Nekromanti Ringhals brinner!

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Vad sägs om en tröja med trycket:
"Oskarshamn, Forsmark och Ringhals suger, sätt igång Barsebäck!"

Som kärnfysikstuderande gläds jag åt att dagens fysiker måste bytas ut, då kanske det finns plats för mig...
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Stämmer det att det att det inte får förekomma ngn forskning och utveckling av Svensk kärnkraftteknologi som ett led i den avveckling som beslutades i folkomröstningen?

AEGIS PRIME undrar blygsamt
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Stämmer det att det att det inte får förekomma ngn forskning och utveckling av Svensk kärnkraftteknologi som ett led i den avveckling som beslutades i folkomröstningen?
Inte längre, den s.k. tankeförbudsparagrafen (Kärntekniklagen §6) avskaffades tidigare i år.

Dewil
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Stämmer det att det att det inte får förekomma ngn forskning och utveckling av Svensk kärnkraftteknologi som ett led i den avveckling som beslutades i folkomröstningen?
Nästan rätt. Det som syftas är kärntekniklagen 6 § ”ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftreaktor”.

Det är alltså inte i sig förbjudet att forska, men det försvåras eftersom man inte ens får bygga forskningsreaktorer, om jag förstår saken rätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Nästan rätt. Det som syftas är kärntekniklagen 6 § ”ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftreaktor”.
What? Att man inte får bygga är en sak, men att man inte ens får göra förstudier eller ritningar är bara idiotiskt. Vilket syfte fyller det? Är de rädda för att ritningarna ska få en härdsmälta?

Det är alltså inte i sig förbjudet att forska, men det försvåras eftersom man inte ens får bygga forskningsreaktorer, om jag förstår saken rätt.
Får man importera en? Jag läste att japsarna konstruerat en liten reaktor för hemmabruk, som går på låg effekt men är tillräckligt för att på en laddning ersätta pannan och elförsörjningen för en normal villa för överskådlig framtid. Innebär det att en sådan måste smugglas in om man vill ha en?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Inte längre, den s.k. tankeförbudsparagrafen (Kärntekniklagen §6) avskaffades tidigare i år.
OK, ignorera min kommentar till den i mitt svar till Krille.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Får man importera en? Jag läste att japsarna konstruerat en liten reaktor för hemmabruk, som går på låg effekt men är tillräckligt för att på en laddning ersätta pannan och elförsörjningen för en normal villa för överskådlig framtid. Innebär det att en sådan måste smugglas in om man vill ha en?"

Visst kan man det! Billigt och bra!
Vill du ha en missil också?


Storuggla, taedong 2!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Var det inte så att det inte var själva kraftverket som brann? Utan nån transformatorstation eller liknade utanför? (sånt som finns vid alla kraftverk, oavsett typ)?
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Jo, som jag förstod var det ett ställverk i en fristående byggnad, visserligen nära huvudbyggnaden, men ändå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Var det inte så att det inte var själva kraftverket som brann? Utan nån transformatorstation eller liknade utanför? (sånt som finns vid alla kraftverk, oavsett typ)?
Jo. Den var dessutom en bra bit från kraftverket och det var aldrig någon risk för annat än strömavbrott och lite rök. Spontant ifrågasätter jag dessutom att det var risk för större strömavbrott, eftersom elnätet är uppbyggt så att man kan mata från andra håll. På sin höjd kan det innebära att vi får köpa utländsk el ett tag.

Visst älskar man media...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Om inte så söker Iran och Korea säkert några bra fysiker
Ett tips: Åk till Korea i så fall. Irans toppforskare tenderar att bli lönnmördade i rask takt.
 
Top