Nekromanti Riktiga djur och fauna kontra påhittade!

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det har jag redan tänkt på. Det kommer finnas ca 10 vanliga olika riddjur beroende på var man befinner sig.
Jag försöker inte såga ditt projekt, men det finns det ju i vår värld med så det är väl ingen direkt fördel på det sättet (det kan ju vara tufft på andra sätt förstås). Häst, kamel, elefant, åsna, dromedar....
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

Ok det var ju bra att det inte var negativt tänkt. :gremtongue:

Du får kolla på det andra inlägget när du vill, däremot en varning först, jag glömde lägga in styckeindelning då jag bara skrev en sammanfattning rakt ut från mitt huvud. Kan därmed vara lite jobbigt att läsa.

Jag håller just nu på att sammanställer delar av min värld och du får gärna titta / sno / ge feedback på det om du har lust!
Sno hade jag inte tänkt göra. Feedback lämnar jag gärna om du önskar
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

Låter trevligt, jag petar lite försiktigt på dig när det finns något intressant att tittapå. Bara så du vet så menade jag betyder "sno" "hämta inspiration". :gremgrin:
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Visst vill man så kan man säkert komma på en miljon riddjur i vår verklighet. Allt som har en mankhöjd över knäna är det ju bara att testa på. :gremtongue:

Däremot kan jag lova att de "riddjur" jag kommer presentera inte är särskilt vanliga i andra standard fantasyspel samt att vissa troligen inte finns alls eller kommer att finnas i andra spel. Vill inte avslöja för mycket ännu
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

Hör gärna av dig på något sätt när det finns något att läsa/se.

Jag tror att jag jobbar bäst när jag inte försöker hämta inspiration från andra rollspel - vill ju försöka skapa något eget. Bättre att hämta inspiration från tv, film, böcker, verkligheten (för mig i alla fall).
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Sure :gremgrin:

Faktiskt har jag knåpat ihop ca 65 sidor världsbeskrivning (vilket inte är komplett) samt redan döpt och skrivit om några av djuren. Då dessa inte är vanligt förekommande i andra spel vill jag hålla det så tills jag släpper spelet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Påhittat! Även om...

Att världen känns realistisk, i bemärkelsen konsekvent och levande, tycker jag också är mycket viktigt. Jag tror, precis som du, att det är dömt att misslyckas att i detalj konstruera en hel världs ekologi från noll. Men jag tycker ändå att man skall kunna spelleda kampanjer i världar med andra varelser än de jordiska.

Jag tror att man kan få fram en nog så realistisk känsla om man bara anstränger sig att göra de inhemska varelser rollpersonerna stöter på genomtänkta och med en tydlig plats i den lokala miljön.

Men jag erkänner att jag också är svag för att göra strukturer som spelarna kanske aldrig kommer att få möjlighet att helt upptäcka, men som ger mig som spelledare tillfredsställelsen av att kunna presentera en värld med djup och tanke.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Asch!

Detta var ju redan diskuterat, såg jag när jag postat inlägget. Men jag försvarar mig retroaktivt genom att poängtera att min ståndpunkt inte kom upp EXAKT som jag nu skrev den. :gremlaugh:
 
Top