Nekromanti Riotminds - Är det här olagligt?

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Ok, jag ska sätta ihop en hemsida, inte om DoD 6 utan om något helt annat - vad behöver jag inte gå in på i och med att detta är irrelevant.

Vad jag undrar är om det är olagligt om jag tar bilder från er hemsida och sedan annvänder dom på min efter det att jag redigerat om dom så att de passar mer in på hemsidan jag tänkt konstruera... Jag hade inte tänkt att ändra själva innehållet på bilden utan snarare ändra bakgrunden, bakgrunds färgerna osv.

Det jag kan säja om innehållet på hemsidan är att det inte kommer vara stötande material på den - eller något annat olagligt (enligt Svensk lag) - som Riotminds kan bli förknippade med untan istället kommer jag försöka att lyfta fram det bra jobb som ni faktiskt har gjort med Drakar och Demoner - även om inte jag personligen spelar det.

Jag hoppas att man kan nå en bra lösning och jag inser nu att detta kanske skulle passa bättre som ett mail trots att jag har en lätt aning om att det är lättare att få tag på er här.

Tack på förhand!



PS. Jag kan också tillägga att jag med glädje kan ha med en "diskret" logga av ert företag vilket kan direktera personer till er officiella hemsida så att de ser vart jag har tagit bilderna. Jag kan även lägga in en sträng text där det står något liknande "Riotminds (c) 2002" eller nått.

Hör av er antingen här under eller till min mail:
count-zero@usa.com
DS.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det beror faktiskt lite vem som har upphovsrätten till bilderna. Om Riotminds har köpt upphovsrätten av illullstratören och ger dig tillåtelse att använda dem som är det bara att köra. Det kan också vara så att Riotminds betalt för att publicera bilderna men att illustratören behåller upphovsrätten. Om Riotminds inte svarar inom en snar framtid kan du ju maila till t.ex Peter Bergting och höra hur läget är. Men om han har upphovsrätten så får du nog pynta för att använda dem.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Hej hej,Riotminds har "publiceringsrätten" till bilderna. Med andra ord får du inte lägga upp bilder från DOD utan deras godkännande. Jag äger fortfarande orginalen. Dvs, jag kan sälja bilden till vem som helst, men den personen får inte publicera den eftersom Riotminds köpt rättigheterna för just detta. I vissa fall säljer man endast sk "first publication rights", dvs, kunden köper rätten att publicera bilden en gång. Men så är det alltså inte i detta fallet.Ha det gottPeter
 
Top