Nekromanti Riotminds - Hit eller Shit?

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Vad folk än säjer om Riotminds och deras upplaga, DoD6, så verkar majoriteten gilla det skarpt! Det ligger fortfarande etta bland rollspel på Traditions försäljningslista, tätt följt av Jorges Bestiarium. På fjärde plats hittar man även rollformulären.

Anledningen att somliga tycker illa om DoD6, är förmodligen den att de redan bestämt sig om vad de tyckte när de hörde att licensen sålts vidare.

Punkt!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jupp. kan nog bara instämma. Men det är ju bra, glöm för all del inte att de vänder sig mot level(finns det ett bra svenskt ord?nivå)systemet, även om de flesta nog gillar sagovärldskänslan mycket.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hmm.....

Jag ska inte säga vad jag tycker för då blir jag väl klassifierad av Jorkii med flera som gammal stofil som bestämde sig för att inte gilla det redan innan det kom( vilket jag tycker iofs är en grym osanning)...............
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Hmm.....

Fast jag är också ganska gammal i gamet, diskuterade med en kompis när vi egentligen började, tror det var någon gång 85 eller 86
Fast det är klart, har väl aldrig varit någon stenhård Erebfantast för den delen heller.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Nåja... jag vågar nästan påstå att du är fel person att anklaga folk för att dra förhastade slutsatser ;-)

Själv kände jag inte ens till 6:e upplagans (eller RiotMinds) existens förrän jag för första gången fick syn på den i en hylla på Trad.

Jag anser personligen att DoD6 kan vara något av det trevligaste jag sett i rollspelsväg (även om det finns många värdiga konkurenter), men det betyder inte att det inte finns detaljer jag ogillar. Primärt är det regelverket som stör mig, och jag överväger allvarligt att forska i möjligheterna att köra en Trudvang-kampanj med annat regelsystem. Om man, i likhet med mig, ogillar delar av, eller t.o.m. hela regelsystemet är det i alla fall inte enligt mig särskilt egendomligt att man ställer sig kritisk till hela 6:e upplagan, eftersom (snabb uppskattning, bli inte alltför vreda om jag har fel) en bra bit över 100 av bokens knappa 175 sidor handlar om just regler.

Huruvida regelsystemet verkligen är dåligt eller bra känns rätt meningslöst att debattera igen. Där har ju alla givetvis olika smak...

Tilläggas kan att jag anser att Jorges kanske är det bästa rollspelssupplement jag sett...
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Mja

Tror att när gamla inbitna DoD fantaster hörde att det skulle komma ett nytt DoD blev de intresserade och muntra, men när de såg att Riotminds låg bakom så tänkte de typ "Va, vad är detta för skit?" Många vill ha det som förr, men vet att den tiden är förbi.

Förr = Äventyrspel

Det är det de är uppväxta med och vana vid, när sedan ett annat bolag köper upp rättigheterna litar folk inte på de nya ägarna. Alltså är de tveksamma och en aning pessimistiska redan när de öppnar boken första gången. Men sanningen är att DoD6 är bra. Trudvang är bäst, men DoD6 regelsystemet är bra. Det är enkelt. Det är logiskt.

Punkt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tja...

Tja...för mig var det väl snarare så att jag hade höga förväntingar på den nya utgåvan. Hela biten med fornnordisk setting tyckte jag lät väldigt intressant. Sedan kom själva spelet, och besvikelsen blev ganska snabbt total. Regelsystemet var infantilt, världen närmast icke-existerande och det fornnordiska temat snarare våldtaget än gjort något bra av. Jag sällar mig således till DoD6-hatarnas skara, och du får tro vad du vill - förutfattade meningar eller ej.

Kan tilläggas att jag inte är någon Ereb Altor-dyrkare, heller - Chronopia är min favoritversion av DoD.

- Ymir, som dock föredrar Eon.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Mja

Kan inte tala för andra men själv tittar jag inte på vem som gjort ett spel utan på vad man gjort... Jag köpte DoD6 för att se om det var bra, utan att ens veta om att Riotminds gav ut det den här gången.
Att jag sedan blev besviken tyder väl på att jag har förutfattade meningar och fördomar (ungefär som folk som säger att alla som ogillar DoD6 nog gör det för att de bytt ägare)

DoD6 är helt enkelt för mycket john bauer; det känns som tomtar och troll, inte sagan om ringen.
Vidare tycker jag att regelsystemet är värdelöst.

Kan väl sägas vara inbiten DoD4-fan eftersom jag inte gillade Chronopia heller (våldtäkt på fantasy, eller åtminstonde på high fantasy). I frågan om Ereb så ställer jag mig neutral; världen har både för- och nackdelar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mja

"Men sanningen är att DoD6 är bra. Trudvang är bäst, men DoD6 regelsystemet är bra. Det är enkelt. Det är logiskt."

Att Trudvang är en bra värld håller jag med om. Den har mycket stämning och mycket potential, men än så länge är det lite för lite utgivet om den för att man verkligen ska kunna säga något om den.

Däremot är jag inte förtjust i reglerna i DoD6. Tvärtom vad du vill säga så hävdar jag att de är vare sig enkla eller logiska: det finns för många konstiga sidosteg från grundprinciperna för det. Däröver finns det en kasse med moment i reglerna som jag inte tycker om alls, till exempel att mängden KP ökar med yrkesnivån och att yrkesnivån bestämmer hur bra man är (istället för tvärtom). Men det är min smak.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Re: Mja

Jag tycker att det är realistiskt att KP över med YN, åtminstonde för stridande yrken. En krigare tar ju t.ex. emot en hel del stryk då han strider och om han överlever blir han ju skickligare på att ta emot skador, vrida sig och liknande.

Men ja, du har rätt i att det är för fokuserat på yrken samt att man tål alldeles för mycket. Men det är just reglerna som jag hoppas kommer att rättas till i DoD6 Expert. Religions kapitlet är en lysnande idè och jag tycker att magikapitlet blivit bättre.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Re: Mja

Jag är bara mänsklig. Jag blir sur när jag ser Riotminds bli sågade i recensioner p.g.a. att det inte liknar DoD Expert. Ja, det stämmer! Riotminds försöker verkligen. De ger ut en aningen buggig DoD6 regelbok som dock bäddar för något mycket bra. Svaret på detta blir en total sågning.

Det vi fått se från Trudvang är storslaget.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Du kan ju...

...läsa trådarna här på forumet om DoD6 och Trudvang under tiden innan och medan DoD6 släpptes.. Då kan du få en rätt bra bild om hur det tycktes och upplevdes..
Särskilt saker som "enligt rykten så har 6:an LEVELSYSTEM! BLUÄÄÄÄÄH!"..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte citerade sista raden
 
Top