Nekromanti Ringrynje tillverkning?

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Någon här som tillverkar ringbrynjor och liknande?

är lite nyfiken. håller själv på med det men började fundera på om det finns andra här som gör detta med?

Och om det är så skulle det vara intressant att höra var ni köper ringar och liknande. har ju själv köpt men kan ju ha missat något bra ställe att köpa material från
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Kollade vidare på sidan. En påse med 1800 fjäderstålsringar kostar 140 spänn vilket borde vara överkomligt.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Har köpt från Viking.se. 1 kg för 129kr. 5kg för 520kr.
1kg är ca 1800 ringar. så gissar det är rätt ok pris.Var mest nyfiken på om jag missat något ställe som hade bättre pris
de har även ringar med nitar till vad som verkar vara ok pris

Måste dock leta vidare eftersom viking inte hade svärtade ringar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har inte sysslat med dylikt sedan jag var i trettonårsåldern, vilket var ett bra tag sedan. Då beställde jag från någon verkstadsbutik, vill jag minnas, och det var väldigt dyrt jämfört med dagens alternativ. Googlade lite snabbt nu och tänker mig att jag nog skulle beställa från Viking.se eller SPQR.se. De verkar ha bra priser, kort sagt.

Vad gäller att svärta ringarna har jag för mig att exempelvis linjeoljebränning tar hand om den detaljen ...?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Tackar för svaret.
beställde svarta ringar från korps.se

Set är samma pris för svarta som för vanliga stål färgade. så känns meninglöst köpa vanliga och färga dem själv. bara extra jobb och i slutändan skulle det kosta mer :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vissa ringar har jag för mig har ändarna mot varandra, medan andra har en förskjutning. Så det finns en kvalitetsskillnad. Var dock så pass länge sedan jag införskaffade några, så jag har inte koll på priser eller inköpsställen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Lupus Maximus;n149728 said:
Vissa ringar har jag för mig har ändarna mot varandra, medan andra har en förskjutning. Så det finns en kvalitetsskillnad. Var dock så pass länge sedan jag införskaffade några, så jag har inte koll på priser eller inköpsställen.
Det var rätt länge sedan nu, men fjäderstålsringar började bli teh shit, när jag var aktiv i SCA Nordmark. Det fanns fortfarande de som gjorde egna ringar genom att linda ståltråd i spiralform - och fördelen med det, är att det är lättare att ha kontroll över kvalitet och "spänst" i ringarna om en gör dem själv. (Men den sortens ståltråd som behövs för att de ska hålla, är lite dyrare att skaffa. Plus att det är meck att göra själv...)

För att få fjäderstålsringarna att hålla, så behöver det vara en avvägning mellan styvhet och elasticitet i metallen. En del är för klena i "fjädringen" och kommer då snabbt att gå sönder, ifall ringbrynjan utsätts för påfrestningar. (Och det kan räcka med dess egen tyngd. Inte så roligt...)

Därför är det i regel, enligt vad jag fick lära mig, bättre att ha ringar som har en förskjutning i sig, som det kräver en del styrka att böja tillbaka - den är den styrkan som sedan kommer att hålla ihop brynjan.

Det är svårare att kontrollera, med ringar som eg. bara är "uppklippta" metallringar, tex en packning av något slag, utan fjädring. (Eller med alldeles för liten styvhet/fjäderstyrka.)

På många forum för reenactment och liknande, finns klagomål och varningar från personer som köpt fel.

Det var dock alldeles för länge sedan som sagt, så jag har ingen koll på var bästa stället att handla egna ringar är. Men bra sajter att kolla in eller rent av fråga (försynt) om råd är tex

SPQR.se

Svarta kattens ringbrynje-guide

Eller som sagt Viking.se
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Ja det finns ju olika kvalitet. men verkar som det ändå är rätt jämn kvalitet när det kommer til fjäderståls ringar. Något annat köper jag inte för tillverkning av brynjor.
Någon extrem styrka behövs ju inte eftersom det ju inte är brynja gjord för att vara "combat ready". för det bör det ju vara nitade ringar

Till armband och smycken krävs ännu mindre styrka hos ringarna och till detta går det bra göra ringarna själva. speciellt om man vill ha brons, mässing eller liknande
Och det är rätt enkelt att göra sådana ringar. fördelen är att man kan göra exact den storlek man vill. Går ganska fort dessutom. det som tar tid är att klippa isär dem

Svarta ringar fanns billigt och bra på korps.se
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Det där med att böja tillbaka. Påminner mig om att det finns två arbetsmetoder, vilket beror på material. De ringar som är mjuka kan man böja ut för att sedan böja tillbaka. Medan de som har hög fjädring använder man enklare en ringtång till, så man pressar ändarna ifrån varandra och sedan släpper. Jag har bara jobbat med de senare, då både med och utan förskjutningen i ringarna.

Ringtången som jag har är en där man kan byta ut "huvudet" för att få olika funktioner. Det gör den tyvärr sladdrig och irriterande att jobba med. Bättre att ha en "solid" tång, dvs utan utbytbara delar. Har för mig att det är runt 8000 ringar i brynjan som jag har, och det är minst hälften som skall bändas i.

Hm... Nu blev jag sugen på att fortsätta på brynja två och göra klart den.

Edit: Låsringstång är tydligen det mer korrekta ordet...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
This brings me back.

Ringbrynjetillverkning är metal(l)-versionen av knyppling och precis lika töntballt som "metalknyppling" låter som det är. Det var bra meditativt arbete när man satt och pillade med ringarna och tängerna på pojkrummet, det saknar jag lite.
Jag saknar inte att hitta små metallringar över hela hemmet däremot. De där små asen kan flyga långt och gömma sig bra när de landar...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Håller helt och hållet med om jämförelsen med knyppling. Men då jag mer är för sömnad använder jag den här metoden då jag tillverkade ringbrynjan...

Håll isär en och placera fyra ringar i den, lägg sedan de fem ihopsatta ringarna i en hög.

Ta "femmor" från högen och sätt ihop dem, med en extra ring mellan varje, till kedjor (kommer inte ihåg just nu hur långa, om det var t.ex. 10 eller 20 "femmor" per kedja. Men det handlar om längden på "plagget")

Fäst en kedja under en horisontell stång, med hjälp av snören och gem (snöret runt stången, och gemen håller i ringarna). Fäst sedan kedja efter kedja till det som sitter fast.

Då jag har "vävt" ihop ringar på det sättet har jag sedan flera "tygstycken" av metallringar, som jag sedan kan fästa ihop för att få den storlek jag vill ha.

Finns säkert mer effektiva metoder, men det var vad jag själv kom fram till för att effektivisera och komma så nära att bara behöva öppna varannan ring, och bara en gång per ring som jag öppnar. Tror inte en enda ring flög iväg heller :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag gör en "femma"sedan bygger jag på den med 2 stängda ringar som jag sätter dit med hjälp av en öppen genom 2 av ringarna på femman,

Har testat göra flera Femmor och montera ihop dem. men jag tycker det känns bökigt. men vi är alla olika och det som passar mig passar kanske inte andra.

och jag gör inte heller flera kedjor om jag ska ha en större ringväv. jag gör först en kedja av lämplig längd sedan bygger jag på denna med 2 rader åt gången. en kedja är ju tre rader ringar. denna metod är den jag själv trivs bäst med.

Och gällande metalknyppling så är det ett bra ord men själv fördrar jag att säga att jag virkar i stål
 
Top