Nekromanti Riskdebatten i P3!

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Som en del vet så var jag med i P3s program Jättestora frågor med Johanna Koljonen. Jag och spelforskaren Pontus Strimling debatterar huruvida Risk år ett uselt krigsspel eller inte. Man kan lyssna på programmet, och framför allt så kan man RÖSTA på vem man tycker vann debatten, på programmets hemsida. (Eller okej, om man hellre vill rösta efter sin åsikt om spelet så kan man väl få göra det också! Råh!)

Själv missade jag slutet när det sändes i morse, så nu ska jag ta och höra hur jag gjorde ifrån mig...

(PS, eftersom tråden ligger i ÖvSpel så får man såklart diskutera både spelet och argumenten om spelet här! Men först: rösta rösta! :gremlaugh: )
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Du blir slaktad i resultatlistan. :gremwink: Vad tycker Johanna? Jag vill tycka som hon.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Det där var en trevlig debatt, jag tyckte ni borda kom med relevanta poänger.

jag valde att rösta på Simon även fast jag personligen inte gillar risk, och det gjorde jag för att jag tycker han tog upp punkter som jag inte har tänkt på förut.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Inte lyssnat på radion, men jag HATAR Risk. Det tar fruktansvärd tid och har spelarelemination.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nåja! Inte så värst slaktad tycker jag, med en tredjedel av rösterna såhär långt, och med en så tung underdogposition! :gremgrin:

Johanna, tror jag, röstade på min sida i studion. Jag fick i alla fall majoritet i studiopollen. Fast jag är inte säker, Joc kanske lade ner sin röst, som moderator...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag lyssnade förut när programmet gick och jag gillade det. Koljonens program om spel är alltid kul att lyssna på. Det var en rolig liksom intressant debatt. Jag har tyvärr aldrig spelat Risk, men man vet ju vad det är - alla vet mer eller mindre vad det är. Det är ju krigsspelens Monopol, typ. Plus att folk brukar lira Risk i amerikanska sitcoms.

Just därför röstade jag också på Simon, för jag tycker att hans argument om folklighet och inkörsportar är en viktig aspekt av klassikerspel - vare sig de är tekniskt bra liksom dåliga. För mig betyder inte siffror om vad gamers tycker speciellt mycket. Folkligt är folkligt och i det finns en spridning som är svår att klå.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Pontus anför att Risk kommer på 5094:e (tyckte han sa det, jag läser 5543) plats på BoardGameGeek som ett argument mot spelet. Det finns ca 52000 spel där. Risk rankas högre än ca 90% av dem! Det sättet att förvanska statistik leder definitivt till att Simon får min röst.

Edit: Men jag ogillar risk. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Ojojoj... Jag måste säga att jag inte riktigt tycker att ni pratar om samma sak.

Simon, alla dina argument bygger på saker som skulle kunna skötas precis lika bra - eller snarare bättre - av bättre spel.

Tag Dust, till exempel. Jag brukar beskriva det som "Risk fast inte helt värdelöst". Jag är helt övertygad om att om Dust sattes i händerna på de som nu fått stå ut med Risk och haft roligt med det trots att det är så dåligt, så är jag övertygad om att de haft roligare och att fler rekryterats till andra spel senare.


Elitistiskt eller ej - för mig är den enda anledningen att Risk spelas av många, att det funnits tillgängligt för många att köpa. Resten är mytbildning, word of mouth, och att ganska många människor inte spelar brädspel för att det ska vara roliga spel, utan för rent umgänge - folk spelar både Fia med knuff och Monopol, till exempel.

Att många spelar Risk för sällskapsvärdet och i brist på tillgång till bättre betyder inte att Risk är bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Simon said:
rjonas said:
Vad tycker Johanna? Jag vill tycka som hon.
Nej förresten! Johanna var den enda i studion som röstade för att Risk är ett uselt krigsspel. :gremcool:
Japp, hon röstade för att det var värdelöst och upptäckte till sin förvåning att ingen annan var med henne.

Sedan kom Pontus med det skämtsamma argumentet att du fick fler röster för att du är skådis och snygg. =) Det är väl iof sant att du är skådis och stilig, men jaaaag troooor att han bara var dålig förlorare. :gremwink:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Men alltså...

Risk är ett värdelöst *krigs*spel. Det är ett okej sällskapsspel.

Det är värdelöst på att simulera någon som helst krigsrelaterad strategi. Man får bara mer spelpjäser om man erövrar mer land - aldrig omvänt. Dvs. man behöver aldrig oroa sig för internt motstånd, gerillarörelser et.c. Behöver inte avsätta trupper för garnisoner i erövrade områden. Man får knappt ens en karens innan det nyerövrade området börjar producera lojala krigare...

Dessutom är indelningen i områden helt godtycklig och principen att man får ännu mer trupper för en hel kontinent märklig.

Men visst, av sällskapsskäl kan man ju ha roligare att spela det än en massa annat...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Sapient said:
Risk är ett värdelöst *krigs*spel. Det är ett okej sällskapsspel.
Mnjaeh, det vet jag väl inte om jag kan hålla med om. Ett bra sällskapsspel borde till exempel inte göra så att vissa åker ut innan spelet är slut, och därefter mest får sitta och tjura bredvid.



Folk har däremot haft roligt med risk, det är det ingen som säger emot. Men det är nog inte för att spelet i sig är bra.

Men som brädspel är det rätt kasst (få val med långt mellanrum, folk åker ut innan det är slut, man vet oftast vinnaren långt innan det är avgjort).
 
Top