NYHET Riotminds släpper grej till 5E

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
781
Riotminds kommer inom kort kickstarta en tredjepartsbok till DnD 5E under namnet "Into the Wild". Verkar vara fristående från någon setting utan främst handla om generisk vildmark.

"We are happy to announce the first installment of our new label "Fantasy Adventures Series", a line of OGL 5E supplements and adventures (as mentioned before we will look into other systems as well). Into the Wild, a complete guide for adventuring in the wilderness. Campaign will launch next week.

This is just a taste of all you'll get:
-10 new Ranger and Druid sub-classes (including Borderland Scout, Forest Warden, River Master, Tunnel Guide and Tree Whisperer) with new fighting styles such as Forest Strider and Ambush.
- 25+ new spells customized for Rangers and Druids
Survival rules (food rations, complications, live-off-the-land), camping, and hunting
- Rules for specific environments including: Forest, Steppe, Tundras, Mountains, Hills, Icy Plains, the Underworld, Marshes, Rivers and Lakes, Seas and Oceans, The Sky, Volcanic Landscapes
- Rules for natural hazards including: Altitude, Hunger and Thirst, Heat, Cold and Frostbite, Drowning and Suffocation, Falling, Darkness, Blinding Light, Diseases & Poisons
- Rules for exploration, navigation and orientation
Travel types (horseback, trekking, sled, skis, ship, etc)
- Full chapter on trees, herbs, flowers, berries, mushrooms and everything that grows in the wild and can be used for potions and elixirs.
- Complete rules for making potions based on ingredients from the nature
- Travel hazards and more than 50 new encounters "created" by nature such as ice-troll, man-eater plant, tree-demon, root-stalker and riverfly.
- Wilderness equipment (snow shoes, sled, climbing gear, etc.)"


https://www.kickstarter.com/projects/riotminds/into-the-wild-for-5e

328293236_6309312559167_6529785096828223719_n.jpg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
I vanliga fall brukar ju RM vara en garanti för snygga bilder i alla fall, men med deras vurm för AI-konst känns ju inte ens det som ett säkert kort längre.

Nu är jag i och försig intresserad av temat, men vad är chansen att reglerna kommer hålla tillräcklig kvalitet i sig?

Argh!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
781
Nu är jag i och försig intresserad av temat, men vad är chansen att reglerna kommer hålla tillräcklig kvalitet i sig?
Historiskt sätt har väl habila regelsystem inte varit Riotminds starka sida.

Personligen tycker jag att det är lite underligt att de valt att överge sina två starkaste kort, dvs atmosfärfyllt världsbyggande och fantastiska illustratörer, men de har å andra sidan sålt av nästan alla sina IP:n.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Historiskt sätt har väl habila regelsystem inte varit Riotminds starka sida.
Exakt!

Nu är det väl förvisso inte garanterat att RM tänker köra på AI-konst, men jag ser risken som hög. De har ju ibland varit en smula oförstående inför omvärldens attityd mot vissa koncept förut.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
781
Exakt!

Nu är det väl förvisso inte garanterat att RM tänker köra på AI-konst, men jag ser risken som hög. De har ju ibland varit en smula oförstående inför omvärldens attityd mot vissa koncept förut.
Ja, av att döma av småbilderna på denna promobild så verkar det ju som att de fortsätter med AI-konsten. Det verkar vara rätt spretiga stilar.
ef3a40323e6e1585d99e0986d03c8c1f_original.jpg
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Har för mig att den här vildmarksgrejen flaggades till Trudvang Chronicles innan de gjorde sig av med sina IPs. Då var jag riktigt sugen på en vildmarksguide men nu - utan Trudvang - får jag inte direkt några ”ta alla mina pengar”-känsla inför detta släpp.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Men är det verkligen AI-bilder? Blomman ser definitivt ut att vara det, men i övrigt är jag osäker. Efter ett år med MidJourney ser nästan allt ut att vara gjort med AI.
Orken uppe i hörnet är garanterat ai, så fort jag ser horn som växee ur huvudet så skriker det midjourney.

Sen är ju som nämnts stilen jättespretig, vilket tyder på AI och dålig art direction.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Orken uppe i hörnet är garanterat ai, så fort jag ser horn som växee ur huvudet så skriker det midjourney.

Sen är ju som nämnts stilen jättespretig, vilket tyder på AI och dålig art direction.
Ja, så kan det nog vara. Orchen ser ut som något Greg Rutkowski har gjort, vilket ju också tyder på att det är AI eftersom hans namn är så vanligt i prompts. Förläggarna förklarar alltså ingenstans varifrån bilderna kommer?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Har för mig att den här vildmarksgrejen flaggades till Trudvang Chronicles innan de gjorde sig av med sina IPs. Då var jag riktigt sugen på en vildmarksguide men nu - utan Trudvang - får jag inte direkt några ”ta alla mina pengar”-känsla inför detta släpp.
Vänta lite - sålde de verkligen av Trudvang? Vem köpte det i så fall?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
781
Ja, så kan det nog vara. Orchen ser ut som något Greg Rutkowski har gjort, vilket ju också tyder på att det är AI eftersom hans namn är så vanligt i prompts. Förläggarna förklarar alltså ingenstans varifrån bilderna kommer?
Nä, men med tanke på att de kickstartade en hel bilderbok med enbart AI-konst förra året så verkar det rimligt att de fortsatt köra på samma spår även i denna produkt.
https://www.kickstarter.com/projects/riotminds/art-of-the-order-of-the-tormented-souls
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Top