Nekromanti Riotminds+Chock?

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Kunde inte Riotminds köpa upp Chock och framställa en ny, reviderad utgåva i hårdpärm? Kanske slänga in en ny värld också. Skulle vara trevligt att se de gamla produkterna från Äventyrspel få liv igen. Skräckrollspel är en stor marknad och ett nytt, riktigt bra skräckrollspel med en serie nya moduler till skulle säkert sälja grova pengar.

Chock blev ju aldrig någon succè, mest p.g.a. det bristfälliga regelsystemet och det faktum att skräckrollspel inte var etablerade i den svenska marknaden. Men nu är tiden inne!

Muhahaha!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eh... så du vill ha ett Chock med en ny värld och ett nytt regelsystem? Vad blir det kvar? Vore det inte bättre att antingen utveckla ett eget regelsystem (Neogames har ju f.ö. Phobia på gång, när det nu kommer att komma ut) eller licensiera något bättre skräckspel?

Och angående att skräckrollspel skulle vara någon stor marknad... när jag kollar genom Hobbygames lista på spel ser jag följande spel med skräckinslag: Call of Cthulhu, Deadlands (korsning med Western), och All Flesh Must Be Eaten (korsning med splatter), och man kan nog räkna in GURPS Horror och Ravenloft (värld till D&D) också. Med lite god vilja kan man kanske tolka World of Darkness som skräck, men fokus där är ju inte på skräcken - jag skulle snarare säga att WoD-spelen är supers-spel som använder en del skräckrekvisita. Men i vilket fall som helst utgör inte detta någon "stor marknad" (framför allt inte om man räknar bort WoD).
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Det är inte mycket kvar av de gamla DoD spelen heller i DoD6. Det mesta är ju förnyat, regelsystem, värld osv

Bristen i Chcok var väl regelsystemet, ganska bristfälligt. Kult är ju redan sålt till någon utlänsk tillverkare. Vad är det för fel på Chock, det var faktiskt bra, tycker jag. Och särskilt Nattens fasor, stämningsfyllt! Dessutom var det nyskapande, vad jag vet fanns det inga svenska skräckrollspel när Chock släpptes.

Jag tror att det finns en marknad för skräckrollspel, Kult spelar folk i Sverige fortfarande oavbrutet. Problemet är bara att det inte släppts något bra svenskt skräckrollspel på senare år. Ett skräckrollspel är perfekt att varva Fantasy med, annars blir det lätt lite enformigt. Ett spel med lite mer thrillerinslag skulle kanske t.om. locka nya spelare, medelålders mammor eller ngt :gremsmile:.

I Phobia ser jag mest en Kultklon med en liten gnutta nytt inkastat. Splatter som släpptes vid årskiftet tycker jag är riktigt kul att spela, tack vare att det är relativt lättsamt. Inte så mycket konstiga regler, allt är logiskt och systemet är snabbt. Men förmodligen kommer det inte släppas några tryckta moduler till detta lilla tappra rollspel, därför vill jag ha något mer!

Omslagen till Chock modulerna var de mäktigaste någonsin.
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Tyvärr, men...

...Det finns nog tyvärr inget hopp på den fronten... I höstas mejlade jag RiotMinds och frågade om de var intresserade av att ge ut ett nytt Mutant (kanske med annat namn, whatever) baserat på regelmotorn i DoD6. Svaret jag fick var att RiotMinds endast sysslar med fantasyrollspel. Vill man ha variation från dunka-troll-i-sagoskogs-fantasy får man vända sig till Neogames.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Men Chock var ju inte ett orginal från Äventyrsspel, de har bara översatt det engelska spelet Chill. Så vill du ha det är det ju bara att traska till närmaste rollspelsbutik.

För visst var det så att chill==Chock?
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Tyvärr, men...

Det var väl för väl att vi slapp se Mutant med DoD6-regler.

F.ö. var Chock ett bra spel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kult säljs bara på franska för tillfället (nt)

NT = No Text (Ingen text)
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Japp, det stämmer!

...Fast även den senaste utgåvan av Chill är sedan länge out of print...
 
Top