Nekromanti Rita kartor

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Några frågor gällande D&D:

Jag har letat efter program som man kan rita kartor på, men endast hittat "Dungeon Crafter", känner ni till fler?

Och, hur gör ni när ni demonstrerar en karta eller spelplan för spelarna, t.ex. under en strid eller för att visa ett rums särskilda arkitektur mm?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det finns en del program för att rita kartor - rätt många måste man köpa, en del är gratis. Av alla dessa är det Dungeon Crafter som jag själv använt mest. Därmed inte sagt att jag använder det mycket.

Själv föredrar jag faktiskt att rita för hand - det känns som man får till det bättre på det sättet. Om jag måste ha mått så kör jag med rutat papper och linjal, men för det mesta bara linjal.

Ett rums arkitektur försöker jag så långt det är möjligt att beskriva i ord. Skulle det behövas ritar jag en enkel skiss på ett kladdpapper och visar. I strid undviker jag allt för detaljerade kartor utan skissar snabbt de viktigaste detaljerna åt spelarnas figurer. Jag gör alltid en "Master Map" men den visar jag inte för spelarna. Istället ritar jag av den bit för bit på kladdpappret medan rollpersonerna letar sig framåt.

Vill man ha datorstödd grott-design så funkar ju även ritverktyget i Word alldeles utmärkt - bakgrund Pergament, linjer i mörkbrunt och rutfyllning i grått eller svart. Man kan ju till och med sätta rutnätet till exakta mått, exempelvis 0,5cm eller så. Asbra!
 
Top