Nekromanti Ritguide

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Just nu går jag, undertecknad, på en slags nästan-skolning för arbetslösa (lika bra det, eftersom jag rycker in i januari) och håller på att lära mig saker om datorer. Bl.a. webdesign och liknande.
Just nu har jag iallafall bestämt mej för (programmet är ganska fritt) för att lära mig en hel del om Adobe Photoshop, för att i framtiden kunna göra fantasylandskap (både till rollspel och till skivomslag till mitt band), så nu behöver jag veta ifall det finns någon där ute på rollspel.nu som kan berätta om en Photoshop-guide på nätet som lär ut grunderna i detta, eller åtminstone grunderna i att göra bilder från noll (då vår handledare endast kan manipulation och förbättring av redan existerande bilder).
Om så är fallet skulle jag bli väldigt tacksam ifall ni kunde dela med er av kunskapen.

Edit: Dessutom kan ju nån designer som vill prova sig fram, anmäla sig som frivillig att designa en logo till vårt band. Det behövs. Om inte det finns nån sån så kan nån annan ge tips om hur man ska göra istället.../images/icons/wink.gif

/Black Dwarf, vill göra annat än att rätta till färgskalor i bilder.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
På elfwood.com finns det ett flertal guider under deras FARP-logo. I övrigt är du nog hänvisad till sökmotorer, eller grafiska forum.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Tack...

Tänkte inte på att kolla där...

Utöver det tycker jag väl ändå att fantasykonst borde ingå i ramen "Fantasy-kultur", så detta var det mest lämpliga forum jag hittade här...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Inget photoshop-tips, men om du vill ha ett bra program för att göra landskap så rekommenderar jag Terraform. Jag kommer inte ihåg adressen, men det borde vara lätt att hitta. Suveränt enkelt att använda, gratis, otroligt resultat (i vissa fall fotorealism!) och man kan göra något så otroligt feta solnedgångar!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
men alla vet att..[OT]

Bryce e bäst på landskap, finns inget bättre! har testat terraform och... ja vet int men jag gillar inte det, ägnade kanske lite för lite tid åt det.
jag är emot photoshop så några anvisningar kommer inte från mig, använder macromedia fireworks istället, gamla versionen då (2: an!). Men inget slår att rita själv faktisk/images/icons/woof.gif.
fanns något enkelt på elfwood, kanske inte hittade allt när jag var där och kollade, ganska tafatta guider på FARP, går väll.

Johan - mästermålaren i stövlarna /images/icons/laugh.gif
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: men alla vet att..[OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Bryce e bäst på landskap, finns inget bättre! har testat terraform och... ja vet int men jag gillar inte det, ägnade kanske lite för lite tid åt det.

<hr></blockquote>



Bryce är mer en generell 3D-modellerare med några landskapsrelaterade primitiver. Terraform gör bara landskap. Prova att göra en solnedgång över en strand i Terraform, ha en del moln, skruva upp atmosfäriska effekter rätt mycket (glow, dropoff, haze etc) och använd volumetriskt ljus. Om inte det gör dig såld då vet jag inte vad som krävs.

Dessutom så är Terraform formellt sätt mer gratis än Bryce och har dessutom mindre inlärningströskel för att komma igång.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

jag är emot photoshop så några anvisningar kommer inte från mig, använder macromedia fireworks istället, gamla versionen då (2: an!).

<hr></blockquote>



Samma här. Jag föraktar photoshop. Själv kör jag i huvudsak PaintShop Pro, passar bättre för mitt pixelpetande för symboler på knappar i program och sånt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: men alla vet att..[OT]

Jag förstår inte riktigt poängen med att förakta Photoshop? Vart gör ni era färgsepareringar, friläggningar för högupplösta bilder, leker med Alphakanaler och behandlar era foton? Paint Shop Pro? Det är ju ändå bara en budgetvariant av Photoshop fast med mycket sämre verktyg? Och ska man pixelpeta ordentligt kan man ju lika gärna skaffa ett riktigt pixelprogram istället för ett fotobehandlingsprogram?
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: men alla vet att..[OT]

var gör man snygga hemsidor! jo i fireworks... allefall ifall man gillar lite modern konst.
alphakanaler tror jag att jag har, men vad e det där andra...
men PSP e ok.
jag säger bara två ord om photoshop, krångligt och segt som sjutton! aahh mer än två ord, skit samma.
högupplösta bilder e ett stort problem i fireworks så jag brukar använde Photoshop till att få "inte kantig spray effekt", sedan så öppnar jag det i fireworks/images/icons/wink.gif.
ska göra något snyggt och skicka med, tar kanske 5min.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: men alla vet att..[OT]

Jag skapar sällan bilder i Photoshop, det är ju det man har Illustrator till. Photoshop är det bästa bildbehandlingsverktyget. Fireworks har ju sina fördelar när det gäller webb (speciellt ser jag fram emot att få testa hela MX-suiten och kolla hur de funkar integrerat). Men du kan ju inte förbereda bilder för tryck i Fireworks? Det går iofs att göra i PSP har jag för mig, men det är ju fortfarande ett sämre verktyg. Photoshop gör allting bättre. Så kostar det ju jävligt mycket mer också. Å tredje sidan så har ju inte svensson-användaren nytta av de kraftfullare verktygen.

Det är ju ingen slump att Photoshop är standardverktyg i branschen? Fireworks finns ju också där, men de har ju inte alls samma arbetsuppgifter. Adobes motsvarighet till Fireworks är ju ImageReady (som visserligen ingår i Photoshop-paketet), och de är väl jämnbra.

Vad jag vill ha sagt är väl att det är rätt dumt att ogilla Photoshop som verktyg, eftersom det nästan inte finns något annat i den klassen. Och om man sedan kritiserar Photoshop och kommer med förslag om att Paint Shop Pro eller Fireworks skulle vara bättre så använder man nog inte Photoshop riktigt som det är tänkt...

Och vad det gäller avant garde-web så föredrar jag nog Illustrator och Flash. ;)

/Jonas, tar sig friheten att svänga ihop något i Photoshop och skickar med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: men alla vet att..[OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag förstår inte riktigt poängen med att förakta Photoshop?

<hr></blockquote>



Huvudsakligen är det från min vy som programmerare. Det är ett dåligt program. Dåligt programmerat, dålig resurshushållning, dålig efterlevnad av windows användargränssnittregler, buggat.

Många finesser är väl bra, men hur mycket krom det än är på en Ford Edsel så är det ändå en nazistisk skrothög.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vart gör ni era färgsepareringar, friläggningar för högupplösta bilder, leker med Alphakanaler och behandlar era foton?

<hr></blockquote>



PSP har de funktioner jag behöver för detta. Det går också relativt snabbt på min gamla maskin (dual P3 1GHz, 640 MB minne).

Dock är detta inte mitt huvudsakliga användningsområde (annat än viss bildmanipulation och alphakanaler). Ibland använder jag dock dessa funktioner. När det gäller olika filter och sånt tycker jag att det oftast är väldigt svårt att få till den effekt man vill ha med de filter som finns i programmen, så oftast slutar det med att jag gör en egen lite programsnutt som åstadkommer vad jag vill.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Paint Shop Pro? Det är ju ändå bara en budgetvariant av Photoshop fast med mycket sämre verktyg?

<hr></blockquote>



Det började där, men nu kan den stå på egna ben.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och ska man pixelpeta ordentligt kan man ju lika gärna skaffa ett riktigt pixelprogram istället för ett fotobehandlingsprogram?

<hr></blockquote>



De är oftast för primitiva för mitt behov. PSP klarar att leva i båda världarna utan att behöva skämmas. Enda jag inte gillar är att PSP av någon outgrundlig anledning inte har stöd för ICO (ikoner) och JPG2000 (vida överlägsen efterföljare till JPG, påminner kodningsmässigt mer om LWF än JPG).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: men alla vet att..[OT]

Tja, jag ger rätt så mycket squat om huruvida den följer windows gränssnittsregler eller inte eftersom det är ett mac-program, och mac är imho överlägset när det gäller användarvänlighet och formgivning.

Jag har inte tillräckligt med programmeringskunskaper för att avgöra huruvida det är välprogrammerat eller inte. Men det är tyngre än PSP, för att det är tyngre än PSP, if you catch my drift.

Jag skulle personligen aldrig sitta med PSP om jag skulle arbeta med bilder för tryck (och det är ju det man har Photoshop till). Det kanske har blivit bättre med åren, men vad jag minns av ICC-hantering, behandling av damm och repor, banor och masker, textverktyget, lagerstilar, ångrafunktioner och makron så var de, om de ens fanns, rätt så usla.

Men det är klart. En programmerare som ritar ikoner behöver inte Photoshop.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: men alla vet att..[OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tja, jag ger rätt så mycket squat om huruvida den följer windows gränssnittsregler eller inte eftersom det är ett mac-program, och mac är imho överlägset när det gäller användarvänlighet och formgivning.

<hr></blockquote>



Problemet är att när de gjorde en windowsversion så kompilerade man bara om det, man ändrade inte det underliggande tänket till ett windowsprogram. Det finns värre exempel (Poser och Bryce är några som osökt poppar upp i huvudet på mig), men Photoshop är illa nog för att jag ska förkasta det enbart på den punkten.

Dessutom kanske det var så en gång i tiden att Mac var användarvänligare. Om man med användarvänlighet menar käcka nonsenstillrop i stil med "Välkommen till Macintosh" så kanske den fortfarande är det, men jag föredrar att undvika ordet användarvänlighet för att i stället använda ordet användningsvänlighet, vilket är något helt annat och mycket mer relevant.

Som genomsnittlig användare kan jag inte acceptera ett sådant beteende.

Dessutom är Macs kvarlevande i vissa nischer nog mer en fråga om tradition, detsamma gäller för Photoshop och vissa DTP-program (läs Pagemaker), på samma sätt som elektronikbranchen och vetenskapliga tillämpningar fortfarande favoriserar UNIX, Linux eller QNX. Det är för dyrt att byta system, köpa nya programvaror, utbilda personal, bygga om nät et cetera, så aman stannar kvar i den lösning man har.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har inte tillräckligt med programmeringskunskaper för att avgöra huruvida det är välprogrammerat eller inte. Men det är tyngre än PSP, för att det är tyngre än PSP, if you catch my drift.

<hr></blockquote>



Nej, det är för att det är uselt programmerat. Det finns ingen ursäkt för att samma operation går tio gånger långsammare än PSP. Jag misstänker att de gjort lika idiotiska saker som i exempelvis Quakes 3D-motor där man använder flyttal i stället för skalade heltal (Det är sant, prova att disassemblera den någon gång!!! (Jag lovar, de har varit så korkade!!!))!!!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag skulle personligen aldrig sitta med PSP om jag skulle arbeta med bilder för tryck (och det är ju det man har Photoshop till). Det kanske har blivit bättre med åren, men vad jag minns av ICC-hantering, behandling av damm och repor, banor och masker, textverktyget, lagerstilar, ångrafunktioner och makron så var de, om de ens fanns, rätt så usla.

<hr></blockquote>



Det har hänt ganska mycket i de senaste två versionerna. De saker du nämner finns rätt bra stöd för (även om jag inte testat allt). Bland annat funkade repborttagningsverktyget utmärkt när jag ville redigera bort en kraftledning ur ett foto. För att verkligen komma till sin rätt så rekommenderar jag dock ett tryckkänsligt pekbord (Wacom (bäst känsla) eller CalComp (suveräna drivrutiner) är mina favoriter).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men det är klart. En programmerare som ritar ikoner behöver inte Photoshop.

<hr></blockquote>



Definitivt inte, det är bara i vägen, men jag jobbar även en del med fotoredigering och efterarbete på 3D-renderingar. Jag har testat Photoshop (jag har ett halvdussin licenser liggande här hemma...), men det passar inte mig. Jag angriper inte bildproblem ur ett konstnärligt perspektiv, jag angriper dem ingengörsmässigt. Då passar PSP mitt tankesätt bättre. Detta är också anledningen till att jag hellre 3D-modellerar än ritar.

Det är egentligen bara två saker jag saknar. Det ena är ett enkelt sätt att anropa en extern DLL med en device context för manipulation med en egen algoritm (det finns en pluginhantering (som även hanterar Photoshop-plugins), men den är för omständig för att slänga ihop en snabb lösning. Det andra är stödverktyg för skapande av anaglyfiska stereogram. Inget av detta (anaglyfiska stereogram finns separata program för, men de gör inget annat) är något jag sett i andra program heller, så det är knappast en nackdel för PSP.

Att PSP sedan går acceptabelt fort även på en maskin som är ett halvår gammal (eller för den delen fem år gammal) är ju inte en nackdel. Jag har inte råd att hålla alla mina maskiner up to date, så jag har ett brett spektrum av hårdvara, från tre dual P3 till mjäkiga singelprocessor Duron, P2, P1, K6, 486or, P24T och en hög äldre plock. Jag vill inte ha olika program på olika maskiner, så där ryker Photoshop igen.

Sedan får man inte glömma att 9 av 10 Photoshop-användare äter små barn (utan ketchup). Eftersom vi inte kommit upp i tio än här, så måste jag meddela "You're it!"./images/icons/shocked.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: men alla vet att..[OT]

Jag tycker mac ofta känns mer intuitivt än windows, och jag är ändå windowsmänniska i grunden, samt har erfarenhet från Linux.

Macs kvarlevande inom den grafiska branschen är förstås mycket av en traditions- och kostnadsfråga. Men man kan ju inte neka till att Windows snott det mesta från just Mac, eller att nya OS X (10.2) är helt underbart att arbeta i (om man inte är en resursberäknande programmerare, dvs ;)).

Nåja, tillbaka till Photoshop. Det är överlägset PSP när det gäller att göra skarpa saker. PSP är ett amatörprogram. Det erkänner ju Jasc själva. Det har säkert blivit bättre, men det har Photoshop också.

PSP är det utmärkta verktyget för den som varken vill jobba med proffisionell bildhantering eller vill sitta med kassa ritprogram. Men Photoshop är ensamt i toppen. Alla andra DTP-program har utmanare, Illustrator/Freehand, Quark/InDesign osv osv, men Photoshop saknar en äkta utmanare.

Fast om man är en programmerare som inte tycker om dåligt programmerade program, och dessutom tycker att Windows är bättre arbetsmiljö än Mac, och som dessutom inte arbetar med att producera tryckorginal, så förstår jag att man inte har någon nytta av det.

Jag har inte hittat någon äkta utmanare till Photoshop, men jag ska dra ner en demo av senaste PSP och kolla hur bra det är.

Men nu får vi sluta med den här diskussionen, jag måste nämligen iväg till närmsta dagis och fixa lunch till imorgon.
 
Top