Nekromanti Rillspel för barn.

Trokko

Veteran
Joined
5 Apr 2014
Messages
1
Mina barn är nu 6 respektive 7 år gamla och har börjat fråga vad det är för böcker pappa har i sin bokylla med en massa riddare, drakar och monster på omslaget.
Jag har försökt förklara för dem vad ett rollspel är och de verkar vara rätt så peppade på att prova.
Dock så har jag spel av den lite mer "vuxna" karaktären i min samling.
Därför tänkte jag kolla med folket här om ni har några tips på [svenska] rollspel som man kan spela i ung ålder. Med andra ord: Inte för mycket gore, men väldigt gärna med lite strider mot t.ex. drakar och andra monster.

Tacksam för tips.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag kan utan tvekan rekommendera rollspelet Äventyr som är just skapad för det syftet. Det borde gå att få tag i från SF-bokhandeln. :)

Äventyr är designad för barn och jag har sett många barn glatt ägnat sig åt att spela det. Så Äventyr är spelet du söker. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Börja med Äventyr som Robert redan nämnt. Sen när de är 8-10 år och varma i kläderna kan de gå över till Fantasy! (jo det är på svenska). Finns även det på SF-bok.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Äventyr finns att få hem gratis på hemsidan, (enbart betaversionen hittills men det fungerar att spela med): http://aventyrrollspel.blogspot.se/. I annat fall finns det i välsorterade spelbutiker. Fantasy! är nog det naturliga andra steget, sedan finns det också andra bra spel för yngre som Spelet om Morwhayle och Tassar och morrhår. Fantasy! har dock fördelen att det är mer allmänt, även om Tassar och morrhår är väldigt sött!
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
När jag började spela med mina barn så startade vi med Äventyr. Det är enkelt och snabbspelat. Sen gick vi över till Fantasy! när vi ville ha lite mer kött på benen. Men efter att dottern läst första boken i Morwhayle trilogin så vill hon bara spela Morwhayle spelet :) Vilket dock fungerar bra. Får dock förenkla vissa bitar då hon bara är sju år.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Clercon;n11247 said:
Men efter att dottern läst första boken i Morwhayle trilogin så vill hon bara spela Morwhayle spelet :) Vilket dock fungerar bra. Får dock förenkla vissa bitar då hon bara är sju år.
Kul att höra! :)

@Trokko: Spelet om Morwhayle är skrivet särskilt med yngre spelare i åtanke. Jag har själv spelat det med vår sexåriga dotter, och det funkade finfint. :) Den tänkta målgruppen är dock lite äldre, så vissa saker kan behöva förenklas lite. :)
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
234
Location
Helsingborg
Jag önskade att jag hade kommit på och skapat Tassar & Morrhår. Har aldrig spelat det men det verkar så jäkla bra.
 
Top