Nekromanti Rippat skadesystem - copyright?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Okej - det nya rollspelet ni vet... jo, det vet ni, om ni har läst här för några dagar sen.

Skadesystemet i alla fall, förresten - tack för alla förslag jag fick! :gremsmile: Det har varit till stor hjälp! - just ja, skadesystemet... jag tog NeoTech 2s skadesystem, infogade det och skrev om allt så att det passade "det nya rollspelet" (hittills utan namn, men jag funderar på "Organs").

Trauma och smärta finns fortfarande kvar. Man använder ingen utmattning och det finns ett enormt enkelt blödningssystem som går till på det viset att man slår ett nytt dödsslag efter en viss tidsperiod - 10 minuter för en vanlig blödning. För övrigt så kan man bara få trauma och smärta, trauma dör man av och smärta svimmar man av.
Alla människor har 10 rutor trauma och 10 rutor smärta, ett normalt "dödsvärde" ligger på ~10. Man slår allt med 1T10, när man slår dödsslag så tar man trauman och lägger till 1T10 - om det kommer över dödsvärdet så dör man.
Chockvärde funkar likadant - fast man svimmar.

Hur som helst, ett utdrag ur skadesystemet ser preliminärt ut så här:

H - Huvud: Skada

1-2: Hjärna---T7 S5
3: Kranium---T3 S4
4: Öga---------T2 S3
5: Öra----------T1 S2
6-7: Ansikte--T1 S2
8: Käke*------T1 S2
9-0: Artär‡----T2 S1
Ursäkta att tabellen blev lite ful, jag är inte så grym på sånt här...

(‡ betyder förresten att man måste slå ett nytt dödslag varje minut, och * på käke innebär att ett antal tänder slås ut - för övrigt så har alla "extraskador" specifika effekter som jag inte tar med här, exempelvis hjärna -1 Int(elligens), H längst upp står för "Huggande skada")

Hur som helst - för varje 5 poäng skada man gör så slår man 1T10 på den här tabellen, förutsatt att det är ett hugg i huvudet, och avläser resultatet samt för in skada. Det går något snabbare än NeoTech 2s skadesystem och är grisigare än de flesta "HP-systemen".

Så en skada på 13 innebär att man ska slå 2 slag - om det blir exempelvis hjärna och öga så för man in 9 trauma och 8 smärta för att sedan slå ett dödsslag på 1T10 + 9 och ett chockslag på 1T10 + 17 (man lägger ihop trauma och smärta till chockslaget... och, nej, chansen att överleva just det där är inte särskilt stor).

[color:\\"red\\"]Min fundering[/color] - kommer Neogames att osäkra sina tunga åklagare och rikta dem mot mig för detta - om jag lägger ut det för gratis nedladdning på hemsidan (som för övrigt inte är uppe ännu)?

Är det juridiskt riktigt att göra så här? Får jag publicera det, eller får jag bara ha det för eget bruk?

Vill inte trampa på några tår liksom, speciellt inte Neogames'.

Förresten, apropå skadesystemet så finns det även en förenklad variant (inga extraskador, bara trauma och smärta beroende på skada) och en jätteförenklad variant (ren och skär HP). Allt kommer med i den slutliga produkten...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Tror inte det spelar så stor roll att du bygger upp skadesystemet på samma sätt som dom gör. Det viktiga är väl att du inte kopierar allt/nästan allt rakt av. Om du dessutom inte får någon ekonomisk vinning ut av det, och inte säljer det tror jag (även om det kanske kan vara snudd på olagligt) inte att någon på neogames orkar bry sig särskillt mycket.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
HÄR har du en relevant länk.

I princip kan man inte ha copyright på regelsystem, eftersom idéer inte är skyddade av upphovsrätten. Naturligtvis måste man se upp för andra lagar, såsom patentlagar och varumärkeslagar. Dessutom är det bara idén som saknar skydd - den text som beskriver reglerna har givetvis skydd av upphovsrätten.

/Mikael
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Aja men det är jag ju redan (eller iaf avskydd som pesten) så det spelar ingen roll :gremwink: - trist (för er) att jag inte har något bättre tidsfördriv då :gremgrin:.

Men jag frågar nog CJS först... för säkerhets skull. Och så känns det hyggligare också, i sjäääääääälen...

Snygg avatar förresten.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Copyrightskyddet på en text skyddar bara texten, inte idén. Därför kan man skriva böcker om onda trollkarlar som vill ta över världen, även om den idén redan använts.

Du får sno till du skäms, så länge du skriver dina regler med egna ord, helt enkelt.

Vissa amerikanska patentlagar (observera att patent är något helt annat än upphovsrätt, dock) gör det möjligt (i teorin i alla fall) att patentskydda en viss tärningskombination, men det är det nog inget företag som kommer vilja göra.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Den viktiga frågan är väl snarare om systemet verkligen passar? Det finns tusentals system för skada, varfär man skulle vilja sno just Neogames som är den trögaste och otympligaste biten i ett trögt och otympligt spel förstår jag inte... :gremtongue:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
  • Jag gillar detaljerat våld
  • Det är mer realistiskt än HP
  • Rollpersonens liv står på spel. Om han ska spela luta i sin ensamhet är det inte så intressant att avgöra exakt hur det går, men om han ska dö eller inte är lite mer intressant att veta och avgöra exakt
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Så jag har tänkt igenom det, det duger.

Är du nöjd så är det bra. Det är ditt spel s.a.s :gremsmile:

Har du nåt bättre system som passar in på beskrivningen "Detaljerat och realistiskt våld" så får du mer än gärna dela med dig av det. Jag vet nämligen inget bättre.

Nu är det så att jag tycker att realistiskt våld kräver att man tar det litet lungt med detaljerna. Jag föredrar mycket enklare system som enbart levererar skadans intressanta speleffekter och låter SL hitta på detaljer som passar situationen. Då får man, IMHO, det bästa av båda världar: ett opartiskt system som avlastar SL från jobbiga beslut och resultat som passar situationen.

Har man högar av skadeeffekter som "käken krossad (+sideffekter)" så kommer man få massor av situationer där den resulterande effekten inte passar situationen, offret eller (i eons fall) andra effekter av samma skada. Dessutom har man inte vunnit särskilt mycket.

I mitt nuvarande skadesystem ges en skada en viss allvarlighet (beroende på lämpliga faktorer t.ex. vapnet och offrets tålighet). Detta ger en i sin tur hur hindrande skadan är, om man kan fortsätta agera och (för allvarligare skador) hur länge man kan fortsätta agera. Jag tycker det räcker... Detaljer får man hitta på själv. Hur detaljerad kunskap har man egentligen om hur illa den där yxträffen i magen tog, om man inte obducerar offret?

Varför är du så anti-Eon förresten? Är det verkligen bara för att skadesystemet inte är tillräckligt snabbt?

Nej, men det är en bidragande orsak. Jag kan utveckla det en aning men jag får varna för att det då handlar om mina åsikter snarare än någon bevisbar absolut sanning :gremsmile:

Skadesystemet är ett symtom för det jag ser som eons problem i stort: mycket ansträngning för ett halvdant eller rent av dåligt resultat. Detta återkommer överallt:
Obt6 är långsamt och omständigt och är trots det helt trasigt vad gäller Fummel och ganska grovkornigt/klumpigt när man skall modifiera svårighetsgrader. Ersätter man det med t.ex. 2T10 så får man ett snabbare system med ungefär samma statistiska egenskaper.
Systemet för strid (med fulla regler naturligtvis) är komplext och tidskrävande, men resultatet är trots det föga realistiskt.
Karaktärsskapandet upptar sida efter sida och tar god tid att tugga sig igenom. Trots det levererar det ganska knasiga resultat om inte SL är beredd att justera det gång på gång.
O.s.v...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Okej, men jag anser att Eons system är drömmen :gremsmile:.

MEN... även du kommer kunna spela det här zombiesplattarliret, då det baseras på 1T10 ±modifikationer under färdighetsvärdet. Skadesystem finns som sagt (tredje gången sagt nu) i tre utföranden - en där man slår fram detaljerade skador, en där man får trauma och smärta av att träffas - dubbel trauma i huvudet och halv trauma i armen (i övrigt inga tabeller eller dylikt), samt ett HP-system som inte tar någon hänsyn till vart man träffar. Man har helt enkelt ett "dödvärde" och ett "avsvimmadvärde".

Karaktärsskapande kommer nog gå till som i AFMBE ungefär - enormt förenklat med ett antal arketyper - men jag har inte kommit så långt ännu...

Så de så!

Och tack för hänvisningen till sidan förresten, intressant läsning.

Förresten - om man skulle byta ut Eons regelsystem, då skulle du alltså vara jättelycklig med världen Mundana? *bara nyfiken*
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
MEN... även du kommer kunna spela det här zombiesplattarliret, då det baseras på 1T10 ±modifikationer under färdighetsvärdet. Skadesystem finns som sagt (tredje gången sagt nu) i tre utföranden - en där man slår fram detaljerade skador, en där man får trauma och smärta av att träffas - dubbel trauma i huvudet och halv trauma i armen (i övrigt inga tabeller eller dylikt), samt ett HP-system som inte tar någon hänsyn till vart man träffar. Man har helt enkelt ett "dödvärde" och ett "avsvimmadvärde".

Låter ju riktigt trevligt :gremsmile:

Förresten - om man skulle byta ut Eons regelsystem, då skulle du alltså vara jättelycklig med världen Mundana? *bara nyfiken*

I princip ja... även om jag ofta tycker det är enklare att hitta på själv än att köpa och läsa enorma mängder moduler :gremsmile:
 
Top