Nekromanti Riktad magi.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Är det bara jag som läst galet eller funkar detta;

Den svårt sargade boven har gömt sig BAKOM den väl tilltagna prinsessan och försöker backa till flykt tunneln.

Bågskytten kan försöka träffa typ; Hand.
Den sanna ljus magikern kliver fram, knäcker till fingrarna och drar iväg en Blix E4 i boven.

Uppdraget avklarat. :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Enligt reglerna ja det funkar. Om jag vore SL så skulle jag säga att prinsessan får skada också, en blixt är ju ändå ström, så det lär gå in i henne också.





/Poseur
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Dock behöver ju inte en blixt färdas spikrakt genom luften. Den kan mycket väl böja sig runt prinsessan, även om det skulle se mindre-än-naturligt ut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ingenstans står väl att blixten måste utgå från magikern? Den kan lika gärna manifestera sig i luften ovanför bovens huvud, typ.

Men ja, det är lite fattigt att magi funkar sådär; jag hade arbiträrt lagt till svårighet med ursäkten att prinsessans och bovens kraftfält är så nära varandra att de är svåra att targeta separat med magi. Om boven står -tre meter- bakom prinsessan fungerar givetvis inte det, och det stör mig inte heller, för i det sammanhanget tycker jag gott magi kan ha en fördel gentemot avståndvapen (jag tvekar inte att låta folk försöka targeta mål bakom väggar och sånt med magi, så länge de har AND, MAG eller på annat vis kan förnimma målet ifråga), men om han liksom håller fast prinsessan borde fältförklaringen fungera.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det jag menade var alltså inte att blixten går igenom prinsessan utan att strömmen gör det. Ut ur magikern, in i boven och vidare in i prinsessan eftersom boven håller i henne.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ahem. vem har sagt att fototropiska flöden följer samma regler som för elektriska flöden? Det är ju mer av en laser, öven om mundanas folk drar jämförelsen till blixtar istället.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well, jag gissar bara att det mer är som elektricitet men upp till tolkning. Mest för att den heter 'blixt' och att vadderat tyg verkar hjälpa. Sedan finns det någon fototropisk monolit någonstans som sprakar med små blixtar.

Laser känns som en annan effekt, men också på fototropi.
Typ brännstråle eller något :gremtongue:


/Poseur
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, här blir jag ambivalent. Vi vet sedan länge att geometri för magi inte fungerar alls som fysisk geometri, och att således leda strömmen runt ett hinder borde inte vara några problem. Deras magiska fält kan ändå vara skilda från varandra, utan att vara ivägen (anledningen till att magi alltid träffar). Dock så gör blixt fysisk skada och påverkas av rustningar. Den är alltså fysiskt manifesterad innan målet träffas, snarare än efter, som många andra effekter kan hävdas göra. Däremot tar inte magikern skada. Det innebär att antingen så manifesteras blixten inte från magikern, utan antingen från en passande punkt eller någonstans mellan magikern och målet, eller så skyddas magikern på något sätt, inbyggt i effekten (vilket jag inte tycker är en särskilt tillfredsställande förklaring.

/Petter som bara kommer med lite tankar utan slutgiltliga slutsatser.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Hade tidigare för något år sedan en tråd om motstånds slag mot magi.
Det pga bakgrunds tabellens fördel; Motståndskraftig: Får lättare att motstå... om det nu var nekromanti?

Hur var det med den saken? Inga motstånds slag så vida beskrivningen inte tydligt säger det?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man får inget motståndsslag mot magi i Eon. Undantaget är vissa specifika effekter, vars effekter man får försöka motstå med ett attributslag. Detta anges isåfall tydligt i effektbeskrivningen.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Jag ser det som "logiskt" att Blixen eminerar ifrån den punkt som är källan till alstringen. Vanligen borde det bli solen för Fototropi. Eller kanske kan det även vara en extra upplyst plats, ur en spegelblank vattenyta eller rakt upp ur snötäcket under den drabbade.
Jag har iaf aldrig sett det som magikern "skjuter" Blixten, möjligen vi kroppslig alstring då!?
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Man kan ju även tänka sig att det är ur de mörkaste tingen, ytorna eller dyligt som Blixten har sin uppkomst. Det är alltså inte sådant som ligger i skugga utan upplysta ting som absorberar mest ljus...
 
Top