Jag har redan präntat ner mina första tankar om "bomben"
på min blogg på min blogg, men efter att ha läst den här tråden har jag ... tja, haft lite fler tankar.
För det första så känns kritik av typen "tänk om internet är nere" och "servrar kan krascha" inte direkt relevanta. Vanliga böcker är inte immuna mot missöden; de kan glömmas kvar på gymmet, bli vattenskadade eller ätas upp av hunden. Varje medium har sina fördelar och nackdelar, men alla har de gemensamt att de med lite otur kan sabba ett spelmöte.
För det andra: Tärningar? Tänker sig Riotminds att prenumeranterna ska sitta och använda sajten som tärningsgenerator vid spelbordet? Det känns helt muppigt, speciellt som det presenteras nu, med en stor blaffa över halva skärmen. En liten widget diskret i sidofältet kanske hade kunna motiveras, men detta? Jag är skeptisk.
På ett relaterat spår undrar jag vad det är för sorts "apps" som Riot hade tänkt sälja. Det känns inte som om Trudvang har så komplicerade regler att det krävs en karaktärsskapare eller ... ja jag kan faktiskt inte komma på en enda app som skulle kännas motiverad att betala extra för. Förutom, efter att ha försökt läsa Eldsjäl, möjligtvis en förklara-vad-fasen-äventyret-handlar-om-app.
För det tredje så är det värdelöst att läsa långa texter på dator. Hur man än vrider och vänder på det så sitter man och stirrar in i en lampa, och med tanke på hur mycket text det brukar finnas i RMs produkter så kommer det att bli en jäkla massa stirrande. Jag fruktar, egentligen helt utan belägg, att modulerna kommer att bli ännu längre i digitalt format. Varför hålla tillbaka, det finns ju ingen sidbegränsning? Detta vore troligen fatalt för hela satsningen. I min erfarenhet som webbredaktör och bloggare så vill surfare inte läsa långa texter. De vill ha kortare, mer kärnfulla, texter än om de hade läst på papper.
På plussidan blir det ju lättare för RM att korra sina texter i efterhand. För deras texter behöver verkligen korras och korras igen.
Okej, för det fjärde så tror jag, till skillnad från många, att RMs initiativ kan vara bra för hobbyn och locka in fler spelare. Tänk efter, hur många potentiella nyförvärv exponeras egentligen av för bokryggarna på SF-bokhandeln och andra specialbutiker? Inte många. Internet medför en enorm potential att nå ut till folk, word-of-mouth gånger tusen. Det är ganska lätt att skicka ett IM med en länk till en polare, "Kolla in det här".
Visserligen kan denna potential helt gå upp intet, i synnerhet om ALLT material på sajten är inlåst. Jag hoppas vid alla gudar att RM kommer lägga upp "quick start rules" och liknande för fri nedladdning. Saker som går att använda och spela, och som inte bara är reklam för abonnemanget.
Slutligen så tror jag inte att digitalt är framtiden. Inte bara digitalt. Papper kommer att leva kvar så länge vi har skogar att skövla. I Riotminds fall tror inte att de kommer att klara sig utan någon form av pappersnärvaro. Enkla, billiga grundregler till exempel.
OM de kör bara digitalt måste, som många redan påpekat, det digitala vara bättre än pappersversionen. En html-sida med hyperlänkad världbeskrivning räcker inte. En karaktärsgenerator som genererar ett fint utskriftsvänligt rollformulär räcker inte. Då skulle jag hellre se ett digitalt och interaktivt rollformulär. Ett formulär där man kan klicka på en färdighet och få upp all information om den, eller klicka på ett vapen och få en attack framslagen med skada, magiska effekter och tärningsresultat uträknat och färdigt. Tänk dig att ha ett sådant formulär på, säg, sin ipod. Dutta på en besvärjelse och programmet räknar ut hur bra du lyckas, hur mycket skada du ger och allt annat du behöver veta.
En sån grej skulle jag betala för, någonting som inte bara är papper portat till nätet.