Nekromanti Ritualmagi till Hjältarnas Tid

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.

Jag tycker att detta borde funka till Hjältarnas Tid också! Vet att Krille inte vill ställa till det med nya mekaniker, men det här gör väl inte det, iaf inte i termer av tärningsslag.

Edit: för övrigt vill jag påpeka att det här spelet gör mig alldeles glad!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Doomhamster;n216233 said:
spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista
Det är ju lite så Sejd fungerar i Järn. När man vill utföra en magisk effekt så letar man reda på någon i andevärlden som kan göra det man vill uppnå.

Och sedan behöver man förhandla och utbyta tjänster med varelsen. Det kan handla om vad som helst, förmodligen vill de att du gör någonting i den "vanliga" världen (där de är begränsade).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Doomhamster;n216233 said:
En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.
En sådan mekanism skulle kunna funka, men har nackdelen att det kräver en del vana från spelledaren eller väldigt omfattande riktlinjer. Det var därför vi valde ett mer "konventionellt" magisystem för Hjältarnas Tid än det i Järn.

Men jag gillar tanken.
 
Top