Nekromanti Ritualer kring spelbordet

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag ha försökt komma på om jag har några ritualer, men jag tror inte det.
Förut hade jag traditionen att ha mitt Vargakors runthalsen när jag spelade men det har jag av någon anledning slutat med.

Möjligtvis så skulle man kunna kalla min vana att sitta tyst i en halvminut precis innan jag börjar spelleda för ritual.
Jag tror inte ens mina spelare har lagt märke till att jag gör så efter som de brukar var upptagna med att prata strunt och kolla igenom sina formulär

//Lukas som tycker att hans spelare är duktiga eftersom de alltid tystnar när han öppnar munnen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
  • Konventsspelare som är benhårda på att
  • Pärsson som alltid har
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
När vi spelare Star Wars så drog SL alltid igång soundtracket medan han berättade introsekvensen för kvällens äventyrande.

Det är nog den enda grej jag skulle kalla ritual som jag stött på.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Pendragon - en omgång vinterfas i spelledaren moddade system, nästan som att få ett litet brädspel. Sedan på med musik, diskution om setting, genre och huvudperson, sedan är det ofta en liten stämningstext från spelledaren och så kör vi. Ibland använder vi chupa-chups som skydd av våra tärningar vid viktiga tärningslag (och man använder inte spelledarens tärningar). Spelledaren har större tärningar för viktigare slag.

Såpa - middag med recap av vad som hände senast, nattning av mina barn, fram med Manchesterprylar, te, kaffe och kakor, ordna högar med scener och karaktärer och sedan plocka upp första scenen och köra. Efteråt det rituella nominerandet och bestämmandet av vilka roller som ska prisas för kvällen.

Rollspelshelg ska inledas med öl och macka, denna ritual vägrar nu min fru att vi ska sluta med även om hon hellre vill ha ett glas vin och inte är så intresserade av orgien av ost som tillhör mackorna.

Tror det var allt, jag försöker hitta en ritual för att torsdagsrollspelandet ska bli av även de torsdagar jag kan, men det har varit kört under hösten...

-Gunnar (torsdag som jag skulle kunnat spela men inte de andra kunde)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Kunde inte svara på den här tråden. Enda ritualen jag hade var typ att plocka fram glas och eventuella skålar för tilltugg en timme innan spelmötet och sedan sätta mig och försöka skriva ihop något. :gremlaugh:

Fast jag kom å tänka på konvent. Varje gång jag spelleder något på konvent innebär det att man måste gå till den rätta salen och spela. Då brukar jag försöka stämma av med min grupp och bekanta mig lite med deras spelstil. Jag frågar vad de brukar spela mest och vad de brukar föredra. Jag brukar också fråga vad de har för förväntningar av scenariot de ska spela och om de har spelat spelet tidigare. Om de har spelat tidigare, så undersöker jag vidare vad för typ av scenarion som de har spelat.

Det här kan kännas självklart att man ska göra (nej, det är det inte - sällan som jag stött på spelledare som gör så) men det ger mig ro. Jag bekantar mig med spelarna och framförallt vad de har för spelstil. Det gör mig säkrare i vad jag kan förvänta mig.

När vi sedan kommer till spelsalen så presenterar jag min spelledarstil och förklarar lite kort om förutsättningarna för scenariot - allt som allt handlar det i regel om vad som krävs av spelarna. Sedan delar jag ut rollformulär och säger till spelarna att lägga rollformulären med baksidan nedåt när de är klara. När alla har läst, frågar jag om det är några frågor. Efter det säger jag. "Ok, då kör vi". Lite som ett startskott. Lite som att det ska bli en spännande åktur.

/Han som nog aldrig viker av från detta tillvägagångssätt
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
När jag var yngre så släcktes det i taket och ett antal ljus ställdes upp vid skrivbordet som användes som "SL-bord". Spelarna fick sitta på stolar/säng/soffa.

SL hade alla rollpersonspapper eftersom spelarna nog inte hade kunnat läsa i det mörkret.

Det lämpade sig ganska väl för tillexempel Djupets Fasor till DoD som vi spelade då.

Nu för tiden?
Tja, vi skitsnackar om vad som hände på senaste mötet, och vi brukar käka innan vi börjar spela.

Att börja använda sig av ritualer nu skulle nog kännas ganska så forcerat.
 
Top