Riotonline- hur funkar det?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har så klart hört talas om denna grejen (och det missnöje det skapade - men det kan vi lämna därhän) men jag har aldrig varit inne i det och blev plötsligt nyfiken på vad det är. Är det som en slags VTT, som Roll20 eller så, men med stöd bara för förlagets två spel. Det låter på sätt och vis innovativt, var Riotminds före sin tid här? Eller är det ett gränssnitt för digital läsning, som ja, typ Kindle? Någon som har koll? Hur ska det användas runt bordet/datorn?

(Noterar för övrigt att de visar upp Götterdämmerung och DoD Trudvang, understödjs alltså de spelen fortfarande digitalt? Eller är det samma som Trudvang Chronicles och Lex Occultum?)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag hade för mig att det bara var "regelböckerna tillgängliga online" utan något extra. Men om någon faktiskt använt det och vet säkert vore det mycket spännande att höra.

Har för mig att någon hade prövat det och skrev om det här på forumet för ett par år sedan, men minnet är svagt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tror att Riotminds hade två onlinetjänster. Först en som bara var böcker i digital form, sen gjorde de en annan där man kunde spela via tjänsten.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Jag tror att Riotminds hade två onlinetjänster. Först en som bara var böcker i digital form, sen gjorde de en annan där man kunde spela via tjänsten.
Ja, den första som kom för drygt tio år sedan har jag använt, och det var som sagt egentligen mest bara boktexten på en datorskärm. Senare kom den nuvarande varianten (som jag inte provat) som verkar vara lite mer sofistikerad.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Utan att veta huruvida tjänsten är bra eller dålig låter det som att de var lite före sin tid. Låter som något i stil med DnD Beyond.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Utan att veta huruvida tjänsten är bra eller dålig låter det som att de var lite före sin tid. Låter som något i stil med DnD Beyond.
Det som var så roligt när de släppte "bomben" att de skulle sluta sälja böcker för att det var så dyrt och istället fokusera på att göra en D&D Beyond-klon (eller ja, en klon av det som var Beyond fast för 4e) var ju att det framkom att de 1) helt missat print-on-demand som alternativ och 2) försökte framställa sin Beyond-klon som superinnovativ och före sin tid när världens största spelföretag haft exakt samma sorts tjänst ett ganska bra tag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag testade tjänsten kring 2015-2016. Tanken var mycket god, men visset genomförd. Inte ens läsningen av regelboken var bra, eftersom navigeringen var extremt ogenomtänkt och seg. Det fanns en hyfsad vägledning för att skapa rollpersoner och en rudimentär tärningsapp. Jag mailade dem med förslag men fick till svar att tjänsten funkade som den skulle.

På sätt och vis bra att den fungerade så dåligt, annars hade jag kanske fortsatt spela Trudvang och missat Symbaroum.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
För mig som aldrig testat att spela officiellt material för något spel till någon VTT - funkar sådana moduler på liknande vis? Får jag samma grej via ett köp av en DnD-regelbok genom säg Foundry (eller motsvarande) som jag får från DnD Beyond?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
För mig som aldrig testat att spela officiellt material för något spel till någon VTT - funkar sådana moduler på liknande vis? Får jag samma grej via ett köp av en DnD-regelbok genom säg Foundry (eller motsvarande) som jag får från DnD Beyond?
På sätt och vis, ja. Men med mer interaktivitet. Informationen är korslänkad till höger och vänster, och kartor, SLP, monster, tabeller och liknande är förberedda för att enkelt användas direkt i plattformen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Tillägg: Just för D&D finns det många FVTT-moduler som gör att man kan använda allt från DDB utan att behöva köpa material ytterligare en gång. Finns även kopplingar så att rollformulären är up-to-date på båda ställen hela tiden.
 
Top