Ritualer

Rangertheman

Myrmidon
Vad har ni för ritualer inför (eller under) ett spelpass, för att komma i stämning, eller av andra anledningar?

Jag inleder alltid ett pass Shadowdark med att spela signaturmelodin till GCNs Shadowdark AP. Den signalerar att nu har vi pratat färdigt om OT-saker. Nu spelar vi!

Onlinegänget startar alltid lite kort med prat i stil med "hur har helgen varit" i väntan på att alla ska ansluta. Sedan säger någon rätt omgående (det är ju tidspress med bara två timmars spelpass) "Nu är alla här. Någon som vill sammanfatta vad som hände förra gången?"

Sen hjälps vi åt med det, och sen spelar vi.

Inget särskilt stämningsskapande så, men alla vet vad som gäller, dvs att man inte återgår till prat om helgen när den där sammanfattningen drar igång.

En spelträff har ju sina små liturgier, de flesta är inte mer dramatiska än att dela ut rollformulären, fråga spelarna vad som hände under förra spelmötet och sen ta ett tyst andetag innan man liksom kör igång. Tycker om den där stunden mellan försnacket (förflamset) och spelstart.

I kampanjen jag spelleder brukar jag markera spelstart med att spela ett kort stycke "vinjettmusik" (och tona in bakgrundsljudet medan den spelar), närmare bestämt Epic Unease av Kevin MacLeod.

Jag väntar tills det blir tyst kring bordet och jag har spelarnas uppmärksamhet. Då säger jag "Nu ska vi spela (insert spelets namn). Tärningarna är redo. Äventyret väntar.". Sedan sätter vi igång.

Jag avslutar alltid varje spelmöte med en fråga om karaktärerna som vi börjar nästa spelmöte med att diskutera.
Det kan vara frågor som:
  • Vad ville du bli när du var liten?
  • Favoritblomma?
  • Hur botar du en förkylning?
Sen frågar jag gruppen om de minns vad som hände sist och ber dem gå igenom det.

Min lokala spelgrupp brukar köra gemensam middag innan spelandet, en liten tillbakablick på förra spelpasset samt en kort signaturmelodi. Till den nuvarande Världsrymdens vagabonder-kampanjer kör jag en snutt av den här.

Last edited:
Presentation av rollpersonerna (ofta genom vad spelarna vill ändra på), gå som hastigast igenom vårt gruppkontrakt i hur vi bäst samskapar en historia, föra upp om någon har någon ändring på kontraktet, sätta ut lite stämningsbilder på bordet, sätta ut eventuella anteckningar på bordet, låta spelarna ta pennor och tärningar.

Efter spelmötet går vi igenom vad som funkat bra och funderingar på vad som skulle kunna förbättras. Här brukar även lösa trådar tas upp.

Back