Nekromanti Risings kameler - eller Ture Sventon i öknen

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För ett tag sedan gjorde Rising några inlägg där han pratade om en 'kamelpuckelkurva', dvs en slump-metod som ger två koncentrationer av resultat, en på medel-låga och en på medel-höga. Den återkom i den antingen galna eller genialiska tråden om de tre korthögarna.

Här är en liknande idé - säg till om ni hört den förut:

1, Spelaren slår två tärningär, skit i vilka, det beror på skalan. Detta är Överrasknings-slaget - hur mycket skiljer sig resultatet från det förväntade utfallet, när man jämför 'egenskap' med 'svårighet'.
2, 'Nå' säger SL, 'HÖGRE ELLER LÄGRE???'
Samtidigt rullar mellan sina fingrar Ödestärningen, vars typ också är oväsentlig.
Spelaren kan nu välja att sänka eller höja värdet med upp till X. Jag arbetar på ett minisystem där ens passioner och drivkrafter är minst lika viktiga som färdigheterna, men det skulle lika gärna kunna vara ett allmänt värde typ 'Dristighet' - hur mycket vågar man satsa?
3, SL slår Ödestärningen. Är den JÄMN, adderar man Överraskningsslaget till Egenskapen (bra).
Är den UDDA, drar man Överraskningsslaget från Egenskapen (dåligt).

Så, får man en kamelpuckelkurva här? Resultaten torde väl klumpa sig kring ett genomsnittligt högt och ett genomsnittligt lågt värde, som våghalsiga rollpersoner kan tendera att modifiera i mer extrem eller mer vanlig riktning?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Erik, tycker sig se viss dramatik i alla fall, susar iväg på sin Flygande Matta
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Häftigt!

Åhhh, smart... Jag trodde jag hade klurat fram alla vettiga kamelpuckelmöjligheter, men jag lyckades aldrig sätta det i någon egentligt tilltalande koncept. Det är ju självklart så här det skall göras. Genialiskt att rollpersonen själv får välja hur stor "dalgången" mellan pucklarna får bli. Där kommer ju ett inslag av gambit som kan öka spelkänslan enormt. Smart gjort.

/Rising
som äntligen har fått leka med ett fungerande kamelpuckelsystem! Hurra! *Kramar Nightowl*
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tackar

Satsnings-momentet kom från en förkastad spelidé:

Spelaren måse för att lyckas få högre på en tärning + sin egenskap vs. en tärning + svårigheten.
Differensen avgör hur bra det gick eller uselt det gick.
Det är SAMMA tärning, spelaren väljer vilken.
Oddsen för att lyckas är i princip desamma oavsett tärning (tror jag). Poängen är att med en hög tärning finns en chans att få mycket högre resp. lägre differenser. Den som satsar hårt kan få perfekt men också superfummel. På samma sätt, ligger man långt under svårigheten är enda chansen att begära en hög tärning och hoppas på bra slag, men ligger man tillräckligt mycket över kan man i princip välja 1T4 och lyckas automagiskt (skickligt folk behöver inte chansa).

Grundtanken som fanns kvar är att man väljer om man vill vara försiktig eller ta en rövare.

Erik
 

Farbrobarbro

Veteran
Joined
18 Mar 2003
Messages
3
Hej!
Jag undrar om ni kan: SLUTA SPAMMA NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: :gremcool: [color:\\"pink\\"] [/color] [color:\\"pink\\"] [/color] [color:\\"pink\\"] [/color] [color:\\"pink\\"] [/color] [color:\\"pink\\"] [/color]
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Spännade förslag tycker jag !
Jag tycker nästan att vi borde fixa en "regel"-grupp här på wrnu som sammlar upp alla bra & trevliga förslag på olika slags regler 6 sånt... Det finns ju nästan en hel uppsjö av olika förslag liggandes här i de olika forumena.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Hörredu...

Jag tycker att du ska ta och lägga ner nu. Jag antar att jag inte kan utdela varningar eftersom jag inte har några befogenheter så jag säger till dig att sluta skriva massa dumheter innan någon med befogenheter kommer och eventuellt stänger av dig från forumet. Tack.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Han är varnad! [ANT]

Jag är bara ganska ovan vid polisuppdragen - skulle sagt något här också.

(Jag har dock inte auktoritet att ta bort grejer hur som haver.)

Erik, säkerhetsrobot från gamla Mutant
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mekanikdatabas

"vi borde fixa en "regel"-grupp här på wrnu som sammlar upp alla bra & trevliga förslag på olika slags regler 6 sånt... Det finns ju nästan en hel uppsjö av olika förslag liggandes här i de olika forumena"

Det finns en hel del ospelbart svammel också. Iaf har jag postat åtminstone en tre-fyra tärnings- och regelsystem som borde vara förbjudna enligt Genévekonventionen bara för att de är så frustrerande idiotiska.

Dem skulle jag inte ens rekommendera min värsta fiende, så om någon sammanställde dem i någon förförisk regelsamlingsskattkammare så skulle många oskyldiga små nyfikna forumiter lockas i fördärvet och gå en onödigt ond och opraktisk död till mötes.

/Rising
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jo..

visst så skrivs det en del regelsystem som kan klassas som smörja.. No doubt !
Men ändå, det skulle i vilket fall som hellst var lite intressat att se hur mång system det finns & vilka som skulle funka.

Dem skulle jag inte ens rekommendera min värsta fiende, så om någon sammanställde dem i någon förförisk regelsamlingsskattkammare så skulle många oskyldiga små nyfikna forumiter lockas i fördärvet och gå en onödigt ond och opraktisk död till mötes.

Tror du ?? :gremgrin: Tror du att de skulle bli SÅ förvirrade.. Kanske det.
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Ja, jo..

why not? jag tänkte faktiskt nästan samma tanke, en dag tidigare i veckan. En ihopsamling av olika system, som kommer fram här. Färdiga eller halvfärdiga. 'Sökfunktionen' i all ära, men det kanske hade underlättat om 'samlingen' var något skiljt ifrån 'forumen'.

Även om vissa saker i ett system kanske känns som 'jätte dåliga' kanske det finns någon detalj som är värdefull för en annan 'konstruktör'... (Ibland leder även missförstånd av system till att systemet blir bättre...) :gremsmirk:

Men en fråga - vem skulle nyttja en sådan samling? Väldigt många eller väldigt få?
 
G

Guest

Guest
Är inte hundra procent säker på vad som menas med kamelpuckelkurva, men eftersom jag gärna skryter tror jag att jag fick till något sånt med mitt stridssystem som finns<a href="http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=rollspelsmakande&Number=281936&page=1&view=expanded&sb=5&o=&fpart=
" target="_blank"> här. </a>
Medelresultat är ovanliga och istället är det hyffsat dåliga träffar och hyffsat bra träffar som förekommer för det mesta.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ja, jo..

Men en fråga - vem skulle nyttja en sådan samling? Väldigt många eller väldigt få?

Tjaa, med tanke på att det finns en hel rollspelsarmé som säkerligen sitter hemm & spånar på rollspel så tror jag nog att det kommer att bli gansak bra utnyttjat.
Sen så håller jag med dig i resten av ditt resonemang.
 
Top