Ring så spelar vi

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom kulturforumet är lite "allt som inte är rollspel" tänkte jag att vi skulle lära känna varandra utanför våra vanliga rollspels-cirklar.

Det är lördag morgon och du har lyckats ringa in till "Ring så spelar vi".
Det spelar ingen roll att du aldrig lyssnar på P4, du sover över hos några kompisar som satt på radion.
Det spelar ingen roll att du aldrig skulle vakna tidigt en lördagsmorgon, dina kompisar har väckt dig.
Det spelar ingen roll att du aldrig skulle ringa in till ett radioprogram, dina kompisar har ringt och gett dig luren.
Nu sitter du där, yrvaken, i en obekant säng och talar i riksradion.
Vilka kompisar du har.

Inte nog med det, just den här lördagsmorgonen så har alla som du känner och någonsin känt radion påslagen. Känn ingen press.
För att överleva den här morgonen är det tre saker du måste klara av:

#1 Önska en låt
Radion kommer spela precis det du önskar, men tänk på att det här är riksradion och hela Sverige lyssnar - försök undvika könsrock, dödsmetal och annat som din mormor skulle få en hjärtattack av att höra.

#2 Berätta om dig själv
Berätta en anekdot som vi antagligen inte visste om dig och som inte är rollspelsrelaterad.

#3 Välj en fråga
Ställ en obskyr fråga, som inte är rollspelsrelaterad, som du kan svaret på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
#1 Om jag inte får välja metal, då väljer jag samma låt som min far engång i tiden valde: Baloo's sång.
#2 Tycker om att lägga pussel som jag sen ser till att få in ramade så jag kan ha dem som tavlor.
#3 Vad var det första meddelandet som sändes över ARPANET?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
#1 Demob - No Room For You
#2 En gång gick jag i sömnen hemma hos en kompis och pissade ner hans frus kläder i deras garderob (i drömmen en helt vanlig toalett)
#3 Vad innehåller buffelbinken?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
#1 Jag skulle såklart säga Lisa LeBlanc: Aujourd'hui, ma vie c'est d'la marde. Den har lite fula ord, men de är på Québec-franska, så det är okej. Sedan skulle de säga att de inte har den, jag skulle fortsätta att föreslå diverse icke-engelska låtar tills de ger upp och spelar nå'n Jävla Bob Dylan eller nå't. Kanske har de Bomba Estereo?

#2 Jag har vid en officiell teceremoni blivit accepterad som lärjunge till Sifu Luk Baak-gwan, vars mästares mästares mästare tränade Bruce Lees mästare i wing chun.

#3 Vid måttjämkning av ett formtoleranssatt storlekselement som i sin tur används som måttjämkad referens för en annan geometrisk tolerans, behöver man reciprocitetskrav för att få flytta toleransutrymme från referensens storleksmått till den andra toleransen? (Nej, det behöver man inte, men du borde inte göra detta i vilket fall som helst, för folk kommer inte att fatta din ritning.)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
#1 The Garden (Part 3) - Tea Leaf Green (eftersom den gör mig på så gott humör)

#2 Jag börjar måndag morgon med att fundera på vilket vin jag ska köpa till helgen och vilken mat som passar till det. Det är min nya hobby och jag lägger nog lite för mycket tid på det.

#3 Vilken känd formgivare spelade i heavy metalbandet Heavy Load?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
#1 Yuve Yuve Yu med The HU; Mongolisk rock med strupsång och tvåsträngad hästfiol.

#2 Förutom rollspel tycker jag om kortspel i allmänhet och poker i synnerhet.
Får jag välja pokervariant skulle jag välja något av dessa:
Deuce to Seven, Americana, Sökö HiLo, Mississippi, Crazy Pineapple, 2-floppars Omaha.
(även om de flesta av er kan spela poker, skulle jag bli förvånad om ni känner till ovanstående varianter)

#3 Äggstra jobb: Vad krävs för att registrera sig hos det internationella clownförbundet: "Clowns International"?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Motörhead-motörhead för den får mig att gå upp i varv.

En gång när jag skulle på fest så gick jag fel och hamnade på en vilt främmande trädgårdsfest men var för full för att uppfatta detta och satt där och söp hela natten lång och ingen ifrågasatte vem jag var eller gjorde där och på morgonen när jag kommit till sans och insett vad som skett så linkade jag hem bakfull och jävlig innan nån hann ifrågasätta vad jag gjorde där .

Vad är göja för något ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#3 Vad innehåller buffelbinken?
Nu blir jag besviken på dig , alla sanna bulor vet vad buffelbinken innehåller och för herrens skull glöm inte piggelinen samt att buffeln skall drickas genom rören till galgar (såna man gjorde ärtrör av) och att hinken buffeln blandas i skall vara en blå skurhink. 🤣
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Nu blir jag besviken på dig , alla sanna bulor vet vad buffelbinken innehåller och för herrens skull glöm inte piggelinen samt att buffeln skall drickas genom rören till galgar (såna man gjorde ärtrör av) och att hinken buffeln blandas i skall vara en blå skurhink. 🤣
Ok, punkdunken då? (den goda, läskande varianten)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ok, punkdunken då? (den goda, läskande varianten)
Fanns det något fastslaget recept på punkdunk ?

Vill minnas att när vi drack punkdunk så var det mäsk blandat med apelsinjuice , fanns även nått godare recept där man skulle använda sig av det vidriga billighetsvinet aurora mer än så kommer jag ej ihåg ifrån det receptet. Att ha med sig en 5 liters plastdunk och gå runt och tigga slattar av folk som man sedan slängde ner i dunken var också kallat punkdunk vill jag minnas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Recept på buffelbinken för den modige som vill leva farligt eller den som vill liva upp den trista överklass akademikerfesten

2 helrör kronvodka
1 helrör pearl rosé mousserande rosévin
1 flarra fruktsoda
1-2 piggelin för den pikanta smaken , slänges i precis innan man skall dricka för maximal nedkylning.
Blanda allt i en blå skurhink
Ta rören ifrån galgar och använd som sugrör
Sup er redlösa och avsluta kvällen med en härlig holmgång.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
#1 Jag tappar sällan humöret men i helgen har jag varit omåttligt arg på en oansvarig granne som riskerat att smitta min gamla pappa med covid. Jag skulle därför vilja önska Megadeths Angry Again men eftersom det är P4 får det bli Nick Caves People Ain't No Good istället.

#2 Jag har en tendens att sjunga för mig själv. En gång stod jag och diskade och sjöng ljudligt när det knackade på dörren. Där utanför väntade två barn som sålde jultidningar. I efterhand fick jag höra av barnens mamma att dom hört min sång redan på avstånd från huset men att dom inte kunde avgöra vilket språk jag sjöng på. Sedan dess har jag bytt till treglasfönster för att inte förvirra eventuella förbipasserande.

#3 Vilken är den grundläggande skillnaden, frånsett skatteslaget, när det gäller uttagsbeskattning av inkomstskatt respektive moms?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
#1 Önska en låt
Vill du ha pepp? Vill du ha lite fransk hiphop? Vill du ha samhällskritisk fransk hiphop som peppar dig att gå bredaxlat genom tillvaron? Vassego (för dig med Spotify):
#2 Berätta om dig själv
Just nu lär jag mig så mycket jag kan om jordförvärvslagarna1944-1955. Mitt drömprojekt vore att få skriva en bångstyrig masteruppsats i Braudelsk anda som ska heta "Jord" och beskriva jorden i Södermanland under tidigmodern-modern tid. Om examinatorn krånglar kallar jag in @Vimes och @Skarpskytten som får sätta'n på plats! :D
#3 Välj en fråga
Hur kan du använda APA-manualen (sjunde utgåvan) för att ange en precis sidreferens? När och varför borde du göra så?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
#1: Radiovänligt, säger du? Jaja, Dire Straits är väldigt radiovänliga.

#2: Jag funderade och funderade och funderade på att dra till med att jag är sveriges tråkigaste människa men sen så kom jag på att jag ju minsann är kassör i Svenska Basinkomstnätverket sen säkert en hel månad vid det här laget. Så så är det.

3: Varför parsar man PDFer nerifrån och upp? (Ni hör ju hur tråkig jag är. Och nej, svaret är inte "vem fan bryr sig?!?" utan att man läser dem nerifrån och upp för att man smidigt ska kunna bygga nya PDFer av gamla PDFer genom att ta den gamla PDFen och sen lägga på det man vill ändra på slutet. Väldigt behändigt om man t ex vill lägga på en extra signatur på PDFen utan att ändra någonting i själva innehållet.)

Übereil
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
#2 Berätta om dig själv
Just nu lär jag mig så mycket jag kan om jordförvärvslagarna1944-1955. Mitt drömprojekt vore att få skriva en bångstyrig masteruppsats i Braudelsk anda som ska heta "Jord" och beskriva jorden i Södermanland under tidigmodern-modern tid. Om examinatorn krånglar kallar jag in @Vimes och @Skarpskytten som får sätta'n på plats! :D
Det låter som en fantastisk idé, världen behöver fler bångstyriga masteruppsatser i Braudelsk anda. Sök in på hysteriska institutionen i Lund, så kan jag bli din handledare. Fast du vill nog hellre ha Martin Dackling, han har högre level än mig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
#1: Kör Half Moon Street med Blood Ceremony, vetja.
#2: Jag har cyklat sträckan Malmö-Paris.
#3: Vilken kontroversiell operation gjorde Sergei Voronoff till en känd man, och vad innehåller den cocktail som döpts efter denna?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
#1 Önska en låt
Public service nivå alltså? Då kör vi One by one med Elize och Rickard (så får jag in Amaranthe på ett hörn...).

#2 Berätta om dig själv
Jag har varit i Zwolle (Nederländerna) och Gdansk (Polen) och spelat klarinett som representant för Kalmar kommun.

#3 Välj en fråga
Vem var det hårdast servande tennisproffset på 1990-talet? Facit
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
#1 Önska en låt
Först skulle jag fråga om P4 kan tänka sig att spela det 29 minuter långa hårdrockseposet "Achilles, Agony and Ectasy in Eight Parts" av Manowar, med kravet att de spolar förbi trumsolot i mitten för trumsolon är fan det jävligaste som finns. När de säger nej (antingen för att de inte vill spela en 29 minuter lång hårdrockslåt eller för att de vägrar spola förbi trumsolot) nöjer jag mig med världens bästa låt "Wuthering Heights" av Kate Bush.

#2 Berätta om dig själv
Spökhotellet på Liseberg var tidigare inrett med spindelväv. Jag orsakade en klantig arbetsplatsolycka med den spindelväven (jag var ensam i händelsen) vilket ledde till att spindelväven numera (tyvärr) är nerplockad.

#3 Välj en fråga
Vad är den oplanerade, framtvingade anledningen till att västernkostymerna i världens bästa film Tombstone blev så förhållandevis historiskt korrekta?
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
#1 Önska en låt
Ingen dödsmetall? Okej, så här får du precis vad du inte ville ha ;)
False Prophet med Second Death , låt nu mormor njuta av musiken!

#2 Berätta om dig själv
Orsakade vid 15 års ålder en rätt rejäl skogsbrand på västkusten. Det var självfallet inte meningen och min snälla granne sa att allt var en olycka till brandkåren. Ooops!

#3 Välj en fråga
Varför finns det fler tigrar i fångenskap i Texas än det gör i det vilda i hela världen? Tacksam för svar.
 
Top