Nekromanti Riktiga djur och fauna kontra påhittade!

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Har tidigare lagt in ett inlägg avseende den fantasyvärld jag arbetar med, återfinns här om man vill läsa http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;sb=5&o=, men min fråga är nu följande.

Jag tänkte skippa vanliga djur (tex hästar) i stort och istället ersätta med totalt påhittade djur. Kan detta bli svårt för spelare att tänka sig in i? Jag vet att det finns andra spel där detta har gjorts, tex skymningshem, Talislanta och varför inte Star wars.

Jag har också läst något tidigare inlägg på sidan avseende att det inte är någon ide att ersätta tex häst med "Hippofantasia" om båda fungerar lika men det är inte heller min tanke. Tanken är mer att skapa en annorlunda djurvärld där de djuren är mer anpassade till miljön och bättre passar in.

Vad finns det för nackdelar/fördelar med detta???
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hihi, jag satt precis och pillade med fauna och sådant i min värld när jag tog en paus och tittade hit. Jag tror att det är alldeles för svårt att tänka sig in i en sådan värld. Jag tycker också att om man nu har har människor i världen, så känns det konstigt att ta bort allt annat från vår värld. Vi är ju trots allt formade efter den här världen och även om du tänker göra dina människor annorlunda så tror jag som sagt det blir svårt.

Det blir också mycket jobb för dig som skapar det och jag tycker att du verkligen ska tänka dig för. Jag har gjort det angående min värld, och jag kan berätta hur jag gör så kanske det ger tankar och idéer.

Jag utgår från vår fauna och flora, det vill säga gräs, ekar, får och flugor finns och fungerar som de gör idag. Från detta gör jag sedan tre saker, tar bort, ersätter och lägger till.

Ta bort - Något djur eller växt passar inte, eller det skulle vara intressantare om det inte fanns. Ta bort det och klura på vilka effekter det skulle få.

Ersätt - Om du uppfinner ett djur som fyller samma funktion i ett ekosystem som t.ex. en björn, men ser helt annorlunda och är mycket, mycket coolare, ta då bort björnen och stoppa in ditt djur istället.

Lägg till - Om du har djur som inte finns och som inte har något motsvarighet i vår värld, lägg till det och försök klura på hur det det skulle påverka människor och andra djur.

Jag vet att det bara var devlis det du frågade efter, men jag hoppas att det hjälpte på något sätt!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Påhittat! Även om...

Att helt ersätta faunan med påhittade djur som dessutom inte liknar existerande djur ökar arbetsinsatsen för dig och spelarna under spelets gång väldigt mycket. Allt måste ju beskrivas av dig och visualiseras av spelarna. Samtidigt är det skönt att slippa undan alla dessa europakloner till kampanjer som översvämmat rollspelandet sedan tidernas begynnelse.

I en av mina kampanjvärldar gjorde jag så att jag tog bort en djurgrupp (däggdjur) med ett par undantag, gjorde ett antal nya djur som medvetet var varianter på existerande med olika utseendemässiga eller magiska knorrar, och fyllde på med ett antal rena fantasifoster.

Det var arbetsamt nog, men fungerade bra.

Men för all del, man kanske kan komma undan med ett väldigt begränsat antal "djurtyper" och sedan hitta på alla möjliga varianter med kosmetiska eller beteendemässiga skillnader. När allt kommer omkring finns det inte särskilt många olika djur synliga i varje given miljö i vår värld.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

När allt kommer omkring finns det inte särskilt många olika djur synliga i varje given miljö i vår värld.
För mig fungerar det i alla fall så när jag ska spelleda att jag vill veta hur världen fungerar, i alla fall den delen som är aktuell. Sedan så är det faktiskt ganska månag djur som syns och framförallt är det många djur som behövs för att saker ska fungera. Även om inte rollpersonerna har koll på det så tror jag det är svårt att skapa om man gör det helt "från början" så att säga. Det där med att visualisera tror jag är ett jättestort problem. Redan med fantasy som använder Europas fauna och flora finns det såvrigheter. Som exempel är det många saker som är naturligt att personer i en värld tänker på, men som inte spelarna gör. Som exempel vet spelarna att en BMW visar på status. Steget till att veta att ett arabiskt fullblod är status är inte så långt, men steget till att veta att en Grusanur är det är rätt långt. Man måste alltså skaffa sig en helt ny värld av djur som påverkar på ett eller annat sätt. Om man lägger ihop det med att man dessutom spelar i en värld som faktiskt inte finns så den också måste skapas i fantasin tror jag att man tar sig vatten över huvudet. Sedan är ju jag en sådan tråkig person som vill att världen åtminstone ska kännas realistisk, så har man inte krav på det är det bara tuta och köra, det kan bli mycket intressant.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag hade inte tänkt att ta bort absolut allt. Gräs, träd, mossa etc fungerar liknande, även flugor och en del insekter etc. Faktiskt finns också får med (kanske) samt katter och krokodiler men sedan blir det nog ganska annorlunda. Jag kan säga så mycket som att jag redan gjort en del djur och min stil har nog blivit mer en blandning av "ersätt/förändra".

Blir det verkligen så grymt mycket mer jobb? Om man ändå behöver beskriva några vanliga djur, oavsett om det är en oxe, krokodil eller en ka´rach, så måste man ju skriva lite beskrivning.

Ytterligare funderare. Det räcker ju om jag i allmänhet beskriver de typer av djur folk träffar på mest eller använder etc. Vad är det för intressant att berätta om att det finns maskar som hjälper till att förmultna jorden? Om det inte är något speciellt med just dessa maskar dvs.

Och tack för ditt svar i alla fall.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

är det skönt att slippa undan alla dessa europakloner till kampanjer som översvämmat rollspelandet sedan tidernas begynnelse

Det är lite av det jag också vill komma bort ifrån, annars är det ju inte så stor ide att göra ett nytt fantasy spel om det bara skall vara som resten.

Skall fundera på det där avseende däggdjur. Skulle kunna funka för mig att ta bort dem. När jag tänker efter har jag mest tänkt mig insekter, kräldjur och ödlor. Skall fundera över det.

Jag hade tänkt att om man beskriver t ex vanliga riddjur, nyttodjur, husdjur, skadedjur, djur som lever i öknen osv etc så kanske man kan komma undan ganska ok. Detta ger spelarna och spelledaren ett gäng djur att börja med. Skulle det saknas något eller någon grupp så får man väl maila till mig så klurar jag fram tillägg. Man kan ju inte skapa en hel värld som skall vara fullständigt klar när man släpper den. Då blir den ju alldrig klar om man inte sätter lite gränser.

(då får man ju inte heller möjligheten att släppa en djur/monster bok senare heller om man gör klart alla djur från början :gremgrin:)

tack för svar
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

och framförallt är det många djur som behövs för att saker ska fungera

Vad är det för saker du vill veta lite mer precist? Vilka djur som livnär sig på varandra eller?

spelarna att en BMW visar på status. Steget till att veta att ett arabiskt fullblod är status är inte så långt, men steget till att veta att en Grusanur är det är rätt långt.

Bra poäng. Detta hade jag faktiskt inte tänkt på alls. Skall klura på hur man löser detta på ett smidigt sätt.

man lägger ihop det med att man dessutom spelar i en värld som faktiskt inte finns så den också måste skapas i fantasin tror jag att man tar sig vatten över huvudet

Jag är inte så säker på detta. Även i spel som utspelar sig i den "verkliga" världen så måst eju spelaren skapa stora delar av världen i fantasin. Hur många har befunnit sig i världens alla länder och vet exakt hur de fungerar?

Sedan är ju jag en sådan tråkig person som vill att världen åtminstone ska kännas realistisk, så har man inte krav på det är det bara tuta och köra, det kan bli mycket intressant

Det beror ju lite på vad man menar med att världen skall kännas realistisk. Självklart skall det vara normala naturlagar etc men jag riktar inte in mig på att göra ett eon spel. Om du läser min världsbeskrivning (återfinns i första inlägget) så kan du ju själv bedöma om du anser min värld vara realistisk eller ej. Men det är inte det jag siktar på, utan snarare en annorlunda spännande värld som inbjuder till äventyr.

Är en orch realistisk? Nej skulle jag säga och därmed faller många fantasyvärldar som realistisk. Fantasy kommer ju från "fantasi".
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

Vad är det för saker du vill veta lite mer precist? Vilka djur som livnär sig på varandra eller?
Ja, det och en massa annat. Även om alla kanske inte kommer ihåg allting så har man faktiskt fått en ganska djup förståelse för hur naturen fungerar genom biologi i skolan och sådär.

Jag är inte så säker på detta. Även i spel som utspelar sig i den "verkliga" världen så måst eju spelaren skapa stora delar av världen i fantasin. Hur många har befunnit sig i världens alla länder och vet exakt hur de fungerar?
Det behöver man inte har gjort, men den kunskap man besitter om den här världen är så månag miljoner gånger djupare än den man någonsin kan skaffa sig om en fantasyvärld. Jag tror att det är oändligt mycket lättare i vår värld, även om man förstås inte har besökt all jordens länder.

När jag säger realistisk menar jag realistisk efter de parametrar som bestäms av skapare, det vill säga du. Det har ingenting med naturlagar att göra, en värld med låg gravitation kan vara realistisk, men det är äckligt svårt att göra den så. Jag menar alltså att jag ska säga att "ah, det verkar ju rimligt" när jag läser om hur saker och ting fungerar. I en del världar (vi kan ta Eddings Belgarionvärld som exempel), tänker jag snarare "Hur i helskotta kan det vara sådär?". Denna tanke kan bero på två saker. Antingen att mitt sunda förnuft och bildning och intelligens är under all kritik, men jag (såklart) tror att det beror på att världen brister i vad jag kallar realistisk. Vet inte om någon blev något klokare av det där, men jag försökte iaf :gremsmile:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det är fortfarande stor skillnad på att påpeka att maskar och andra nedbrytare fungerar som de gör i vår värld och att säga att det finns ett annat system, men det kan ingen något om så det skiter vi i. I alla fall jag godtar inte den senare.

Jag håller inte riktigt med om att det inte är så farligt att beskriva. Alla vet vad en oxe är och alla vet vad en häst är, därför behöver man bara säga "det står en grå hingst på vägen" och alla vet exakt vad som avses. Det är aningen bökigare med en Ymgrlin. Hade den klor? Var det den som åt spädbarn eller var det den som liknade en myrslok?

Det problemet finns givetvis också om man bara gör som jag, dvs lägger till och ändrar djur, men som jag tidigare påpekat tror jag det är att ta sig vatten över huvudet om man gör om alla (bortsett från småkryp och växter som du redan sagt att du inte ska ändra):
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

Skall fundera på det där avseende däggdjur. Skulle kunna funka för mig att ta bort dem. När jag tänker efter har jag mest tänkt mig insekter, kräldjur och ödlor. Skall fundera över det.
Om det finns människor (som naturligtvis är däggdjur) är det här ett bra exempel på sådan jag skulle finna svårsmält som spelledare och förmodligen skulle ändra på. Därmed förstås inte sagt att det är dåligt för det.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

Hej igen,

Ja, det och en massa annat. Även om alla kanske inte kommer ihåg allting så har man faktiskt fått en ganska djup förståelse för hur naturen fungerar genom biologi i skolan och sådär.
Visst det köper jag. Ok säg så här då. Visst en del av mina djur kanske kommer se annorlunda ut och bete sig annorlunda men vissa basgrejer som tex hur växter fungerar, hur förmultning går till etc hade jag inte tänkt ändra.

Det behöver man inte har gjort, men den kunskap man besitter om den här världen är så månag miljoner gånger djupare än den man någonsin kan skaffa sig om en fantasyvärld
Köper det eftersom en "riktig" värld inte går att jämföra med en fiktiv. Men det beror ju lite också på hur mycket man spelat i en spelvärld. Visst jag kan en del om vår värld för att jag levt i den i x antal år. Självklart blir det ju också så med en spelvärld, desto längre man spelat desto mer förståelse får man för den världen. Fråga - hur mycket kunde du om världen efter att ha levt ett år? Problemet är snarare att rollpersonerna inte skall vara spädbarn men spelarnas kunskap om världen kan ofrivilligt motsvara ett spädbarns. Inte så mycket annat att göra än att de måste läsa på lite, få lite enkel presentation eller bjudas på info under spelets gång.

När det gäller "realistisk" förstår jag nu vad du menar. Att allt skall ha ett samband och logisk tillhörighet. Visst det köper jag. Kan själv haka upp mig ganska ofta på en del filmer där det verkligen kan vara stora logikluckor ibland
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vad finns det för nackdelar/fördelar med detta???

Nackdelen - att folk har svårare att relatera till något som de inte vet vad det är, åtminstone till en början - har nämnts, och fördelen - att de kan göras mer anpassade till miljön - nämnde du ju själv. (-:

En annan möjlig fördel är att man göra flera inbördes olika djur inom samma kategori (t.ex riddjur) och på så sätt få större variation.
I en spelvärld jag gjorde för evigheter sen fanns det till exempel tre djurarter som användes för att rida på - ett stort och trögt kreatur som var ganska långsamt men som kunde ta stora mängder last, ett lätt och snabbt djur som sprang som attan men som inte kunde bära särskilt mycket, och ett flygande djur som var dyrt som fan.

--
Åke
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

Visst det köper jag. Ok säg så här då. Visst en del av mina djur kanske kommer se annorlunda ut och bete sig annorlunda men vissa basgrejer som tex hur växter fungerar, hur förmultning går till etc hade jag inte tänkt ändra.
.

Missförstå mig rätt, det kan bli mycket intressant om du lyckas om du ändrar på sådant också, jag bara säger att det är fruktansvärt svårt att göra något sådant så jag ska bli nöjd. :gremgrin:

Angående det där med kunskap om världen är det nästan fånigt att jämföra mellan fiktiva världar och vår egen. Man får helt enkelt anta att rollpersonerna kan en massa som spelarna inte kan. Detta torde vara uppenbart. Men det är förstås alltid lättare (och bättre imho) om världen bygger på samma grunder som vår egen.

Jag har lite funderingar kring det här med balansgången mellan exotisk fantasy och realistisk medeltid, men det är lite OT så jag samlar lite mod innan jag lägger det som en ny tråd. :gremsmirk:
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

Vet att människor är däggdjur, har själv en liten palt. Vilket är det som är svårsmält? Mitt val av djur i världen eller? Tänk så här - det är en öken värld. Jag har tänkt göra så här, det finns människor och vissa däggdjur (men väldigt få) samt andra djur. Det finns orsak till varför.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

Hm... jag menade inte att du inte förstod att määniskor var däggdjur, jag sade så för att förtydliga vad det var jag ville ha sagt. Jag har inget emot din värld eller dina djur eftersom jag inte har sett något av det. Men å andra sidan verkar det inte heller som om du bara rusar på, så jag är övertygad om att det du gör blir bra. Det där med öknen gör att det hela blir lite mer greppbart. Hade du tänkt att koncentrera dig dit eller hade du tänkt att beskriva annat med? En öken med en massa fantasifoster verkar vara en bra idé!

Jäklar vad snabbt du svarade btw :gremwink:
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Det är fortfarande stor skillnad på att påpeka att maskar och andra nedbrytare fungerar som de gör i vår värld och att säga att det finns ett annat system, men det kan ingen något om så det skiter vi i. I alla fall jag godtar inte den senare.
Vad menar du? Kan du omfrasera din fråga?

Jag håller inte riktigt med om att det inte är så farligt att beskriva. Alla vet vad en oxe är och alla vet vad en häst är, därför behöver man bara säga "det står en grå hingst på vägen" och alla vet exakt vad som avses. Det är aningen bökigare med en Ymgrlin. Hade den klor? Var det den som åt spädbarn eller var det den som liknade en myrslok?
Så länge man kör fantasy kommer det här alltid att dyka upp. Hur ser en orch ut vet du säkert pga att du spelat ett antal gånger. En person som aldrig hört talas om orcher kommer ju bli lika förvirrad som bonden som skulle mjölka en Ymgrlin.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Vad menar du? Kan du omfrasera din fråga?
Jag tror inte att jag frågade något, men jag kan försöka förklara vad jag menar. Argumentet att inte beskriva många djur var ju att folk ändå inte känner till dem. Vi pratar nu om småkryp och annat. Jag tycker inte att detta är en "ursäkt" för att inte beskriva det. Samtidigt tycker jag att det är lite nördigt (och onödigt) att faktiskt beskriva det. Slutsats: använd vår värld som mall för allit som är litet. Detta har du ju nu redan sagt att du gör, men det hade du inte i den här grenen av tråden. :gremwink:

Så länge man kör fantasy kommer det här alltid att dyka upp. Hur ser en orch ut vet du säkert pga att du spelat ett antal gånger. En person som aldrig hört talas om orcher kommer ju bli lika förvirrad som bonden som skulle mjölka en Ymgrlin.
Jag tror jag sade det i mitt svar, om inte annat var det det jag menade. :gremgrin:
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Påhittat! Även om...

Men å andra sidan verkar det inte heller som om du bara rusar på, så jag är övertygad om att det du gör blir bra.
Nej det stämmer att jag inte rusar på. Har klurat på världen, fast inte djuren, under ca en två års period och börjar igentligen först nu känn mig lite nöjd.

Visst det finns annat än öken men mestadels består den kvarvarande världen av öken. Om du kikar på mitt tidigare inlägg http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;sb=5&o=, kan du se ett snabbt skrivet utkast avseende min värld.

En öken med en massa fantasifoster verkar vara en bra idé!
Hur vill du att jag skall tolka detta - som ett hån eller? Det är inte en massa fantasifoster eller ivägen-för-spelarna-att-döda-monster jag hade tänkt koncentrera mig på. Jag försöker ta djuren på allvar. Inte att de bara skall vara hackebof som är ivägen för äventyrare.

Jäklar vad snabbt du svarade btw
Ja, det är ju trevligt när man får lite feedback :gremgrin:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Påhittat! Även om...

Hjälp! Det var inte tänkt som ett hån... :gremshocked: Jag menade att det faktiskt skulle vara trevligt, men ordet fantasifoster var felvalt ser jag nu i efterhand. Jag kollar gärna på det du skrev i det andra inlägget senare. Jag håller just nu på att sammanställer delar av min värld och du får gärna titta / sno / ge feedback på det om du har lust!
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Visst förstår att folk har svårare att relatera till vad en ka´rach är för något än en kackerlacka. Men det känns ju tråkigt att bara köra på med samma gamla djur som alla andra spel, särskilt när jag har ider som bara sprutar och vill verkligen få min värld annorlunda.

En annan möjlig fördel är att man göra flera inbördes olika djur inom samma kategori (t.ex riddjur) och på så sätt få större variation
Det har jag redan tänkt på. Det kommer finnas ca 10 vanliga olika riddjur beroende på var man befinner sig.
 
Top