Ministrel/Bard]

Spion/Bedragare

Stuvare/Konkare – F: borde jag byta ut "konkare" till "grovarbetare"?

Tiggare/Luffare [Begger/Vagabond]

Tjuv/Bov [Thief/Rogue]

Tjänstefolk/Servicepersonal [Serving Wench/Courtesan] – F: borde kurtisan vara ett eget yrke eller representeras det lika bra av Ädling/Hovman?

Torterare/Fångvakt [Torturer/Gaoler]

Ädling/Hovman [Noble/Courtier]


F: Känns som jag borde ha någon typ av "revolverman" karriär men är osäker om det helt enkelt faller in under Förkämpe eller Yrkesmördare

Vissa av dem har bara en namngiven karriär - ex. Långskytt o Voxoperatör - det beror på att jag inte har någon bra alternativa överstrålande karriärer, om folk har förslag, kom med dem tack :)

----------------

Har också på mitt mäster dokument lagt till nackdelarna:
Anpassningens pris: du behöver något från din hemvärld, eller en kemisk-cocktail liknande det, för att du inte ska börja falla samman. Varje dag du inte intar detta får du kumulativt -1 i ditt Lifeblood, fram till att du får tag på det igen.

Kem-beroende: beroende av en specifik typ av drog eller kemisk-cocktail. Missar du ditt intag får du en extra tärning på allt du företar dig, detta ökar kumulativt med en till tärning var annan dag till du missar ditt intag.

på hemvärldarna Death World, Forge World, Guarden World och Underhive - Kem-beroende finns också på Penal World.

och
Onykterist: [Drunkard] <Roll a die when you are required to do something important for the rest of your companions. If a ‘1’ comes up, you are drunk and unable to do anything until sobered up.>

finns nu på Agri World, Frontier World, Industier World, Noble Born och Penal World.


Forge World har också fått neckdelen:
Avskilda av maskineriet: slå en extra turning när du interagerar med folk utanför maskin-kulten när det är viktigt med etikett, medmänsklighet, referenser till kejsar-kultens världsbild, xxx. Gäller också om man rullar för att förstå dessa saker.


För Underhive finns nu ockås fördelen:
Katakombernas apotek: i underhiven (eller liknande terräng) får du en extra tärning när du försöker identifiera eller hitta ”natur”-läkemedel, -gifter eller -droger.


Känns som jag borde ha någon nackdel för Archive World som rör att man får minus när man integrerar med icke-akademiker (man ser helt enkelt ner på dem som outbildade och/eller använder för mycket akademiska fackuttryck) men har inget bra namn för det, och en liknande nackdel men för andra akademiker (man mästrar, tror sig veta bäst och bryr sig bara om sina teorier) som jag inte heller kan komma på ett bra namn för ("mansplaina" är ju på sätt och viss helt rätt men känns lit för könsspecifikt).

Om folk kommer på bra fördelar eller nackdelar för de olika hemvärldarna så dela gärna med er :) - de behöver inte änns vara så bra, så länge det innebär att man kan få in en bra ordvits eller referens.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Några regel tankar:

Tänkte att spelarna inte får hjältepoäng utan när man vill rulla om så får man Galenskaps poäng, som man antingen lägger på hög eller raderar genom erfarenhetspoäng. Har man samlat på sig tillräckligt med galenskaps poäng så utvecklar man antingen någon typ av excentricitet eller, om man har fått för många, något som är en galenskap. Ha inte räknat ut hur mycket för vad. Detta representerande att 40k är en galen värld. Sedan tänkte jag att man faktiskt får plus i vissa situationer av att vara galen.

Istället för att börja med hjältepoäng så har man Artefakt poäng. Dessa använder man för att skaffa sig grejer bättre än det normala. Alla kan ha cybernetik, men cybernetik som ger en ett plus eller har dolda vapen kostar Artefakt poäng. Man använder också artefakt poäng för att förbättra/reparera skeppet, så här blir en liten lek med prioriteringar.


Cybernetik – man kan ha så mycket cybernetik man vill (tänkt på alla dessa 40k bilder där folk är täckta med cyber o kablar) men cybernetiken ger ingen spelmässig effekt utan fungerar i praktiken kosmetiskt. Vill man ha cyber som gör något extra kostar det Artefakt poäng. Dock kommer vissa yrken med gratis cyber som ger effekt (ex. tekpräst), detta är i praktiken inte rättvist, vilket passar 40k bra. Sedan är alltid denna cyber synlig och det kostar Artefakt poäng att få den dold.


Ockult kunnande – Imperiet ser snett på de som har Ockult kunnande i något område utan att ha den rätta skolningen/organisationstillhörigheten och det kan vara en fara att visa upp dessa kunskaper

Om man inte har Ockult kunnande – Teknologi eller yrket Mekaniker/Tekpräst kan man inte utföra reparationer (vid sidan om ritualiserade lättare reparationer), förstå teknologi, göra modifikationer, med mera. Är man Mekaniker/Tekpräst ger Ockult kunnande – Teknologi så att man kan rulla en extra tärning


För spelarnas skepp tänkte jag använda Mutant: År noll:s Ark tabell, med tillägget av en Attack tabell, någon typ av Manöver och/eller Hastighets tabell, och nu när jag tänker efter kanske också en Sensor tabell. Och när man tar skada går tabellerna ner vilket kommer kopplas till hur bra skeppet senare sköter vissa funktioner. Vet inte om jag ska ha att spelarna får välja vad som tar skada vilket ju kan leda till intressant beslut rörande prioriteringar, och att spelarna först senare inser att det de tog skada i var viktigare än man trodde, eller om det ska avgöras genom tärningsslag.

Man rullar de olika tabellerna kombinerat med RP:nas passande yrke och förmågor för att göra saker med skeppet.

Tänkte att Krubb tabellen är den allmänna besättnings tabellen och hur bra de gör ifrån sig (representerande inte bara deras antal utan hur bra de äter, vilket ju påverkar hur bra de kan arbeta).

Tänkte att skeppet ska inte kunna dö, om spelarna nu inte vill det, eftersom det inte är något kul att ha ett TPK p.g.a. något man inte har kontroll över (eller någon/några av spelarna har kontroll över).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Har du kollat in Barbarians of the Aftermath? Finns nog en hel del intressanta saker där som passar in här. Psykers, meltavapen osv.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Jag älskar 40k på svenska! Inget slår att dundra ner till en främmande planet i en släppbalja med sina stridsbröder och låta bultpistolen och kedjesvärdet sprida Kejsarens budskap.

Lite översättningsförslag (jag föredrar planet istf för värld för att det belyser det helt orimliga i settingen, vadå parkplanet liksom):
Agriworld= Agriplanet
Lumbering= Dålig balans
All Thumbs= Tummen mitt i handen

Archive World= Arkivplanet
Combat paralysis= Stridsparalys (stå över d3 rundor)
Combat Paralysis= Obeslutsam (sämre initiativ)
Survivor's paranoia= Inlärd paranoia

Cemetary World= Nekropolisplanet

Death World= Dödsplanet

Feudal World= Feodalplanet

Forge World= Ässjaplanet

Fortress World= Fortifikationsplanet

Frontier World= Gränsplanet
Life on the Verge= Livet på gränsen
Independent Operation=Autonom operation

Garden World= Parkplanet
Combat paralysis= Stridsparalys (stå över d3 rundor)
Combat Paralysis= Obeslutsam (sämre initiativ)

Hive World= Stackplanet

Imperial World= Imperieplanet

Industrial World=Industriplanet
Lumbering= Dålig balans
All Thumbs= Tummen mitt i handen

Mining World= Gruvplanet
Lumbering= Dålig balans
All Thumbs= Tummen mitt i handen
Penal World

Penal World= Fängelseplanet
Thieves' Tools= Tjuvkit
One finger on the pulse= Tjuvkänning
Lumbering= Dålig balans

Schola Progenium= Schola Progenium/Internatplanet

Shrine World= Helgedomsplanet
Shield of Faith= Trossköld

Underhive= Nedomstacks

Void Born= Rymdfödd
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Har några nya fördelar o nackdelar:
Hur vågar ni!: om man blir attackerad kan man inte agera under de T3 första rundorna, utöver att utropa ”hur vågar ni”, ”vet ni inte vem jag är”, ”ni slog mig, inte ens pappa har slagit mig”, och liknande. / Noble born

Departmento Munitorium funktionär: slå en extra tärning när du har att göra med militär byråkrati, jurisdiktion och liknande, samt om man ska åminna sig någon bestämmelse man kan använda i interaktion med militärer. / Archive World, Fortress World, Research Station, Schola Progenium

Skyddad indoktrinering: [eller borde ”skolning” vara bättre?] slå en extra turning när du interagerar med folk som uppvisar korruption, är kriminella, feghet, opassande uppträdande för sin rank, etc. / Schola Progenium

Snabbare än sin egen skugga: lägg till en tärning när du rullar för initiativ / Death World, Frontier World, Underhive

Reclaimator: när du försöker göra en improviserad reparation, och när du försöker leta efter användbara grejer bland skrot och skräpp, slå en extra tärning. Du måste välja Ockult kunnande – Teknologi först eller välja Mekaniker/Tekpräst som tidigare yrke först. [är osäker på namnet, det är en alternativ karriär från Dark Heresy ’spelet och är ett bra 40k-igt teleskopord på engelska men fungerar inte lika bra på svenska. Förslag?] / Forge World, Hive Wolrd, Research Station, Underhive, Void Born

Rötnäsa: slå en extra tärning när du försöker upptäcka, undvika, och motstå effekten av radioaktivitet / Death World, Forge World, Research Station

Kugge: assisterar du någon som arbetar med teknologi går det inte bara fortare utan de slår en extra tärning / Forge World, Research Station

(har troligen några fler men glömde markera dem som nya)


O två nya hemvärldar - eller rättare sagt en hemvärld och en bakgrund:

Research Station
Fördelar
Blankett A39 efter det nya cirkuläret B65: när du interagerar med medlemmar av adminstratum eller liknande byråkratiska organisationer, slå en extra tärning

Departmento Munitorium funktionär: slå en extra tärning när du har att göra med militär byråkrati, jurisdiktion och liknande, samt om man ska åminna sig någon bestämmelse man kan använda i interaktion med militärer.

Föd ombord: När det gäller rymdskepp eller utför fysiska aktiviteter ombord på dessa (förutom strid), kan du slå en extra tärning.

Gift tålig: [Poison Immunity] extra tärning när du ska motstå effekten av droger och gifter (inräknat rusmedel).

Kugge: assisterar du någon som arbetar med teknologi går det inte bara fortare utan de slår en extra tärning

Lingua Binnari: kan förstå och kommunicera i Binär

Lärd: [Learned] När du drar dig till åminne något rörande ditt område (välj ett), rulla en extra tärning.

Naturens apotek: i din hemterräng (välj en) får du en extra tärning när du försöker identifiera eller hitta naturläkemedel, -gifter eller -droger.

Och de lärde på Hög Gotiska: när du interagerar med lärda och akademiker, eller folk som blir imponerade av akademiskt språk, slå en extra tärning

Ockult kunnande – arkeotek: Måste ha Ockult kunnande – teknologi eller Mekaniker/Tekpräst som tidigare yrke.

Ockult kunnande – teknologi: kan utföra reparationer som går över ritualiserade lättare reparationer, förstå teknologi, göra modifikationer, med mera. Är man Mekaniker/Tekpräst så får man rulla en extra tärning när det gäller teknologi

Ockult kunnande – xenos: xxx

Ockult kunnande – xeno-ras:

Ockult kunnande – xeno-teknologi:

Ockult kunnande – Warpen:

Omkopplings ritualer: slå en extra tärning när du gör fältreparationer eller försöker omkoppla system

Reclaimator: när du försöker göra en improviserad reparation, och när du försöker leta efter användbara grejer bland skrot och skräpp, slå en extra tärning. Du måste välja Ockult kunnande – Teknologi först eller välja Mekaniker/Tekpräst som tidigare yrke först. [är osäker på namnet, det är en alternativ karriär från Dark Heresy ’spelet och är ett bra 40k-igt teleskopord på engelska men fungerar inte lika bra på svenska. Förslag?]

Rymdvana: får ingen nackdel av tyngdlöshet eller låg gravitation.

Rötnäsa: slå en extra tärning när du försöker upptäcka, undvika, och motstå effekten av radioaktivitet

Nackdelar
Avskilda av maskineriet: slå en extra turning när du interagerar med folk utanför maskin-kulten när det är viktigt med etikett, medmänsklighet, referenser till kejsar-kultens världsbild, xxx. Gäller också om man rullar för att förstå dessa saker.

Besserwisser: slå en extra turning vid interaktion med folk som arbetar med eller inom ditt akademiska område (välj ett).

Dåliga gener: mindre defekt

Kem-beroende: beroende av en specifik typ av drog eller kemisk-cocktail. Missar du ditt intag får du en extra tärning på allt du företar dig, detta ökar kumulativt med en till tärning var annan dag till du missar ditt intag.

Korrupta gener: mutation

Köttet är svagt: slå en extra turning när du interagerar med folk utan uppfattningsbar cybernetik

Märkt av mörkret: slå en extra turning när du interagerar med icke rymdisar.

Stadsbo: [City dweller] slå en extra turning i situationer som har med överlevnad på landet och i vildmarken att göra

Utanför ecklesiastiken: slå en extra turning när du interagerar med folk från ecklesiastiken.

Under Kugghjulets skugga: slå en extra turning när du attackerar någon tillhörande maskinkulten, så länge du inte har bortom allt tvivel bevis på att de har förrått vad de ska stå för (små korruption räknas inte)

Vek: [Delicate] ta bort två från ditt Lifeblood

Psyker
Tekniskt sett inte en hemvärld utan väljs tillsammans med en annan hemvärld, man har tillgång till alla fördelar och nackdelar som den andra hemvärlden har. Måste välja Psyker/Astropat som en av sina yrken – behöver inte lägga något i den dock, representerande att man inte är bra, har haft andra prioriteringar, eller är nybörjare.
Fördelar
Av högre rank: [Magic of the Sorceror-Kings] Du slår en extra tärning varje gång du använder dina psykiska förmågor, men du måste välja en till nackdel

Kraft från Warpen: [Power of the Void] du har två extra psykiska förmågor

Mentalt fort: rulla en extra tärning när du försöker undvika att bli läst eller mentalt påverkad av mentalister eller svartkonstnärer.

Andra nivåns bindning: man ignorerar första 10 man rullar.

Ockult kunnande – Warpen:

Nackdelar
* En psyker kan börja med nackdelarna Dåliga gener o Korrupta gener även om de har Schola Progenium som hemvärld.

Blind: Du är blind men din erfarenhet av det tillsammans med dina psykiska krafter gör att du tar dig fram utan egentliga problem, dock kan du inte läsa text du inte kan känna av, eller beskriva saker efter utseende. Du måste välja Dålig syn som nackdel först. Har du den här nackdelen kan du skaffa fördelarna Skarp hörsel och Skarpt luktsinne. Du kan inte välja någon cybernetik som ger dig syn, dock saker som ger dig enklare värmesyn eller ekolod går bra.

Märkt av Warpen: rulla en extra tärning när du försöker interagerar med alla som inte är navigatörer eller mentalister, gäller även xenos (med vissa undantag).

Warp ledare: man får psykisk manifestation vid rullande av 9 och 10.



Värt att nämna att alla fördelar och nackdelar kan ändras när det kommer till reglerna (specielt de som rör psykiska o navigatör krafter) och kan tas bort eller läggas till till bakgrunder - t.ex. så har jag kommit fram till att stryka nackdelen "Lemlästad: saknar en kroppsdel", som nämns bl.a. i mitt första inlägg, helt.


Lite översättningsförslag (jag föredrar planet istf för värld för att det belyser det helt orimliga i settingen, vadå parkplanet liksom):
Tack. Jag har behållit de engelska titlarna på hemvärldarna för att de av mina spelare som inte kan 40k lätt ska kunna titta upp dessa.

Combat paralysis= Stridsparalys (stå över d3 rundor)
Har bestämt mig för att göra den här nackdelen till något som bara finns under Noble Born, och då i formen av "Hur vågar ni!" som presenteras ovan

Combat Paralysis= Obeslutsam (sämre initiativ)
Jag är inte säker på den här, jag tror jag vill ha något som säger att man helt enkelt inte är van vid att slåss - en del av mig vill använda namnet "Mjölk blodig" som en referenser till en förolämpning en barbarhövding ger ifrån sig i en Conan serie, men det känns som referensen är lite för djup och någon som "har mjölk i ådrorna istället för blod" borde vara något mer av en vekling.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Jag
Tänkta använder mig av de redan existerande (om än i översatt form) plus några till representerande saker som finns i framtidsvärldar o inte i svärd o svartkonst dito. Här är min lista, vissa av dem har kommentar bakom sig, antingen för att förklara närmar, eller i de fallen det är ett F där (som i "fråga") så är det för att jag är osäker om jag borde göra om:

Alkemist/Apotekare – praktiken kemist, men 40k har ju alkemi istället för kemi. Apotekare är mer kemist men för medicinska ändamål. Typ.

Autosavant – bra för beräkningar, statistiska fakta, nedskrivna kunskaper, minnas till synes värdelös fakta,

Barbar/Vilde [Barbarian/Savage]

Bonde/Lantbrukare [Farmer/Peasent]

Byråkrat/Ämbetsman

Dansare/Acrobat [Dancer/Tumbler]

Förare/Åkare

Gast/Matros – gäller rymdskepp

Voxoperatör

Gladiator/Förkämpe [Gladiator/Champion]

Hantverkare/Konstnär

Hyrsvärd/Krigare [Mercenary/Warrior]

Jägare/Stigfinnare [Hunter/Tracker]

Köpman/Handelsman [Merchant/Trader]

Lagman/Arbiter – poliser, bättre enforcers, professionella prisjägare, har man två nivåer i det kan man vara en Arbiter

Långskytt – gäller jägare, lönnmördare, krypskyttar, etc. Bra för att skjuta på avstånd, hitta bra översiktsplatser, vara oupptäckt så länge du är orörlig,

Läkare/Helare [Physician/Healer]

Lönmördare/Yrkesmördare [Assassin/Slayer]

Mekaniker/Tekpräst – för att vara en riktig täkpräst måste man ha två nivåer i yrket, annars är man som best en invigd lekma eller en heretek.

Navigator – kan inte kombas med psyker

Officerare – gäller arme, flotta, milis, poliser, tjänstestab, m.m.. Bra för när man ska leda folk, uppträda med auktoritet,

Pilot/Rorsman – F: Bör jag dela upp det i två olika yrken?

Präst/Predikant [Priest/Druid]

Psyker/Astropat – välj en psy-specialisering, för varje nivå kan man antingen välja att bli bättre på den eller välja en ny. Har tillgång till samma fördelar o nackdelar som Naivgator om än för psy-krafter o inte Navigator dito. En psyker kan börja med nackdelarna Dåliga gener o Korrupta gener även om hen har Schola Progenium som hemvärld.

Skrivare/Lärd [Scribe/Scholar]

Slav/Livegen [Slave/Thrall]

Smed [Blacksmith/Metalsmith]

Soldat/Vakt [Soldier/Guard]

Spelman/Skald [Ministrel/Bard]

Spion/Bedragare

Stuvare/Konkare – F: borde jag byta ut "konkare" till "grovarbetare"?

Tiggare/Luffare [Begger/Vagabond]

Tjuv/Bov [Thief/Rogue]

Tjänstefolk/Servicepersonal [Serving Wench/Courtesan] – F: borde kurtisan vara ett eget yrke eller representeras det lika bra av Ädling/Hovman?

Torterare/Fångvakt [Torturer/Gaoler]

Ädling/Hovman [Noble/Courtier]


F: Känns som jag borde ha någon typ av "revolverman" karriär men är osäker om det helt enkelt faller in under Förkämpe eller Yrkesmördare

Vissa av dem har bara en namngiven karriär - ex. Långskytt o Voxoperatör - det beror på att jag inte har någon bra alternativa överstrålande karriärer, om folk har förslag, kom med dem tack :)

----------------

Har också på mitt mäster dokument lagt till nackdelarna:
Anpassningens pris: du behöver något från din hemvärld, eller en kemisk-cocktail liknande det, för att du inte ska börja falla samman. Varje dag du inte intar detta får du kumulativt -1 i ditt Lifeblood, fram till att du får tag på det igen.

Kem-beroende: beroende av en specifik typ av drog eller kemisk-cocktail. Missar du ditt intag får du en extra tärning på allt du företar dig, detta ökar kumulativt med en till tärning var annan dag till du missar ditt intag.

på hemvärldarna Death World, Forge World, Guarden World och Underhive - Kem-beroende finns också på Penal World.

och
Onykterist: [Drunkard] <Roll a die when you are required to do something important for the rest of your companions. If a ‘1’ comes up, you are drunk and unable to do anything until sobered up.>

finns nu på Agri World, Frontier World, Industier World, Noble Born och Penal World.


Forge World har också fått neckdelen:
Avskilda av maskineriet: slå en extra turning när du interagerar med folk utanför maskin-kulten när det är viktigt med etikett, medmänsklighet, referenser till kejsar-kultens världsbild, xxx. Gäller också om man rullar för att förstå dessa saker.


För Underhive finns nu ockås fördelen:
Katakombernas apotek: i underhiven (eller liknande terräng) får du en extra tärning när du försöker identifiera eller hitta ”natur”-läkemedel, -gifter eller -droger.


Känns som jag borde ha någon nackdel för Archive World som rör att man får minus när man integrerar med icke-akademiker (man ser helt enkelt ner på dem som outbildade och/eller använder för mycket akademiska fackuttryck) men har inget bra namn för det, och en liknande nackdel men för andra akademiker (man mästrar, tror sig veta bäst och bryr sig bara om sina teorier) som jag inte heller kan komma på ett bra namn för ("mansplaina" är ju på sätt och viss helt rätt men känns lit för könsspecifikt).

Om folk kommer på bra fördelar eller nackdelar för de olika hemvärldarna så dela gärna med er :) - de behöver inte änns vara så bra, så länge det innebär att man kan få in en bra ordvits eller referens.
Här är det något som inte riktigt grokkar hos mig. Jag tror du lägger dig för nära BoL grund. Har du läst Barbarians of the Aftermath (BotA) som Badmojo nämnde? Titta på deras genotypes och hur de gör med mutationer, cybernetik och förmågor.

"Problemet" är att flera av 40k/Rogue Traders yrken är mer klasser/kaster än färdigheter (som ju är vad yrken är i BoL), och kommer med förmågor. I BoL är ju tanken att man är slav i tre år sedan krigare i fem, lite Röde Orm, formad av sina äventyr. Det passar inte så bra här särskilt för just Navigatör, Psyker, TekPräst etc.

Du är redan på väg mot lösningen, men jag skulle gå längre och beefa upp origins. Ge varje origin en riktigt saftig lista boons and flaws, some psykerförmågor, robotarmar och power armour, bortopererad underkropp, korrumperad av kaos etc.

Istället för att gå igenom alla typer av homeworlds skulle listan kunna vara typ:
- Psyker
- Navigator
- Highborn
- Void born
- Adeptus Mechanicus
- Feral*
- Imperial*
- Outcast*
- Mutant
- Ogre
- Ratling

Och var och en av dessa funkar typ som Genotypes i BotA.

* Här skulle man kunna ha med homeworlds - en Feral kommer från en Death eller Feral World, en Imperial från en Hive, Imperial, Feodal etc, Outcast från Penal eller från Underhive
Yrken kan sedan vara mer saker man gör, typ:
- Rymdfarare
- Snut/Enforcer
- Nomad
- Ordinate/Bureaucrat
- Lönnmördare
- Gängmedlem/Juve
- Fanatiker/Upprättare
- Militär/Guardsman
- etc
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
P.S Det snyggaste kanske är en combo av Genotype och Career ändå, åtminstone för vissa. T.ex.

Origin:
- Forged. Du kommer från en Forgeworld eller föddes in i Mechanicuskulten. Boons är ffa olika former av cybernetik.

Career:
- Teknopräst. Kräver Origin Forged. Din rank avgör din ställning inom Adeptus Mechanicus och kan låsa upp ytterligare Forged-boons.

För varje Origin slumpar man en första career:

Forged:

Slå 1T6:
1 - Teknopräst
2 - Menial/knegare (Teknoträl)
3 - Militär/Guardsman (Skitarius)
4 - Snut/Enforcer (Astynomicus)
5 - Pilot/Förare (Titan Moderatus)
6 - Rymdfarare (Exploratorgast)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
"Problemet" är att flera av 40k/Rogue Traders yrken är mer klasser/kaster än färdigheter
I 40k rollspels böckerna ja, det är en av anledningarna till att jag tog BoL, den ger spelarna mer frihet att skapa karaktär med historia och hobbier.

alla typer av homeworlds
Jag har faktiskt struntat i ett antal hemvärldar.

* Här skulle man kunna ha med homeworlds - en Feral kommer från en Death eller Feral World, en Imperial från en Hive, Imperial, Feodal etc, Outcast från Penal eller från Underhive
Grejen är att jag gillar att man kan vara en tekpräst från en Feral World, eller någon från en Archive World som inte har någon tidigare yrke rörande att vara lärd eller byråkrat men genom att man har vuxit upp där vet man en massa om byråkrati och har stor respekt för folk inom administrationen.


Jag tror du lägger dig för nära BoL grund
Lite grejen här är att genom att jag lägger mig nära behöver jag inte hitta på summeringar av vad större delen av de olika yrkena innebär utan kan lätt referera till BoL grundboken.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Några nya egenskaper:
Fördelar:
Ta lianen till knegen: du har inga problem att ta dig fram genom att springa på grenar och svinga lianer. Kan även användas i artificiella miljöer, med kedjor och kablar istället för lianer. Endast om du kommer från en djungel värd/liknande.

Bakibror: [Carouser] slå en extra tärning för att få information, knyta kontakter eller skaffa varor och tjänster på en krog.

Nackdelar:
Lungröta: Om det är astma, sotlunga, eller xxx, spelar ingen roll, reglerna är de samma. Varje gång du rullar för något och slår en 6:a, [eller borde det vara 1:a? eller något annat nummer?] får RP:n en hostattack som varar i T# rundor, med start så fort RP är färdig med vad hen just rullade för, under den tiden kan hen inte göra något annat än att hosta och gå (om någon drar hen framåt kan hen springa).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Några nya fördelar:
Herr Nilsson: En ovanligt smart (möjligen cyberlänkad) mindre apa, korp, xxx eller liknande är din trogna kompanjon. Hen är smart nog att följa enklare order (när det gäller), och lista ut en hel del småsaker. Kan dock få för sig att göra saker som att stjäla glittrande saker eller mat som ligger framme, och liknande.

Oh, Johanna: En ovanligt smart (möjligen cyberlänkad) varan, hund, babian, eller liknande är din trogna kompanjon. Hen är smart nog att följa enklare order (när det gäller), och lista ut en hel del småsaker. Ger också en extra tärning på att spåra.

Devil, bus på: Ditt djur är tränad i att slås och att göra det med dig. Under närstrid så får din motståndare en extra negativ tärning då hen hela tiden är distraherad av din kompanjon som konstant nafsar. Om motståndaren slår en 6:a som gäller har hen lyckats slå ut djuret för resten av striden. Kräver att du först har Oh, Johanna.

Jak mik ferpinder, Noch zwey år: pakt med Kaos. [tänkte inte denna tillgänglig men insåg att den raden från Fredmans epistel n:o 73 passade väldigt bra som namn så jag har skrivit ner den]

O en ny nackdel:
Naken utan uniform: slå en extra turning i sociala situationer om du inte är klädd i uniform eller stridsmundering.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
För spelarnas skepp tänkte jag använda Mutant: År noll:s Ark tabell, med tillägget av en Attack tabell, någon typ av Manöver och/eller Hastighets tabell, och nu när jag tänker efter kanske också en Sensor tabell. Och när man tar skada går tabellerna ner vilket kommer kopplas till hur bra skeppet senare sköter vissa funktioner. Vet inte om jag ska ha att spelarna får välja vad som tar skada vilket ju kan leda till intressant beslut rörande prioriteringar, och att spelarna först senare inser att det de tog skada i var viktigare än man trodde, eller om det ska avgöras genom tärningsslag.

Man rullar de olika tabellerna kombinerat med RP:nas passande yrke och förmågor för att göra saker med skeppet.

Tänkte att Krubb tabellen är den allmänna besättnings tabellen och hur bra de gör ifrån sig (representerande inte bara deras antal utan hur bra de äter, vilket ju påverkar hur bra de kan arbeta).
Skeppsegenskaper:

Krubb – besättningens mängd och hur bra de äter, vilket leder till hur bra de arbetar. Slås när det är saker som kräver manuellt massarbete ombord, som reparationer efter skador eller man försöker avfyra vapen efter att deras laddningssystem har skadats.
Försvar – kombinationen av kraftsköldar, pansar, antiraket system, kanonhagel, försvarsfly, antibordningsstyrkor, etc. Slås när skeppet försöker överleva en attack.
Kultur – läsförmåga, underhållning, informationsspridning,
Teknologi – hur bra besättningen förstår teknologin de arbetar med. Avancerade system kräver högre teknologi för att reparations försök inte ska slås med nackdel och har man högre teknologi kan besättningen möjligen tillverka lite mer avancerade saker.
Hastighet – hur snabbt skeppet är.
Manöverförmåga – hur bra skeppet kan manövrera.
Sensorer – hur bra skeppet är att uppfatta saker.
Attack – skeppets kanoner, attackflygare, bordningsstyrkor, … etc. Slåss när man försöker skada ett annat skepp eller liknande.

Krubb & Kultur innebär exakt samma sak som dessa i Mutant – så Krubb 2 är lika med: att ingen svälter men det är inte alltid man äter sig mätt och maten är inte rolig.

Har man 1 en skeppegenskaps så slås alla slag rörande den med nackdel, har man 4 så slår man med fördel. Vissa skepp borde kunna gå över 4 (ex. rejäla krigsskepp borde ha mer än så i Attack och Försvar) men jag är inte säker på vad det borde ge för fördel, kanske att de helt enkelt rullar tre tärningar och behåller alla tre resultatet. Vad tror folk?

Spelarnas skepp börjar på 2 i alla egenskaper men modifieras baserat på dess bakgrund, maskinandens personlighet, och resultaten från skepps ”quirk” tabellen. Sedan börjar spelarna med ca. 5 artefaktpoäng vardera som de kan antingen använda för att skaffa personliga koola prylar eller spendera två poäng för att öka något av skeppets egenskaper med ett snäpp. Under spelets gång kommer spelarna kunna öka skeppsegenskaperna men endast upp till en vis nivå för de flesta av dem baserat på vilken typ av skepp det är (ex. ett för stort skepp kan inte öka sin manöverförmåga för mycket, eller ett icke stridsskepp kan inte öka sin attack för mycket).

Iden är att skeppet inte är topptrim när spelarna får det och de poäng de lägger ut representerar att skeppet har tagits väl omhand om, blivit renoverat, eller modifierat – beroende på vilken typ av skepp det är frågan om. Samtidigt så har jag tänkt att de flesta skepp har två i alla skeppsegenskaper som inte är viktigt (så ett stridsskepp har Krubb, Kultur och Teknologi 2, Attack och Försvar minst 3 och de andra kanske högre).

Jag vill inte göra användandet av skeppet för avancerat så jag tänkte helt enkelt att skeppsstrid görs genom att man slår Attack mot Försvar och alla poäng som attackslaget går över försvarsslaget tar det attackerade skeppet i skada. Skadan dras sedan från skeppsegenskaperna (representerande att träffen sabbar system, dödar människor, förstör områden och liknande) med varje skeppsegenskap bestående av två poäng möjlig skada – så om ett skepp tar 1 poäng i skadan o tar det i Försvaret, som är 2, går den från 2 till 1.1.


Tanken är att en av mina spelare (den nyaste i gänget) ska spela en snubbe som inte har lämnat sin hemvärld fram till att det visar sig att hen är den enda överlevande ättlingen till en Rogue Trader dynasti som blev helt förintad när galaxen delade sig så i nuläget så har de en del mindre ägor men endast ett skepp som är värdigt att fungera som en RT skepp. Det skeppet skapas genom att jag rullar på ett antal tabeller om des historia, des maskinandes personlighet (båda baserad på tabeller från RT RPG:et med tillägg), och min Tabell för att personifiera dystopiska mega rymdskepp och dess besättning. Jag tänkte också låta själva skeppstypen vara slumpartad genom att göra en lista över de olika skrovtyperna som presenteras i RT RPG:et dock med spelarna bestämmande hur stort skeppet ska vara eftersom ett större skepp innebär mer intern politik och interaktion ombord medan ett mindre så kan man strunta i sådant för det mesta.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Har skapat en Pintrest mapp med Warhammer 40k Inspirationför mig själv och min spelgrupp för (som titeln säger) inspiration, och dåär det en fråga om bilder som inte är från GW men jag tycker visar kläder, arkitektur, teknologi, värdar och annat som skulle passa i Wh40k, eller i alla fall min tolkning av det.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Det skeppet skapas genom att jag rullar på ett antal tabeller om des historia,
Här är min tabell över skeppshistoria, resultat 1-16 är baserade på grejer från Rogue Trader rollspelet, var och en kommer med möjliga regeleffekter, som jag kommer dela senare:
1) Arkeovarium: Skeppen är gammalt, även med imperisk standard, och byggdes med några ännu äldre komponenter, bland dem minst ett forntida arkeotekniskt system från mänsklighetens bortglömda förflutna. Dessutom betraktar maskinkulten skeppet som heligt, eller åtminstone som ett relikvarium för heliga komponenter. Vissa kanske begär att få besöka skeppet, andra kanske vill ha det för sig själva.
2) Hemsökt: Någon namnlös skräck hemsöker detta fartygs förflutna. Rymdgastarna att viska historier om spöken vandrande genom hytter och korridorer, konstiga auroror eller spökblixtar flimrar mellan sensormasterna. Närvaron av dessa osaliga andar gör besättningen nervös, och kan orsaka många andra problem, beroende på deras ursprung och hur de kom att hemsöka fartyget (något SL bör fastställa).
3) Imperiets härold: Fartyget är ett veritabelt monument över kraften och storheten i Guda-Kejsarens makt. Respektingivande och fruktansvärd, utan subtilitet. Få kommer att kunna se bortom fartygets symbolik – xenos ser ett hot, trogna imperiemedborgare ser en symbol för civilisationen (eller möjligen bestraffning), och kättare och rebeller ser en hatad fiende. Deras reaktioner kommer att färgas därefter.
4) Varg i fårakläder: Under det här fartygets anspråkslösa exteriör finns ett farligt rymdens rovdjur. Flera av skeppets komponenter har givits avancerade kamouflage (eller är kätterskt modifierade) för att framstå som tillhörande en annan modell eller vara ickeexisterande. På detta sett kan skeppet dölja ytterligare pansar, eller så kan vad som ser ut som ett litet makrobatteri vara mycket kraftfullare än det verkar. Fartyget kan också ha dolda smugglingsutrymmen, osedda passager, dolda vapen eller andra hemligheter.
5) Turbulent förflutna: Under sin livstid har detta skepp använts för att utföra onda handlingar mot vissa och heroiska mot andra. Det kan vara en fråga om att detta har skett under samma flag, eller att skeppet har bytt ägare och syfte många gånger under sin historia. I vilket fall som helts så har skeppet lämnat ett bestående minne bland de den har gjort got respektive ont emot och de kommer reagera därefter.
SL väljer en social grupp (pirater, kättare, den kejserliga flottan, inkvisitionen, handelsflottan, eller det övergripande folket från en undersektor). Alla interaktionskast med denna grupp får en extra negativ tärning om de görs från bryggan eller om de vet att RP:erna tillhör skeppet. SL väljer sedan en andra grupp som är naturligt emot den första. Alla interaktionskast med denna grupp får en extra positiv tärning om de görs från bryggan eller om de vet att RP:erna tillhör skeppet. De ytterligare problem som kan uppstå av att bli hatad av en viss grupp människor är obegränsade.
6) Dödskult: Bland besättningen har en av standardperversionerna av den kejserliga trosbekännelsen uppstått, som förhärligar döden och dödandet som ett sätt att prisa Guda-Kejsaren. Fartygsofficerarna och medlemmarna i Ministorum kommer att behöva hantera sekten och dess ledare varsamt. Dödskulter producerar ju skickliga lönnmördare och de kan användas på flera sätt…
7) Lossryckt från ett rymdhulk: Skeppet har återtagits från ett rymdhulk - en massa kapsejsade och sammanslagna skepp som driver genom in och ut ur Warpen och ”konkretrymd”. Denna typ av skepp är för det mesta mycket gamla (och därmed av hög kvalitet), men många som känner till dess ursprung viskar att det är förbannat. Hur förbannelsen påverkar skeppet är upp till SL, men en riktigt skicklig Rogue Trader kan vända vilken situation som helst till vinst... Det finns också möjligheten att några av de omänskliga livsformer som fanns på rymdhulket har överlevt i skeppets inre…
8) Temperamentfull warpmotor: Skeppats warpmotorer har en inkonsekvens som inget underhåll eller bön kan eliminera. Närhelst fartyget färdas genom immateriet ska SL rulla 1T10. På en 6 eller lägre tar resan ytterligare 1T5 veckor, på en 7 eller högre reduceras restiden med 1T5 veckor istället (potentiellt orsaka att fartyget anländer innan det gick!). Men då och då kommer skeppet att lämna warpen för att oväntat hitta sig själv någon annanstans än den avsedda destinationen. (Detta är efter SL:s gottfinnande, men bör inte ske regelbundet.)
9) Skuld i lasten: Fartyget köptes med lånade medel. Pengarna kunde ha kommit från en kriminell organisation, inflytelserika oligarker, handelsskrån eller till och med en medlem av imperieadeln – men oavsett källan måste skulden betalas tillbaka. Fartygets finansiär stöder dock hens investering genom att tillhandahålla hjälp och information. Alla besättningar kan räkna sin finansiär som en pålitlig kontakt. Dessutom kan deras borgenär kräva att besättningen utför specifika uppdrag som de inte kan vägra.
10) Xenofilisk: Genom kätterska kontakter med någon xenoras i skeppets nära eller äldre förflutna har hon utrustats med exempel på deras hädiska teknologi. Deras omänskliga natur gör att skeppets tekpräster har problem att reparera dem, göra underhållsarbete och ibland få dem att starta. Ordo Xenos agenter skulle också ha ett intresse av skeppet och vem som kontrollerar det om de fick reda på det.
11) Explorator Skepp: [har folk något förslag på möjlig översättning på Explorator?] Fartyget var en gång i tjänst hos Explorator-grenen av Adeptus Mekanicus, vars uppgift det är att söka i hela galaxen efter reliker från mänsklighetens Långa Natt. För att åstadkomma detta tilldelas exploatorer skepp specialtillverkade av deras brödraskap, fartyg utrustade med de mest kraftfulla hemligheterna och mystiska teknologier som Mekanicus besitter.
Även om Mekanicus kan använda en mängd olika grundläggande skrovdesigner, är slutresultatet alltid designat och lämpat i första hand för utforskning. Mekanicus föredrar att använda fregatter och lätta kryssare, tuffare fartyg med långa "ben" som kan gräva ner i de mörkaste hörnen av tomrummet - och hantera vad de än hittar där. Fartygen som Mekanicus levererar till sina utforskare är undantagslöst utrustade med förstärkta sensorsystem för att bättre hjälpa dem i deras uppdrag.
12) Plundrare: Skeppet var ett illa beryktat piratskepp, bemannat av de mest hänsynslösa och vildsinta av fredlösa. Dessa plundrarklaner behandlar sina skepp som gudar och samlar den överdådiga omsorg och uppmärksamhet till dem som en gudom skulle förtjäna. Dessa plundrare utför djärva räder i mer civiliserade områden från tid till tid Ibland är dessa attacker framgångsrika; ibland besegras och förstörs de. Och då och då bordas och tas en av dessa piratskepp.
13) Trontågsveteran: Det har förekommit oräkneliga trontåg för att erövra de delar av galaxen som förlorats från Kejsarens ljus, eller som ursprungligen aldrig välsignades av det. Dessa tar vanligtvis hundratals år och tusentals fartyg. Linjeskepp, kryssare och eskorter av alla slag utgjorde leden av en trontågsflotta. Dessutom stöddes dessa flottor av en ännu större flotta av transporter. var och en en veteran från trontåget också. När ett trontåg närmade sig sitt slut skingras de fartygen som samlades för åtagandet. Många av krigsskeppen återvände till sina ursprungliga sektorflottor, eller utgjorde kärnan i den nya sektorns nya flotta. Rogue Traders lämnade för att utforska de nya gränsmarkerna. Transporterna delas vanligtvis upp i handelsflottor eller auktioneras ut till chartistkaptener, början på de handelsvägar som kommer etablera den nya sektorn.
Fartyg med sådana förflutna är prisade. Ett korstågsskepp är genomsyrat av dådkraft och deras maskinandar visar en önskan att återgå till sin roll som tronfarare.
14) Flottans fartyg: Även om många av skeppen under Rogue Traders befäl kan betraktas som krigsskepp, kan få verkligen jämföras med ett sant militärfartyg, likt det här skeppet. Ett riktigt kejserligt krigsskepp mäts genom så mycket mer än styrkan i dess vapen. Även om noggrannhet uppskattas i flottan, är lydnad, disciplin och ära ledord som värderas över allt annat. Den kejserliga flottan framhärdar och triumferar över sina fiender genom sin anslutning till plikt och tradition, och detta etos sägs absorberas av själva fibern i fartygen de tjänar ombord.
Det är sällan en Rogue Trader kan få tag på ett sådant skepp men det kan vara en gåva för exceptionella hjälp given till Guda-Kejsarens heliga flotta, djärvt stulet, köpt för höga kostnader eller liknande. Spelar ingen roll om det var i närtid eller längre förflutna, flottans minne är långt och dess officerare kommer behandla Rogue Tradern som om de själva var ansvariga, även om de som utförde dessa gärningar är döda för sedan länge.
15) I årtusenden jordbunden: Det må vara ovanligt men vissa imperiska rymdskepp överlever att ha gått in i atmosfär och kraschar in i en planets yta – åtminstone tillräckligt för att räddas efter århundraden av att ha varit täckt av jord och växtliv, till och med skogar. Dessa skepp är likt de som räddats från rymdhulk gamla skrov med gamla system
16) Kraken biten: Skeppet har överlevt en attack från en rymdkraken men bär fortfarande ärren. Maskinandan på dessa skepp vill antingen inte ha ett annat möte som det eller är hungrig efter hämnd, i vilket fall tycker att det är lättare att upptäcka bestarna. Alla högre officerare bär sannolikt krakentanddolkar.
17) Xenobane: Fartyget var relativt nyligen inblandat i en långvarig konfrontation med en xenogrupp. Xeno-troféer finns sannolikt över hela skeppet, och möjligen även den kätterska användningen av plundrad xeno-tech.
18) Darkhold: [har ingen bra översättning på denna term just nu, förslag mottages gärna] Vissa rymdfarande fartyg har ett mörkt rykte som att hålla ett djupare mörker inom, med berättelser om grava förbannelser, mörka järtecken, fasansfulla händelser, förskräckliga massakrer, kannibalism, hemsökelseler och värre. Detta skepp är en av dem.
19) Xenofånge: Fartyget hade fångats och förslavats av ett av Xeno-rasen som återanvände imperialistiska fartyg (orker, stryxis och andra) innan det räddades och har fått de (flesta av?) blasfemiska xenomodifikationerna borttagna. Trots att skeppet är tillbaka i mänsklighetenstjänst har des tid under xenooket lämnat sina spår…
20) De trognas transport: Detta skepp har i århundraden använts för att transportera de trogna – vare sig det är pilgrimer, missionärer eller kanske som en transport för Ecclesiarchi-eminenser – och maskin-anden verkar se sig själv som ett instrument för Kejsartron, kanske byggdes skeppet för detta uppdrag.
Fartyget kommer med en storslagen katedral (antingen i dess djup eller byggd på skrovet) och många mindre helgedomar utspridda i skeppet.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Liten lista med inspiration för några av de olika hemvärldarna från popkulturen om hur dessa kan se ut:

Death World: ex. Avatar:s Pandora, Dune:s Arrakis, Stand Still Stay Silent, King Kong:s & Kong: Skull Island:s Skull Island:, Star Trek II:s Ceti Alpha V
Feral World: ex. Fire and Ice, Max Max: Road Warrior och efterföljarna, Water World, Dead Lands,
Feudal World: ex. Beowulf (1999 film), Nausicaä, Cadillacs and Dinosaurs, Steel Dawn,
Frontier World: ex. Stjärnornas Krig:s Tattooin, Firefly:s flesta världarna besökta, Riddick:s ”Not-Furya”,
Guarden World: ex. Valerian and the City of a Thousand Planets:s Mül,
Hive World: ex. Judge Dredd:s Mega City One, Dune:s Giedi Prime, Brazil, Femte Elementet:s New York,
Imperial World: ex. Vampire Hunter D:s Jord, Blade Runner, Dredd:s Mega City One, Starship Troopers, Högländaren 2,
Mining World: ex. Total Recal:s Mars,
Noble Born / Highborn: ex. One Peice:s Himladrakar, Dune:s adelsfamiljer, Nikolai Dante:s ryska adel;
Research Station: ex. Alien återuppstår:s USM ’Auriga’, Avatar:s forsknings/gruvstation,
Penal World: ex. Alien III:s Fiorina 161, The Chronicles of Riddick:s Crematoria,
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Tänkte att istället för BoL:s "Hero points" så använder jag ALIEN:s Stress system för omslag – är osäker om spelarna bör få extra tärningar (som räknas som fördels-slags-tärningar) eller en sifferbonus baserat på sina Stresspoäng?

Man får även Stress av samma anledningar som i ALIEN + andra otäckheter som ett obrytt universum kastar på dem.

Har man en galenskap så räknas alla panikslag som ett snäpp lägre. Tänkte även att man kan välja att istället för att drabbas av ett högre panikslags resultat så kan man välja att få en galenskap.


En av grejerna som du kan använda Hjältepoäng för i BoL är "A Twist of Fate" som innebär: "Where the narrative of a scene has not clearly defined a certain piece of information, the player might suggest something that sounds reasonable and make that suggestion become fact. Use of a Hero Point in this manner should be at the discretion of the GM. It shouldn’t be to make major changes in a scene, and can’t be used to change something that has already been determined.
For example, if a character is locked in a dungeon cell, she could use a Hero Point to find a loose stone in the wall that she can pry away, maybe to use to bash the guard over the head when he comes in to serve her slops.
A magician could use a Hero Point to account for one of his spell requirements in this way – for example, if the time of day has not already been established, he could state “Ah, the hour is perfect for my conjuration!”

Jag tänkte att för den grejen och för att helt enkelt diktera att man lyckades med ett slag så ger det ett "mörker poäng", lite likt de i Coriolis som SL kan använda allmänt för att dåliga saker ska ske - ex. att något RP:na har kontroll över går fel på ett sätt som är dåligt för dem, en av spelarnas galenskaper kommer till ljuset, någon har nyligen varit på planeten som de besöker och gjort infödingarna ovänligt inställda till dem, etc.

De galenskaper som jag har kommit på:
De ska döden dö: har strid börjat nöjer sig inte RP:n bara med seger utan motståndarna måste dö! Hen måste hållas tillbaka för att inte döda utslagna/avväpnade motståndare eller springa efter flyende motståndare så hen kan döde dem.

Vredesutbrott: Slår man en 1 får man ett vredesutbrott för att saker inte går som man vill, tar sådan tid eller kränker en, och börjar slå, kasta, och/eller rycka ut innanmätet i det hen arbetade med eller som är nära en. Spelaren kan välja att ta en Stress-poäng för att kunna gå en bit ifrån och ha sitt utbrott där.

Hyper fokuserad: välj ett ämne som RP:n har ett etablerat intresse för, när RP:n arbetar med något inom detta kommer hen inte lämna för än hen är färdig, spelar ingen roll om saker håller på att gå åt pipsvängen runtom hen. Hen kan fås att lämna om det helt enkelt inte går att fortsätta (ex. dataskärmen man läste på slutar funka) eller genom att man fysiskt drar henom därifrån.

Monsieur Endumen föreslår…: RP:n tror att något av hens personliga föremål (ex. vapen, släktklenoder, troféskallar, personlig servitor/familjari) är medveten och talar till hen och RP:n talar tillbaka. Om en 1:a rullas vis sociala slag kommer denna galenskap noteras märkbart av motparten och om slaget misslyckades kommer det vara anledningen till misslyckandet. RP:n kommer också agera som om föremålet är en god vän och se den som kidnappad om föremålet blir stulet eller fråntaget hen.

Katatonianfall: Slå en tärning när du måste göra något viktigt för resten av dina följeslagare. Om en 1:a dyker upp är du just då katatoniskt och kan inte göra något för än nästa scen.


Minna tankar för galenskaperna är att de behöver vara något som gör att RP:na fortfarande kan fungera, inte behöver tänka för mycket på att behöva rollspela sin galenskap, och ha en negativ effekt som dyker upp då och då. Om folk har förslag på fler galenskaper ge dem gärna.
 
Top