Nekromanti Robert Jordan

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Är det värt att börja läsa Robert Jordans mastodontserie, jag hyser misstankar men det kanske bara är fördomar? En kompis spenderade dyra pengar för att köpa hardbackutgåvan av den nya (nionde) delen eftersom det skulle dröja flera månader tills den kommer i pocket... några kommentarer om serien? Är böckerna bra?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Aaaa Hur ska jag säga det Robert Jordan böcker ÄR otroligt bra otroligt långa ibland kan det komma långa tråkiga kapitel sen hela böcker fyllda av action och spänning.
Är den värd att läsa ? JA JA JA JA JA
Är den värd att köpa ? Ja ja OM man inte har möjlighet att få låna den på engelska vill säga...
Är den intresangt ? ja klart...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jag skulle nog vänta tills alla böcker har kommit ut, det är ju så tråkigt att vänta tills nästa kommer ut.
Visst de är läsvärda, men det finns de som är bättre.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Jordan är kiosklitteratur! (nt)

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jordan skulle jag vilja beskriva som Tolkien möter såpopera. Om man bara gillar den traditionella ond-gud-vill-erövra-världen-plotten och har överseende med att historien har fler bihandlingar är än ett träd fullt av Nalle Puhs älsklingsdjur så är den inte så pjåkig. Personligen har jag dock börjat tröttna en aning - jag är nämligen en av de där konstiga människorna som vill att en historia ska sluta förr eller senare.

Ridijeck
som nog ändå tycker bättre om George R.R. Martins 'A Song of Ice and Fire'
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Visst är den lång med många intriger. Men jag tycker det är helt ok underhållning. Världen är genomarbetat och känns äkta, inte som Tolkiens men ändå. Det ryktas om att den tionde boken är den sista. Det som har gjort att den uppfattats ännu längre är att de svenska böckerna är bara en halv engelsk. Om man ska börja läsa nu så rekomenderar jag biblioteket. Då kan man avgöra om man vill läsa hela serien utan att behöva betala.

/Korp
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Senaste boken?

På tal om Jordan, någon som har något att kommentera om den senaste boken i serien (nionde engelska)?

Tycker själv att den var klart bättre än de två tidigare, nästan i samma standard som mina favvo böcker mitt i serien (shadow rising, fires of heaven). Känns kul att se ett möjligt slut borta vid horizonten (efter alla nya plotter, karaktärer och liknande i de två senaste böckerna). Däremot känner jag mig tveksam till att Jordan med en bok kan slutföra serien utan att det ska kännas genomhastat. Två eller tre böcker till skulle jag gissa.

Är för övrigt inte de senaste tre böckerna lite korta? :)

/Bosse (gillar Jordan)
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Du kan alltid börja läsa serien och sluta om den inte uppfyller kraven. Personligen tycker jag serien är den bästa fantasy serie i bokhandeln för tillfället (A Song of Ice and Fire som god tvåa).

Bela
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Senaste boken?

Måste säga att jag gillade WH. Det märks att slutet närmar sig när plotterna tycks nystas upp för en. WH var kanske inte någon LoC men bättre än tGH.

För övrigt så tycker jag att de tre senaste böckerna är korta. :)

Bela
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Den är helt klart läsvärd, men jag måste passa på att rekommendera George RR Martins A Song of Ice and Fire, den är bra både på engelska och den svenska översättningen.

/Björn

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Yllle on 2000-12-02 01:53.</EM></FONT></P>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Miljoner flugor kan inte..

ha fel. Ät skit! Eller?
Uppriktigt sagt så fyller boken en funktion. Det är liksom en litterär bukfylla för Fantasyentusiasten. Jag tycker om att läsa den. Den bekräftar min uppfattning om hur fantasy skall vara beskaffad.
Jag står för det. På samma sätt som att jag gillar efterrätter och choklad fast jag borde veta bättre och äta mer grönsaker och fibrer...

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
Det här är då min åsikt gällande Wheel of time:
Läs den på engelska om dina kunskaper i engelska duger, för att jag tycker personligen att översättningen inte alls är bra.
Ifall den är läsvärd?, ABSOLUT!! det är klart top3, bland mina favorit fantasy böcker/serier!! vaffan, jag köpte just WoT kalender för drygt 200kr:)
Men ifall du tröttnar lite på fösta boken, ge inte upp läs vidare. För att personligen hade jag tänkt lägga av efter första svenska boken, men nu är man jo fast. Håller på just nu och läser om alla böckerna:)

Tha Mastar
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Du har så rätt...

... flugans intellektuella kapacitet hindrar den från att uppskatta god litteratur, vilket i sin tur förklarar rusningen till kvantitetens obestridde mästersvamlare. Allvarligt talat får man läsa vad man vill, det är bara det att jag fäller en stilla tår för alla de bra böcker som kunde lästs istället för Jordans (och det blir faktiskt en hel del).

[Måste avsluta inlägget på ett lättsinnigt sätt annars tror du väl att jag är dogmatisk eller något ännu värre]

Det man inte kan skämta om kan man heller inte ta på allvar.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tycker att serien är på tok för seg, den känns mest som en långsam och tråkig såpopera.

Jag har läst sju av de svenska böckerna och många av mina kompisar säger att "läs vidare, de blir bättre sen" men jag tycker nog att man kan begära att en bokserie ska vara bra lite tidigare än så. Hade Jordan hållit sig till tre böcker tror jag säkert att det skulle ha blivit bra, men som det är nu är berättelsen otroligt seg.

Nä, läs nåt av Fritz Leiber istället.

Don Kennetho
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Har du inte fastnat efter de två första svenska så verkar inte serien passa dig...
Själv fick jag de två första böckerna i julklapp för några år sedan. Hade aldrig hört talas om dem men i brist på annat läsvärt (jag var hos min mormor) började jag läsa och jag fastnade direkt..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tyckte faktiskt att serien var hyfsad efter de två första böckerna, men det var då jag trodde att det på sin höjd kanske skulle komma tre-fyra böcker till. De händelser som jag sett som väldigt viktiga i historien var ju i själva verket bara inledningen, och därefter blev det hela i min mening bara mer och mer utdraget i de följande böckerna.

Jordan skulle ha avrundat det hela efter fyra-fem böcker. Jag vill inte offra all min lästid bara för att plöja hans såpopereliknande luntor. Jag vill hinna med att läsa lite annat också.

Men såvitt jag har förstått så är det inte alltför många som delar min åsikt.


Don Kennetho
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Men såvitt jag har förstått så är det inte alltför många som delar min åsikt.

Jag gör det så vi är i alla fall två. Det är just den där gigantiska massan text som gör att jag inte läst något mer efter de två första svenska böckerna (trots att jag tyckte att de var rätt bra).

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top