Nekromanti Ripost

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Tekniken ripost som är en försvarsmanöver hade jag tänkt ta med i min senaste stridskonst. Men det står att dne bara får utföras med enhands vapen som har SI X/+3 alltså den sista siffran måste vara 3 eller mer (förövrigt är ändast alla 1H svärd förutom Phar-Lukh som har det).

I min stridskonst finns bara ett moment; Cirecald, ett tvåhands svärd med 9 i styk och SI på 4/4. Om man kan hålla Cirecalden med en hand får man då använda ripost?
 
Fast blir det verkligen ett 1H vapen då. Det är ju fortfarande ett 2H vapen som man är stark nog att hålla och slås med en hand.
 
Precis vad jag undrar.. de borde ha skrivit regeln bättre så det inte finns något att tolka.. dvs.. ripos kan endast användas med vapen som har 1H och ett andra si på 3 eller mer..

eller så skulle de ha skrivit.. du kan utföra ripost med 1H och 2H vapen som du använder med en hand och har ett andra si som är 3 eller mer..
 
Back
Top