Nekromanti Robin Laws

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
2097;n328829 said:
  • att enligt reglerna ska man OOC säga sin petition i klartext innan man börjar spela. det hade jag missat. men… jag tänker att spelet är bättre utan det? det tar ju bort en hel del av det som är intressant med dialogerna? tycker kan man köra med den regeln under ett spelmöte (eller ännu kortare) och sen ta bort den
Va, näe? Det som du tycker det borde vara är ju det som står?

”If you're calling a scene in which your character acts as a peitioner, as is the norm, simply go ahead and enter into the scene, without announcing you intent.” s. 26

”Darkeye will act as petitioner, so she simply thinks of her intent, keeping it to herself, and starts the scene.” s. 29​



Att det inte är uttalat tycker jag är en stor del av vitsen. Den som ger efter vet kanske inte ger efter på ”rätt” sak, och sånt känns också som det berikar situationen.

Jag har bara spelat Hillfolk en gång, men jag gillade det och skulle vilja göra det igen. Jag gillade särskilt att dramascenerna fick vara helt friform så att poängfifflet inte störde, men jag minns inte om det någonsin var nån som spenderade tokens för att tvinga nåt. Kanske en gång på slutet? Det hann inte bli wonky på ett pass i alla fall.

Älskade förresten procedursystemet vi använde på det där konventspasset: i enlighet med förslaget i det preppade underlaget så... röstade vi bara om hur vi tyckte häststölden skulle gå. Tror det var den enda scenen av det slaget. ^^
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bra DeBracy! Det var nån som påpekade för mig att man skulle säga det explicit men dom hade nog missförstått (också på sidan 26) "The final ingredient for a dramatic scene is intent, what the petitioner wants [...] from the granter."
Men du har rätt!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
För oss som gillar att sno mekaniker ... går det plundra denna mekanik ur Hillfolk och koda in i gumeshoe, Cthulhu Dark, o.s.v.?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
.Per.;n329367 said:
För oss som gillar att sno mekaniker ... går det plundra denna mekanik ur Hillfolk och koda in i gumeshoe, Cthulhu Dark, o.s.v.?
Ja, det är ett system för drama i första hand, det lite halvdassiga systemet för "vanlig saker" är inslängt mest bara för att det ska vara "komplett". och de är fristående från varandra så det är bara att plocka in de regler man vill för att skjuta, hoppa och dyrka dörrar. Jag vet folks som använt det till något av Warhammer 40K-rollspelen där de spelat space marines t.ex.
 
Top