Nekromanti Rising vs Krille

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Jag ville säga bara att jag håller med Rising i debatten "Hur man skrämmer spelare - Rising vs Krille" (sorry Krille)och att jag gärna skulle vilja ha nån av er som spelledare nån gång
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Varför starta en ny tråd om det? [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som står förvånande till detta
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Jag tyckte vi kom fram till att det finns ganska många färger på skräckpaletten, och att man begränsar sig oerhört om man vägrar använda sig av endast ett fåtal kulörer.

Låt era stackars skräckslagna spelare ibland få stå helt ovetandes om vad de har att göra med. Ge dem bara tillräckligt med information för att se deras fantasi skena iväg åt alla möjliga håll. -Men låt dem också ibland få skräcken rakt i ansiktet, i all sin kusliga detaljrikedom.

De ska aldrig veta var de har dig, aldrig kunna gissa sig till vilka planer du har för dem. Så fort de tror att de har listat ut vilka skräckingredienser du har i ditt skräckrecept så ska du slå undan benen för dem och återigen överraska med nya, oväntade lösningar.

Det finns en alien-serie av tecknaren Mike Mignola där äventyrarna flyr från ett alien-infesterat skepp med en nödkapsel. De landar på en sorts djungelplanet och efter ett par dagar finner de en alienvarelse ligga flytandes i träskvattnet varpå de drabbas av skenande panik.

Det läskiga är att varelsen är död. Uppsväld. Angripen. Svedd. Något har dödat den i träsket. Det tycker jag är ett skitbra exempel på Krille-sättet och mitt eget (får vi kalla det så? jaja...) i en vinnande kombination;

Äventyrarna vet nu att alienvarelserna även finns på den här planeten. De har en massa att gå på, och vet precis vad som kan vänta dem om de inte planerar sina kliv ordentligt. Nu räcker det med att de får höra ett skrik eller ett "ping" från en rörelsedetektor för att de ska hoppa till i stolarna. Men det finns också något annat i träsket, något som spelarna INTE känner till. Och vad det än är, så har det övermannat en av de här alienvarelserna(!). Nu pumpar deras fantasi, och plötsligt är situationen DUBBELT skräckinjagande. (I serien blir det inte särskilt häftigt, men den här intrigen borde ju kunna användas av flitiga spelledare till oerhört lyckade resultat.)

Har någon av er andra idéer på kombinationer/tillämpningar på ofattbar och påtaglig skräck?

/Rising

"Another day, another mind-boggling adventure" Calvin & Hobbes"
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Jag kallar det MOT, när en tycker en sak, det tycker inte den andra osv. Sen får du kalla det vad du vill.

- Napoleon
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Läser du vår diskussion till slut (vilket jag förstår om du inte orkar, iofs) så märker du att vi till slut faktiskt kommer överrens om att skräck är en klurig känsla, och behöver lockas fram på alla möjliga sätt den tänkas kan. Inte bara på ett suggestivt ELLER ett konkret sätt.

Därför vill jag helst inte se det som "den ena iden mot den andra", det skulle ju betyda att vi faktiskt diskuterade skräckmediet i flera dagar utan att komma någonvart.

Det var så jag menade. Nu måste vi slå våra huvuden ihop och börja kartlägga vilka sätt att skrämmas på som är helt unika för rollspelsmediet. Ett tugnt ämne, det kräver att vi inte ägnar oss åt hårklyverier om "vem som är bäst på forumet" eller om varulvar är läskigare än lupider, med mera.

Vad har vi lärt oss av vår skräckdebatt?

/Rising

"Runt mumiens kadaver ligger hans förtorkade träskorm, långspjut och klädnad glödandes i gräset..."
"Vad sa du? förtrollade träskor?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Re: Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Det blev lite fart på skräckforumet när du kom, <B>Rising</B>. Vet inte om du läst igenom forumen men innan var det mest om Vampire var skräck lr inte och i övrigt mkt Vampire. Som icke-Vampirespelare så har jag inte så mkt nytta av de diskussionerna..

Diskussionen om att skrämma en spelare var iaf nåt matnyttigt.

/[color:green]Han</font color=green> som har svårt att komma på skräckmoment
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Jag ger mig - som vanligt. Man kan inte diskutera med profsen... förresten så läser jag ALLA inlägg och svar

- Napoleon
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Jag tycker det är lustigt att alla kallar vampire för skräckspel. Det kan förstås spelas i skräckkampanjer, (precis som DoD) men är ju inget utpräglat skräckspel.

Fast å andra sidan kan Kult spelas som hjärndött bofferinferno, så det där är väl en smaksak.

/Rising

"Inga quotes idag, jag är trött" - Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inte "Rising MOT Krille" -MED!

Well, du var nog inte helt fel ute. Titta ner igen så ser du hur jag och Krille fortsätter diskutera.(!)

Än är tydligen inte sista ordet sagt om skräck!

/Rising

Bjuder in alla i skräckdebatten
 
Top