Riktigt bra scenario för varje mythosgud

folketsfiende

drömvändare, problemskjutare och konfluxmästare
Såg en kul tråd på reddit, och tänkte direkt att jag vill ha era åsikter om detta. Så, vilka är riktigt bra scenarion (eller kampanjer) för varje mythosgud (se lista nedan). Eftersom vi är vuxna människor bryr vi oss inte om spelsystem, men gillar motiveringar. Själv är jag inte känslig för spoilers om sådana behövs för att förklara storheten i ett scenario, men det kan ju vara trevligt att visa hänsyn. Flera av gudarna nedan är b-tier eller lägre, men det gör det ju desto roligare om det finns bra scenarion som utgår från dem. Om det saknas gudar i listan nedan, så är vi fortfarande vuxna och tipsar om scenarior för dessa saknade gudar ändå (för övrigt är Saknade gudar ett ganska bra scenarionamn).

Lista från Väktarens handbok (CoC Sverige)
Abhoth
Atlach-Nacha
Azathoth
Bast
Chaugnar Faugn
Cthugha
Cthulhu
Cyaegha
Daoloth
Eihort
Ghatanothoa
Gla'aki
Hastur
Ithaqua
Kungen i gult
Nodens
Nyarlathotep
Nyogtha
Rhan-Tegoth
Shub-Niggurath
Shudde M'ell
Tsathoggua
Tulzscha
Ubbo-Sathla
Y'Golonac
Yibb-Tstll
Yig
Yog-Sothoth
Zoth-Ommog

Last edited:
Spoiler, och jag menar jättespoiler, för Eternal Lies:
Y’Golonac

Något av en oslipad diamant, men jag har haft mycket kul med The Thing at the Threshold.

Väldigt pulpigt och globbetrottigt äventyr. Mycket lök och några scener som behöver lite extra kärlek (eller rentav strykas), men det finns många riktigt bra situationer och en hel del fartfylldhet - men också mysterielösande och klur (åtminstone i äventyrets första hälft).

Ett äventyr som egentligen inte passade mig, men som mina spelare fortfarande pratar om, är Pax Cthuliana från norska (?) Two Starving Gnolls. Jag tyckte själv inte om hur pussligt det var, men det har absolut några scener där det verkligen hettade till.

Last edited:
Nodens, Kingsport-boken, Strange high house nånting.

Oklart om det är så bra, mest som en halv-interaktiv räls,men väldigt trevlig och stämningsfull sådan. Jag har använt den som plugin i andra kampanjer och då gett resan ett tydligare mål. Alltid skönt med äventyr som är så ovåldsamma i sin stil ❤

Jag saknar Dagon i listan, men han kanske inte räknas? Finns det scenarion?
Vet att han ibland beskrivs som en Old One som bara getts utrymme att bli väldigt gammal (men å andra sidan så räknas Cthulhu ibland bara som en väldigt framstånde Star Spawn, bland annat i Chaosiums egna S Petersen's Field Guide to Lovecraftian Horrors).

Back