Nekromanti Riotminds, pajasminds

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Innan DoD6 släpptes sa man på riotminds att trudvang och spelet skulle utvecklas på hemsidan. Har så skett? Knappast! Ett par spelledarpersoner, nån otydlig karta och 3 bleka krönikor. För fanken, riotminds, vad sysslar ni med!? Varenda sketen d20-kontruktör har en hemsida som uppdateras oftare och med mer värdeful info än eran! Ryck upp er och gör något roligt istället för att ge oss mikrobilder "från studion" och en månadskrönika som kommer var annan månad.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Fylbard

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
75
Location
Lund i Sverige
kan faktiskt hålla med lite men...

...Riotminds är ju iofs inte ett lika stort företag som t. ex Wizards of the Coast, eller vad de´nu heter...

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: kan faktiskt hålla med lite men...

"Riotminds är ju iofs inte ett lika stort företag som t. ex Wizards of the Coast, eller vad de´nu heter..."

Nä och inte jobbar de heltid med Riotminds heller utan om jag förstått saken rätt så har personerna bakom Riotminds andra jobb som de lever och försörjer sig på.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Eftersom...

...du ber sa snallt och ar sa trevlig i ditt inlagg ar jag saker pa att Riotminds lyssnar pa dina synpunkter.

Not.

Ar det sa svart att vara lite hygglig, och inte halla pa och forolampa folk nar man ber om saker, som tex mer material pa hemsidan?

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Listan...

pa material som finns pa deras sajt ar som foljer:

4 arketyper (med bilder av P. Bonner)
2 kartor over Trudvang
2 spelledarpersoner (med bilder av P. Bonner)
1 rollformular
1 rollformular for trollkarlar
1 aventyr (Vinterskogens Hemlighet)
3 kronikor
1 glimt fran Jorges Bestiarium

Lite mer an "Ett par spelledarpersoner, nån otydlig karta och 3 bleka krönikor".

Ge mig garna lankar till den/de d20-forlag som lagger upp mer material an sa har. Det blir inte manga, det lovar jag dig.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: kan faktiskt hålla med lite men...

Men d20-världen är fylld av hobbykonstruktörer som i mina ögon har en väsentligt mer lyckad nätvärvaro än riotminds, trots att de inte har en uttryckt strategi att utveckla sina spel på nätet.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Eftersom...

Jag bad inte om prylar, jag bad om en förklaring - för man blir sur. Det är allt jäkla käckt att surfa in på riotminds.com efter 1 månad för att se att det enda som uppdaterats är något vagt om drakcons placering.

9-10 månader efter releasen och man kan räkna uppdateringarna på sina fingrar.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Förklaring ...

Riotminds består av alldeles vanliga killar med alldeles vanliga jobb. Just nu arbetar de på sin semester med att förse mig med ovanligt material till Jorges Bestiarium som jag (som är en alldeles vanlig kille med ett alldeles vanligt jobb) kommer att arbeta ovanligt mycket med på min fritid och under min semester som jag helst skulle tillbringa tillsammans med min alldeles vanliga familj.

Därför finns just nu inte tid till regelbundna uppdateringar av Riotminds webbplats.

/Dante

P.S. Jag tycker det är märkligt att du blir sur över att Riotminds inte förser dig med gratismaterial i den takt du önskar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Listan...

>4 arketyper (med bilder av P. Bonner)

Spelledarpersoner kan vara intressanta men generella slp är rätt intetsägande. Eller, förresten, är det "allmäna slp" vi snackar om här? Det är lite otydligt ibland om gubbarna är typiska medlemar av sin "typ" eller om de är speciella. Men men... Bilderna är fina i alla fall. Faktum är att bilderna är intressantare än arketyp-texterna. Jag får intrycket av att riotminds fick några bilder och tänkte "vad enda in i hellskotta ska vi använda de här till".

>2 kartor over Trudvang

Minikartor. Varför kunde man inte få dem i typ 1024x768? Skalor vore trevlig också. Kartorna i sig är dock rätt trevliga.

>2 spelledarpersoner (med bilder av P. Bonner)

De var rätt skojiga, men jag har svårt att se hur man ska kunna använda dem i sina kampanjer på något meningsfullt sätt. De käns väldigt mycket som trudvangs motsvargihet till t.ex. Elminister. Jättemäktiga kändisar. Återigen så rockar Bonner.

>1 rollformular
>1 rollformular for trollkarlar

Detta är ju det minsta man kan förävänta sig.

>1 aventyr (Vinterskogens Hemlighet)

Jävligt bra äventyr och klart den bästa uppdatering på sidan än så länge. Förmodligen det som de flesta surfande spelare kommer att använda sig mest av.

>3 kronikor

I stor utstäckning käns de som "fluff" och utfyllnad. Jag vet att meningen med dem är att ge en liten glimt av trudvang, men i mina ögon är de för korta och för lösryckta för att ge mig någonting alls. Principen är dock bra.

>1 glimt fran Jorges Bestiarium

Du syftar på de där pyttenyttebilderna på förstasidan? Varför så små!? Man ser ju knappt vad de är! Vad är meningen med att anställa bra tecknare och visa upp deras bilder som "smygtittar" om bilderna är i frimärksformat? Nej, ge mig en redig full-screen-bild så blir jag glad, annars käns det lite som om det kan kvitta.

>Lite mer an "Ett par spelledarpersoner, nån otydlig karta och 3 bleka krönikor".

Vi snackar 15 uppdateringar på nästan 10 månader. De flesta av dessa har starka utfyllnadsvibbar eller går inte använda i sitt spel utan en massa jobb. Visst, jag kan lägga in några DvärgThuler, men det käns som om det skulle ställa till mer problem än nytta då jag inte har något sammanhang att sätta in dem i. De är säkert jättespännande om man vet något om världen de existerar i.

Jag anser att Riotminds hitintills har sumpat en riktigt bra chans. Istället för att sitta och vänta på att bonner ska rita klart en till bild kunde de ha lagt upp saker som man kan ha nytta av. Varför inte en beskrivning av ett kungarike i trudvang? Så att man har någonstan att spela utan att behöva hitta på allt själv (vad är meningen med att använda en "kommersiell värld" om man ändå måste utveckla den på egen hand?). Fler äventyr - allt behöver inte vara lika ambitiöst som Vinterskogen, det kan räcka med lite äventyrsuppslag som passar in i trudvang. Kort och gott saker som lätt är användbara för spelare och inte kräver en massa merjobb.

Det är bättre att ge oss en värld utan viktiga SLP än viktiga SLP utan en värld.

>Ge mig garna lankar till den/de d20-forlag som lagger upp mer material an sa har. Det blir inte manga, det lovar jag dig.

Men väldrigt få d20-företagshemsidor har varit aktiva i 10 månader. De flesta har dock ett gäng relevanta saker upplagda, t.ex. monster, magiska föremål, beskrivning av världen och miniäventyr. Prylar som lätt går att använda.

Vill du ha länkar så är det bara att dra till <A HREF="http://www.rpgplanet.com/dnd3e/d20guide/index.html" target="_new">http://www.rpgplanet.com/dnd3e/d20guide/index.html</A> och börja klicka.






- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Förklaring ...

Det är verkligen synd om dig,en vanlig kille med vanligt jobb, som måste jobba med något du frivilligt har valt.

>Därför finns just nu inte tid till regelbundna uppdateringar av Riotminds webbplats.

Har det någonsin varit regelbundna uppdateringar?

Jag vet att jag är sur och otacksam, men när ni innan releasen snackade om hur trudvang skulle byggas upp på hemsidan och yada yada så fick man faktisk intrycket av att det skulle vara mer ambitöst än ett gäng bonner-bilder som någon skrivit stats till.

>P.S. Jag tycker det är märkligt att du blir sur över att Riotminds inte förser dig med gratismaterial i den takt du önskar.

Det konstiga är att av de uppdateringar som görs så är väldigt få användbara. Jag skulle inte gnälla om alla uppdateringar faktiskt gick att använda till något - då skulle ni kunna uppdatera var 4:e månad eller vad som hellst utan att jag skulel bli sur.

Se annat inlägg för mina mycket värdefulla insikter i era uppdateringars värde.


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Återigen ...

Jag (Dante) ingår inte i Riotminds. Jag är frilansande grafisk formgivare på min fritid (och anställd grafisk formgivare annars).

Poängen var dessutom inte att det är synd om mig (vilket jag för övrigt inte tycker att det är) utan att du uppenbarligen inte har en aning om hur mycket arbete som ligger bakom till exempel Jorges Bestiarium.

Dygnet har som bekant bara 24 timmar och den tiden fylls snabbt med arbete, familj och sömn. Det går helt enkelt inte att ta fram allt material samtidigt.

/Dante (inte Riotminds!)
 

Smaug

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
25
Re: Förklaring ...

Jag tycker att det som är riktigt märkligt är att du klagar på att materialet inte är anändbart. Som om Riotminds skulle kunna veta exakt vilken slags kampanj du spelar och anpassa sig efter just dina behov?

Riotminds lägger rimligen upp material som de tror att många kan ha glädje av. Att sedan hastigheten inte är som de förväntningar som kanske skapade är säkerligen Riotminds medvetna om och försöker göra något åt.

Till skillnad från ditt klagande, som jag finner något tröttsamt, är det säkert välkommet med konstruktiva förslag till vad som bör finnas på hemsidan. Och då något mer än uttalanden av typen "mer av allt! och bättre!" Förslagen bör dessutom vara rimliga, eftersom jag vet att Riotminds vill lägga upp material av hög kvalitet eller inte alls.

/Från en som spelade innan internet gjorde att man kunde få något gratis spelmaterial över huvudtaget
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Tidsbrist

Jag har ju inte sett Jorges ännu så det är klart jag inte kan veta hur mycket jobb det ligger bakom det. Omslaget var snyggt i alla fall!

Men det är sant, jag har aldrig gjort en kommersiell rollspelsprodukt. Det tar säker lång tid och är jättetidskrävande, men då var det kanske osmidigt av riotminds att tidigare ge intryck av att hemsidan skulle bli värsta dod-templet med massor av grejer och frekventa uppdateringar. (Jag vet att de inte sa så ordagrant, men det var intrycket man fick.) Nu när det visat sig att hemsidan uppdateras väldigt sällan är det ju bara tråkigt för alla parter.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
KK (konstruktiv kritik?)

Jag tycker att det som är riktigt märkligt är att du klagar på att materialet inte är anändbart. Som om Riotminds skulle kunna veta exakt vilken slags kampanj du spelar och anpassa sig efter just dina behov?

Jag talar i allmäna ordalag. Ärligt talat, hur många tror du använder den där odöda riddar-killen i sina äventyr med någon större frekvens? Hur många äventyr har krönikorna inspirerat till? Etc.

Till skillnad från ditt klagande, som jag finner något tröttsamt, är det säkert välkommet med konstruktiva förslag till vad som bör finnas på hemsidan. Och då något mer än uttalanden av typen "mer av allt! och bättre!" Förslagen bör dessutom vara rimliga, eftersom jag vet att Riotminds vill lägga upp material av hög kvalitet eller inte alls.

Jag gav förslag i en annan post. Kan dra några igen. Äventyrsuppslag. Större bilder (ingen kan väll tycka att kartorna är för stora?). Ny besvärjelser och föremål. Korta beskrivningar av länder/platser.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Anser det bra...

..kanske(?). Det är ju ändå bättre att Riot arbetar med "riktigt" matrial än att uppdatera små saker hela tiden. Jag menar, jag vill hellre ha ut moduler än små krönikor (inget ont om dem). man får vara glad att dom över huvudtaget har en sida!! Dom brukar ju "varna" när det kommer uppdateringar så det är lugnt.

Sluta klaga och spela istället!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
Re: KK (konstruktiv kritik?)

Jag talar i allmäna ordalag. Ärligt talat, hur många tror du använder den där odöda riddar-killen i sina äventyr med någon större frekvens? Hur många äventyr har krönikorna inspirerat till? Etc.

JAG har andvänt odöda riddar-killen i ett äventyr som blev lyckat och jag tycker att den är bra (odöda riddar-killen asså)

i dont have any enemies i have a big backyard whith a lots of boddies
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: kan faktiskt hålla med lite men...

"Men d20-världen är fylld av hobbykonstruktörer som i mina ögon har en väsentligt mer lyckad nätvärvaro än riotminds"

Det kan säkert stämma med de är som du säger hobbykonstruktörer vilket gör att jag kan tänka mig att kvalitén på det som finns på dessa sidor varierar kraftigt och att det mesta faktiskt inte är speciellt bra. Riotminds är dock ett kommersiellt företag som om de skall överleva måste sätta mycket högre kvalitétskrav på sitt material än vad hobbykonstruktörer behöver.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
det viktiga för mig.

"Nu när det visat sig att hemsidan uppdateras väldigt sällan är det ju bara tråkigt för alla parter."

Det viktiga för mig är faktiskt att Riotminds jobbar med produkter som skall säljas i butiker. Det vill säga jag ser heller att de jobbar på Jorges Bestarium (JB) samt börjar planera och arbeta med produkter som skall komma efter JB, än att de uppdaterar hemsidan. Vidare ser jag oxå heller att de på något sätt ser till att fortsätta hålla en högt utgivningstakt av moduler och regelsuppliment än att ordnar så att hemsidan uppdateras ofta, Det bättre att lägga den kraft på ännu mer och ännu bättre moduler.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-17 20:53.</EM></FONT></P>
 

Shokker

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
HÄR kommer konstruktiv kritik

Jag är beredd att hålla med Dilandau på en del punkter. Även fast det kanske inte har presenterats på bästa sätt här i forumet av honom.

Jag vet inte om man skall kalla det en olycklig start eller kanske s k "barnsjukdomar", men det är mer än en sak som fått mig att börja tvivla på RiotMinds.

Det första är de förseningar ifrån RiotMinds sida som är och har varit. Vinterskogens hemlighet var väl den första. Om jag inte minns helt fel så skjöts releasen för detta äventyr framåt i tiden ett antal gånger. Varför det hela tiden skjöts framåt i tiden kommer jag inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det var något med speltesterna som strulade? Men på något vis känns det som om man varit lite för optimistisk i tidsplaneringen.

En annan sak som irriterat mig en hel del är det DoD konvent som man planerat för sommaren. Alla uppgifter om detta arrangemang har inte varit annat än kryptiska. Att man i Juni går ut med uppgiften att det skall senareläggas tycker jag gott att man kunnat gå ut med tidigare. Man säger även att konventet "kommer att skjutas fram med en månad eller två". Mer än en månad har passerat sedan man gick ut med denna information och det finns fortfarande inga uppgifter på när och var konventet kommer att hållas. Eller ens om det överhuvudtaget kommer att bli av. Här har man helt klart varit dåliga på att förmedla information enligt min åsikt.

En annan sak som jag också blir lite smått irriterad på är denna fixering över bilder, illustrationer och övrig grafisk utformning. Det verkar som om det sätts mer i fokus än det övriga innehållet (läs: texten). Hur mycket har man egentligen fått veta om vilken typ av varelser som kommer att figurera i Jorges? Personligen är jag mer intresserad av att få en "sneek-peek" på det skrivna än av hur den grafiska utformingen kommer att ser ut. Jag och många andra har nog mer användning av text än av bilder. Dock vill jag framhålla att jag inte på något vis tycker att bilder och dylikt är fula eller inte passar in. Snarare raka motsatsen!
 
Top