Nekromanti Ritualer

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Efter att ha blivit inspirerad av diverse hemliga sekter, kulter och Drezinesquea förbannelser med stort F har jag äntligen börjat förstå tjusningen med ritualer. En sak slog mig dock, och det är möjligheten till samarbete mellan flera magiker under utförandet av en ritual. I alla ovanstående exempel har det onekligen skett, men regler för detta skiner med sin frånvaro.

Min fråga är alltså: har någon uppfunnit en smidig husregel för detta fenomen? Skall man modda alkemisternas labb/assistent-regler efter behag? Jag funderade själv på detta, men en enorm skillnad är ju att man i ritualsamarbetet helst vill ha hjälp med hanterandet av filament, vilket är krångligt. Kan en magiker "överföra" ett alstrat filament till en annan? Skall man uppfinna en effekt (eventuellt ataxatropisk?) som tillåter detta? Har någon annan funderat på det här?
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Jag sitter och småmoddar magireglerna ganska ofta så även ritual systemet. Att man ska kunna vara flera magiker för att lägga überfeta magier har kommit som fråga från mina spelare också, så det är kul att du tar upp det. En spontan tanke innan jag går och lägger mig: Istället för att ritualer ger en magiker möjlighet att alstra oändligt många gånger så kan man säga att varje ritual måste vid formaliseringen precisera hur många magiker som kommer att ingå i den. För varje magiker som behövs får en alstring sedan göras, där varje magiker tar hand om EN av de altrings-slagen.
Exempel: En ritual för tre magiker har alltid 3 altringar. Säg att det är en pyro en helio och en termotropisk alstring. Då väljer varje utav de tre magikerna vilken alstring han ska stå för.
 

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Det låter som något i rätt riktning. Skissade på en effekt som sagt, som ser ut som följande:

Länk

Ataxatropi: 2+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

* Effekten kan inte göras permanent.

Skapar en magisk länk mellan magikern och den vidrörda individen. Den vidrörda individen kan under varaktigheten tillgodogöra sig upp till ett av magikern alstrat filament. Detta kan sedan transformeras och/eller vävas precis som om den vidrörda själv hade alstrat det. Magikern måste acceptera överföringen för att den vidrörda skall kunna mottaga filamentet. För varje magnitud utöver den andra kan ytterligare ett filament överföras. De överförda filamenten kan vara av vilken aspekt som helst, förutsatt att magikern kan alstra den.

Överföring av filament är bara möjligt om den vidrörda befinner sig inom räckvidden, varför effekten ofta kombineras med "Avstånd".
Namnet på skiten är up for discussion. Dessutom kan den användas i icke-ritualsammanhang, vilket skulle kunna skapa fräna scener. Eventuellt. Vad tycks?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det skulle kunna ge en magiteorretisk förklaring på varför gudar och demoner kan "ge iväg" filament till andra.

Vet dock inte helt vart jag skall stå i frågan men lutar faktiskt åt det som Archelon skrev om. 1 magiker= 1 alstring.
Då slipper man problemet med übermegafläskritualer men kan ändå ha dem som en plot device.

Fast å andra sidan så existerar flera ärkemagiker i min kampanj som kan kringgå olika delar utav magins lagar. Någon/några utav dem kan säkerligen använda sig utav ritualer som flera "delar" på. Så i mitt mundana tror ajg att jag fortsätter med det. Tycker liksom redan att ritualerna som dom är är kraftfulla nog.


/Poseur ritualmagiker
 

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Sedan blir "Länk"-effekten av sig själv inte speciellt kraftfull, då den måste kombineras med både "Avstånd" och "Provisorisera" för att praktiskt kunna användas under en ritual.

Mitt problem med det Archelon skrev är att filamenten är spridda över flera magiker när slagen för "Ritual" görs. Vem slår dessa slag förresten? Varje magiker för sig? Vad är den magiteoretiska förklaringen på att trots att ritualen genomförs som tre separata ritualer så samverkar effekterna som om de vore en ritual? Eller är den en "ritualledare" som slår alla vävningsslag? Vad är då den magiteoretiska förklaringen till att han har tillgång till alla de filament de andra magikerna har alstrat?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Sedan blir "Länk"-effekten av sig själv inte speciellt kraftfull, då den måste kombineras med både "Avstånd" och "Provisorisera" för att praktiskt kunna användas under en ritual.
Provisorisk: nej inte nödvändigvis. Ritualers temporära tid är ju 1 timme så.
Under den timmen så hinner förmodligen mottagaren gör något med filamenten. Eller så lägger man på ob1t6 och så håller det i 2 timmar.
Avstånd: lär ju inte behövas, om man håller en gemensam ritual så lär man ju vara ganska nära varandra så.

Mitt problem med det Archelon skrev är att filamenten är spridda över flera magiker när slagen för "Ritual" görs. Vem slår dessa slag förresten? Varje magiker för sig? Vad är den magiteoretiska förklaringen på att trots att ritualen genomförs som tre separata ritualer så samverkar effekterna som om de vore en ritual? Eller är den en "ritualledare" som slår alla vävningsslag? Vad är då den magiteoretiska förklaringen till att han har tillgång till alla de filament de andra magikerna har alstrat?
Helt enkelt lär det ju gå till såhär:
om 3 magiker är inblandade så slår först alla tre magiker för att alstra <aspekt>, sedan slår alla slagen för ritual och väver vad dom skall väva. 1 utav magikerna väver något vettigt och dom andra två väver "länk" och skickar filamenten till magiker 1 som sedan väljer om han ska transformera eller väva vidare på filamenten. om inga fler alstringar sker så är ritualen nu klar.

Givetvis så lär ju allt timas in korekt så inte magikern plötsligt får ett par extra filament medans han håller på med något annat.
Men det sker ju vid formaliseringen att det sker så det går hand i handske.

Så för att det där ska funka lär man antingen "böja" på magilagarna som viss i min kampanj definitivt kan. Eller så lägger man till effekten "länk".

/poseur hungrig
 

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Ja, den temporära tiden är en timme. Men sedan måste Länkskaparen göra en ritualalstring, vilken minst tar en halvtimme. Och med beröring menade jag att de två måste vidröra varandra under hela processen för att överföring skall fungera. Det kan möjligtvis blir jobbigt, men jag vet inte.

Och om det är effektens balans som är problemet är det lätt att lösa på många olika sätt.

Min ursprungsfråga var dock inte riktigt det som diskuterats här: jag undrade om regler (och egentligen magiteori också) vad gäller samarbetsritualer för "vanliga" magiker. Dvs, ett gäng som går ihop för att tillsammans kväsa ett externt, svårt hot. Alla inblandade är dock under nivån där man kan säga "äh, han är så mäktig att han kan skita i magiteoretiska lagar och köra sitt eget race". Men jag får väl fnula vidare.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Som det fungerar för våran grupp kan magiker tämligen fritt överföra alstrade filament mellan varandra, så länge de har direkt, fysisk kontakt (hud mot hud dvs). Allt som krävs är ett PSY-slag på filament antal obegränsade tärningar. Sedan safe-guardar Hanéas uteslutningsprincip mot monstermäktiga ritualer till lågpris.

Att filament kan överföras genom beröring känns naturligt för mig då jag kommit fram till att Eterns dimensioner i stort sett (eller exakt beroende på Spelledarens nogrannhet) måste sammanfalla med Mundanas (de tre dimensioner de delar dvs). Följaktligen så innebär fysisk kontakt kontakt emellan magikernas fält också.

För övrigt så får jag intrycket att just Hanéas uteslutningsprincip ofta glöms bort eller gets over looked. Om den appliceras på Kongelat så löser den ju även problemet med monstermäktig magi genom massproduktion.
 
Top