Nekromanti Robert A. Heinlein

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hamnade i en diskusion med en rollspelskompis angående SF författaren Robert A. Heinlein nyligen och kom på att han skulle jag kanske vilja läsa något mer av.

Har läst Starship Troopers och gillade den skarpt. (Boken alltså, gillade filmen också men på ett lite annat sätt.)

Nu har han ju skrivit rätt så mycket så jag undrar om det finns folk här som läst mycket Heinlein som kan rekomendera vilka av hans böcker som är bäst och vilken ordning man borde läsa.

Har funderingar på att köpa The Moon Is a Harsh Mistress till att börja med, är det ett bra val?
http://www.amazon.com/Moon-Harsh-Mistress-Robert-Heinlein/dp/0312863551/ref=ntt_at_ep_dpi_3#noop

Funderar också på att köpa Expanded Universe, den typen av lösryckt tyckande/filosoferande brukar jag alltid gilla nästan oavsett vem som skrivit det.
http://www.amazon.com/Expanded-Universe-Robert-Heinlein/dp/0743499158/ref=ntt_at_ep_dpi_5

Finns det andra tips så tas de tacksmat imot. Undrar också om det finns något antikvariat (i stockholm) som råkar vara bra på SF? Heinlein är ju en "SF klassiker" så hans böcker kanske man inte tvunget behöver köpa till fullpris på SF bokhandeln.

Tack på förhand
/Bjorn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, det man genrellt kan säga om Heinlein är att hans bästa böcker är de från 50-60-talet, med några undantag. Sen har han även skrivit ungdomsböcker, som iofs är schysst pojkboksaktiga och rätt bra (som Rymdkadetten, Space Cadet, Mellan två världar, Between Planets eller Egen rymddräkt finnes, Have Space Suit, Will Travel).


Några favoriter:

Sjätte kolonnen, Sixth Column eller The Day After Tomorrow (1949)
Sjätte kolonnen, Sixth Column eller The Day After Tomorrow (1949)
Styrd av det onda, The Puppet Masters (1951)
Dubbelstjärna, Double Star (1956)
Dörren till sommaren, The Door into Summer (1957)
Stjärnsoldaten, Starship Troopers (1959)
Främling på egen planet, Stranger in a Strange Land (1961), originalmanuset utgivet 1991.
Revolt mot jorden, The Moon is a Harsh Mistress (1966)
Time Enough For Love (1973)
Friday (1982)

...det blev en del...

Men börja med Revolt mot jorden, den är bra.

Har för mig SF har gamla svenska utgivningar (Delta Förlag) av Heinlein till billigt pris, de hade det förr i alla fall.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
All fiction som Heinlein skrev efter Starship Soldiers blir pratig och mästrande. RAH visste ju bäst.

Jag brukar rekommendera Between Planets och Double Star som ingångsromaner.

BP är en pojkbok med en intelligent skildring av solsystemet ur en högstadiegrabbs perspektiv.

DS är en nästan en agentroman med en avdankad skådis i huvudrollen; klart vuxet tänk hela vägen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..själv gillade jag Främling på egen planet bäst när jag läste den, men det kan ju bero på att det var på 70-talet. :gremgrin: ..nu är den nog mest skum.

Man kanske ska tillägga att ungdomsromanerna är rätt "vuxna". Starship Troupers ansågs vara ungdomsroman, till exempel.

Men REH visste väl bäst?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
The Moon is a Harsh Mistress är underbar! Köp! Är du inne på talböcker kan jag varmt rekommendera den version, om det nu finns fler, som Lloyd James läst in, riktigt jäkla bra!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Egen rymddräkt finnes och Dubbelstjärna har jag läst, gillade båda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Arfert said:
..själv gillade jag Främling på egen planet bäst när jag läste den, men det kan ju bero på att det var på 70-talet. :gremgrin: ..nu är den nog mest skum.
Jag läste den typ 2004 och tycjker att det är en av de bästa böcker jag läst. Å andra sidan är jag mest skum...

Allvarligt, Stranger in a Strange Land är i mina ögon en av de få böcker som kan mäta sig med min absoluta favoritbok Illuminatus!.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OT då.. Illuminatus!-trilogin är nog det mest skumma "SF" jag läst... Robert Shea och Robert Anton Wilson måste vart stenade hela tiden när de skrev den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Arfert said:
OT då.. Illuminatus!-trilogin är nog det mest skumma "SF" jag läst... Robert Shea och Robert Anton Wilson måste vart stenade hela tiden när de skrev den.
Ja, absolut. Fast samtidigt så är det väldigt, väldigt mycket matigt att tugga i sig. Med moderna metoder kan man ju analysera boken mer, kolla upp fakta och referenser och skit. och shit vilket gediget arbete de gjort med att blanda falskt och sant på ett smidigt och vackert sätt. Och hålla reda på alla jävla personer och trådar och tider och grejer... Illuminatus! tände mitt läsintresse efter säkert åtta år av att mest ha läst akademika och rollspel. Äntligen en bok med lite tuggmotstånd, liksom.

Wilson skrev ju en uppföljande trilogi också, den ärt också rätt skum, men kör en helt annan mindfuckstil. Och mindfuck, det är vad jag älskar när jag läser. Och det får jag i båda trilogierna =)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
..själv gillade jag Främling på egen planet bäst när jag läste den, men det kan ju bero på att det var på 70-talet. :gremgrin: ..nu är den nog mest skum.

Man kanske ska tillägga att ungdomsromanerna är rätt "vuxna". Starship Troupers ansågs vara ungdomsroman, till exempel.

Men REH visste väl bäst?
RAH:s 60-tals- och 70-talsböcker var ofta sega: I Will Fear No Evil och Glory Road är skräckexemplen. Men gubben var rejält sjuk då, så det var inte så konstigt. Han piggnade sedemera till och skrev Friday.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Arfert said:
..själv gillade jag Främling på egen planet bäst när jag läste den, men det kan ju bero på att det var på 70-talet. :gremgrin: ..nu är den nog mest skum.

Man kanske ska tillägga att ungdomsromanerna är rätt "vuxna". Starship Troupers ansågs vara ungdomsroman, till exempel.

Men REH visste väl bäst?
RAH:s 60-tals- och 70-talsböcker var ofta sega: I Will Fear No Evil och Glory Road är skräckexemplen. Men gubben var rejält sjuk då, så det var inte så konstigt. Han piggnade sedemera till och skrev Friday.
Ja, Friday är en bra bok helt klart.
 
Top