Nekromanti riotminds

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Kan inte Riotminds ge ut en F E T bok om Ereb altor de har ju rättigheterna den skulle ju sälja som fan! då skulle de ju dels glädja de flesta rollspelare och dels göra sig en förmögenhet
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Skulle de verkligen det? Det finns ju trots allt redan en hel del material publicerat om Ereb Altor.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan inte Riotminds ge ut en F E T bok om Ereb altor de har ju rättigheterna den skulle ju sälja som fan! då skulle de ju dels glädja de flesta rollspelare och dels göra sig en förmögenhet"

Jag är skeptisk.

Till att börja med har RiotMinds sin egen värld på gång. De kommer med största sannolikhet koncentrera sig på den. Eftersom Ereb har ett antal logiska luckor som man kan flyga en smällfet drake med vingliga skevroder igenom så förstår jag RiotMinds om de väljer att bygga en egen värld, helst utan luckor eller i varje fall bra mycket mindre, och önskar dem all lycka.

För det andra tror jag att det är mest "gamla rävar" som är intresserade av Ereb. Jag har en känsla av att halveringstiden för "gamla rävar" är ca ett år, så på de nio år som gått sedan 1991 så borde antalet intresserade gamla rävar ha sjunkit till ca 0,2% (eller i den storleksordningen) av vad det var 1991. Då är det inte ekonomiskt vettigt att ge ut en gammal avdankad spelvärld.

Det hade möjligen varit försvarbart om RiotMinds inte haft sin egen värld att koncentrera sig på, och därmed kunde försöka vinna in nya kunder till den gamla världen. Men nu finns det i princip en enda kraft som håller Ereb vid liv, och det är nostalgi.

Och nostalgin tror jag är för svag idag för att kunna fungera som dragplåster. Man kan inte göra ett kommersiellt rollspel för de 0,2% gamla rävar som finns och tjäna pengar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Varför skulle de inte vara det??
Iofs. en helt ny värld ger mer pengar... det är väl därför antar jag.... satans kommersialism...

Malakhai
Döden är bara början
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Med en helt ny värld kan man komma med betydligt fler nya idéer än om man ska fortsätta lappa och laga på en redan existerande.

Ja, det ger helt säkert mer pengar att ge ut en ny värld. Kanske tillräckligt mycket för att inte gå med förlust, till och med.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...tror jag att det är mest "gamla rävar" som är intresserade av Ereb.

Dessa "gamla rävar" borde dessutom redan ha ett antal Ereb-moduler i bokyllan.

/Azagthoth
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
konkret förslag

Jag delar inte föregående talares pessimism gällande intresset för Ereb Altor. Det är min övertygelse att intresset för Ereb Altor är väldigt stort, och det bygger jag dels på erfarenheter av försäljning av begagnade spelprodukter (inkl Ereb Altor-modulen och andra äldre DoD-produkter), dels på kontakter med våra kunder.

Mitt förslag till RiotMinds är att i framtiden överväga att ge ut Ereb Altor-modulen igen, fast lätt omredigerad och anpassad till den nya upplagan. Denna följer man sedan upp med Ereb Altor II, som skulle täcka in det som inte beskrivs i den ursprungliga modulen. (Resterande länder med mera.) Slutligen skulle man kunna skapa en saftig modul om de omgivande kontinenterna. Jag tror att dessa produkter skulle sälja hyfsat bra, men frågan är givetvis om de skulle sälja tillräckligt bra. Jag tror dock att det skulle vara ett kommersiellt försvarsbart beslut. (Vi skulle i alla fall kunna sälja de förslagna produkterna i massupplagor. Det vet jag.)

Nu vet jag att RiotMinds varken har några planer på nytryck av gamla produkter eller att publicera något till de äldre spelvärldarna. Det är fullt förståeligt, liksom om de inte tycker att Ereb Altor är så värst upphetsande och istället brinner för sin egna spelvärld. Men jag tror ändå att de åtminstone borde överväga att återuppliva Ereb Altor längre fram. Det bör finnas pengar att tjäna på det, nämligen, samt att det skulle öka företagets populäritet bland fansen till helgon-nivå, typ.

Vad gäller Ereb Altors brister så är jag också medveten om dem. Personligen tycker jag nog att spelvärlden inte är så mycket att ha, egentligen. Men samtidigt är den inte sämre än åtskilliga andra spelvärldar. Och till skillnad från andra standardfantasyvärldar har Ereb Altor ett enormt nostalgivärde i Sverige. Därför tror jag inte att konsumenterna bryr sig så mycket om bristerna.

Ett förslag, som sagt.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
samlare

Inte att förglömma att "gamla rävar" i regel är samlare, varför de redan äger både Ereb Altor-boxen och -boken - eller vill äga i alla fall. Avsett om de har någon eller bägge av dessa produkter skulle många (de flesta?) med glädje betala för en reviderad version. Det är jag övertygad om . (Vära kunder skulle göra det i alla fall. Dessutom skulle priset för en nytryckt Ereb Altor-modul vara betydligt lägre än vad man får betala second hand i dagens läge - om man ens får tag i produkten ifråga.)

Och lås oss inte glömma att rollspelshobbyn i hög grad är en konsumtionshobby - för de allra flesta är det minst lika vikigt att köpa och äga en produkt, som det är att läsa eller rent av spela/använda materialet. Jag tror inte att många skulle ha något emot att betala 200 kr för att ha t ex en nytryckt Ereb Altor bok i sin spelhylla...

/Baldyr, optimism

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: samlare

Vära kunder skulle göra det i alla fall.

Jag är kund på Hobbyspel. Jag skulle inte köpa Ereb Altor. Varför? Därför att jag redan har den. De flesta som kan klassas in bland "de gamla rävarna" har nog redan boken, och de flesta är inte intresserade av att köpa ytterligare en bok (om inte priset är det rätta).

/Azagthoth
 

Anonym Snubbe

Veteran
Joined
10 Jun 2000
Messages
13
Varför inte göra gamla moduler tillgängliga GRATIS som Wotc gör med många gamla 2nd Edition AD&D grejer?

på nätet alltså...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: samlare

Jag menade naturligtvis inte att ALLA som någonsin handlat hos oss skulle köpa en viss produkt. Däremot är jag övertygad om att DoD-samlarna (jo, det finns rätt många sådana) redan har köpt eller vill köpa bägge versionerna av Ereb Altor-modulen. Därför skulle de knappast att dra sig för att köpa en nytryckt och reviderad upplaga heller. Den skulle dessutom vara billig jämfört med vad de gamla upplagorna kostar i dagens läge. (Och det höga priset ger just en fingervisning om hur eftertraktat sådant material är.)

Sedan finns det en hel del DoD-fans som inte kan räkna sig bland "rävarna", och som aldrig har ägt vare sig en eller två versioner av t ex Ereb Altor. Antingen kan eller vill man inte betala våra priser, eller så har man inte lyckats få tag i den på annat håll. (Den är även slutsåld hos oss för det mesta, trots att priset stiger hela tiden.) Jag tvekar inte om att en nytryckt upplaga skulle sälja stort. (Åtminstone skulle vi kunna sälja en ansenlig mängd böcker, även om det skulle dra ner begagnatpriserna på gamla versionerna rejält.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Varför inte göra gamla moduler tillgängliga GRATIS som Wotc gör med många gamla 2nd Edition AD&D grejer?"

Finns två orsaker. Även om nu Riotminds köpt rättigheterna till DoD, innebär detta inte att de också har hand om tidigare publicerat material.

Dessa tillhör fortfarande upphovsmännen (upphovsrättslagen) samt att Target Games AB, eller rättare sagt Paradox Entertainment idag har förfogande rätten.

Förfogande rätten kan inte överlåtas till någon annan innan upphovsmännen är tillfrågade. I annat fall kan dessa bryta kontraktet, och det krävs att bara en av berörda upphovsmän bryter kontraktet för att det skall vara ogiltigt.

Sedan finns en annan syn på detta också. Nämligen om en utgåva inte är nyutgiven inom 5-års mellanrum återgår förfogande rätten automatiskt till upphovsmännen. Allt enligt upphovsrättslagen.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: konkret förslag

Får säga att jag delar dina åsikter på denna punkt. Jag hoppas att riotminds kan tänka sig att lyssna på de som köper deras produkter.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: samlare

Det faktum att boken säljer som begagnad beror ju på att den inte längre går att få tag på. Skulle en ny version dyka upp tror jag att både Riotminds och Hobbyspel skulle drabbas, Hobbyspel skulle inte sälja några begagnade exemplar längre och Riotminds skulle tro att de skulle sälja betydligt bättre än vad de skulle göra.

De flesta samlare är inte intresserade av produkter som finns i "överflöd", därför skulle jag inte tro att de fåtal (ja jag tror att det är ett fåtal) DoD-samlare som finns skulle köpa en ny version av Ereb Altor (absolut inte om de redan ägde en version).

/Azagthoth
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: samlare

Jag tror att du har fel. En samlare vill ha samtliga utgivna produkter, helt oavsett om de längre finns i tryck eller inte. Vissa samlare kan som sagt tänka sig köpa flera versioner av samma produkt, det vet vi. Vissa köper t o m flera exemplar av samma upplaga (en för läsning, en för användning, en för samlingen, osv), om de bara har råd. Nu är de kanske inte så många, men de finns.

Skulle det bli nytryck av äldre produkter skulle vår försäljning (av nya produkter) öka markant, även om begagnatpriserna skulle sjunka drastiskt. Vi skulle ändå vinna på det eftersom vi helt plötsligt kan sälja mångdubbelt fler exemplar av samma produkt (tack vare god tillgång och lägre pris). Du har alltså fel - vi säljer hellre tio nya produkter än en begagnad, även om vinsten per produkt skulle bli lägre.

/Baldyr, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: samlare

Det var ett tjatande om varför folk köper böckerna... visst samla kan man säkert göra.. men jag letar efter dem ENBART för att använda dem... klart de e status att ha DoD-91 men det skiter jag i (pardon my french) det är ju glädjen att få spela det jag vill åt....

Malakhai
Döden är bara början
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: konkret förslag

Jag tror delvis att du kan ha rätt, men jag vill också tro att Riotminds vill sätta sin egen stämpel på det nya DoD - och vad vore inte bättre än en helt egen spelvärld.
Förut har DoD varit en startramp för nya rollspelare, och jag tror att det kommer fortsätta att vara det om Riotminds håller kvar vid den gamla enkla spelbarheten. Om då ännu fler nya rollspelare lockas till DoD så tror jag inte att det spelar någon större roll om de ger ut Ereb Altor eller inte, för trots allt är de inte än tonåriga newbeesen inte så intresserade om världen har logiska luckor eller ej, de vill bara få en chans att spela rollspel.
Men just därför kan det ju vara bra att ge ut en egen spelvärld också, som lockar både newbees och erfarna rollspelare.

/Erik, ska nog ta en cola snart... trött...

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: konkret förslag

Även fast jag inte är en ny spelare så hoppas jag att de håller kvar vid den gamla enkla spelbarheten, jag har spelat rollspel ganska länge och börjar faktiskt ledsna på system som är "realistiska", vilket oftast innebär att det är en stor mängd regler och tabeller för allt ting i nyare rollspel. "Keep it fast, keep it simple" är den regel som jag föredrar när det gäller rollspel. Som SL så vill jag inte spendera en massa tid med att bläddra i reglerna eller spendera någon längre tid på att försöka memorera de viktigaste reglerna, jag vill helt enkelt komma igång att spela så snabbt som möjligt med ett spel och koncentrera mig på att skapa en spännande och intressant kampanj för mina spelare istället för att försöka komma ihåg femtioelva specialregler.
När det gäller en ny spelvärld till DoD så välkommnar jag det då 5:e utgåvan i mina ögon var en katastrof och även gamla ereb altor börjar kännas utvattnad. Dock så tror jag att det finns en marknad för att åter ge ut nya omskrivna utgåvor av gamla tillbehör. Det är kanske dock inget som riotminds ska prioritera i första hand, men som de själva skriver, en av anledningarna till att de ger ut en ny utgåva är att spelare kräver att det görs något med DoD istället för att det ligger och dammar i något företags arkiv. Och om de kan få rättigheterna till vissa av de äldre böckerna för att göra nytryck eller reviderade versioner så är det nog ett sätt att tjäna lite extra pengar från de spelare som inte kan tänka sig att släppa altor. Men man kan också se det från andra sidan av myntet, om de inte slopar den tidigare världen så kommer de alltid ha en fot fast i det förgångna, och det kan kanske bli svårt att hävda sin egen spelvärld som vi hittillls inte vet ett dugg om. Efter att nu ha sagt imot mig själv så kan jag väl trots allt konstatera att det är ingen lätt uppgift riotminds har gett sig i kast med, och de ska ha mina lyckönskningar. En sak är säker, även en gammal räv som jag kan uppskatta en ny utgåva om den bara är bra nog. DoD förtjänar inte att gå i graven ännu. Dock så kommer det krävas hårt arbete, svett blod och tårar för att återställa det till dess forna glans.

/Johan
 
Top