Nekromanti Rikedom..vad kan det tillföra kampanjen?

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Vi har en ganska rolig situation i vår kampanj som nog kan leda till något ännu roligare..

Det är så att min RP, från början en Riddare som numera har en stor mängd olika färdigheter och prylar är snorrik.
Han har dessutom efter 18 spelade äventyr lyckats bli hertig i Zorakin.

Nu är situationen sådan att han har ungefär 50000 gm över..dessa ska på något sätt investeras i kampnjen om man säger så.
Vad skulle man kunna använda dessa pengar till (i hertigdömet) för att skapa en rolig och underhållande situation?

Förslag? (och kom inte med det att hyra massa legoknegar och anfalla någon eller något) :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mutor & makt..

Om min rpg skulle ha så mycket pengar över s så skulle jag nog investera det i olika personer... Kontakter & sådant som vill tjäna lite extra finns det nog överallt..
Senså skulle jag nog åxå "köpa" mig ännu lite mer makt hos adelen & sådant...
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Hyr en massa legosoldater och skaffa din personliga instatsstyrka, och sen... ajustdetja... :gremgrin:

Bygg en dungeon á la Krugal Sylve! Konsultera grymkäfts, och lägg resten av stålarna på att sprida ut rykten om de ofattbara skatterna som finns att hämta för drivna äventyrare. Luta dig sen tillbaka och njut av föreställningen.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Det var ju just det jag inte ville...jag vill inte ha krig.
Min RP är god..han är snäll, han är omtyckt av sina vasaller och framförallt av folket i förläningen, han har dessutom fötroende hos den högre adeln och hos kungen.
Så nått som tillför landet och kampanjen något..*funderar*
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Hmm... en kampanj som ska kosta en massa pengar för RP.
Vad kostar alltså pengar, mycket pengar?
Att föra krig kostar enormt, för att inte nämna återuppbyggnaden efteråt, men föra krig är kanske det du ville undvika.

I övrigt så kan du ju helt enkelt bara göra en mycket "svår" och tidspressad kampanj där RPn måste anställa folk över hela världen.
Vad sägs t.ex. om att en demon har tagit över RPns fru, och gör henne sjukare och sjukare. Då får de fara över hela Trudvang och leta upp varenda bibliotek, varenda präst och varenda klokgumma för att få upp spår på vad som har hänt. För att lyckas med något dyligt måste man slänga ut hinkvis med pengar, och utnyttja alla kontakter man har. Muta sig fram, prata sig fram och slå sig fram.

Vad är det sen RP får veta, vad är det allas teorier och kunskaper pekar mot? Kanske finns det något föremål RPn har plockat med sig som är infekterat och som har drabbat frun. Men hur går det att stoppa o.s.v.

- Zire
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Investera i kultur och evenemang för folket då! Bygg amfiteatrar och introducera dramer och komedier från fjärran kontinenter. Grunda ett allmänt läroverk. Bygg ut offentliga platser. Köp alla ofrälse fria. Investera i den lokala sjukstugan, och utvidga den till ett mindre sjukhus med viss fri service för de fattigaste. Köp en eller flera adelstitlar åt ditt hus. Smäll upp ett skrytbygge till din ära (det ger arbetstillfällen). Bygg ut konstbevattningssystemen och kornbodarna så folk aldrig mer behöver svälta. Osv osv osv...

...men jag tycker fortfarande att en Krugal Sylve-grotta är det bästa att göra... :gremgrin:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Aha.. du är spelaren

Jag trodde du var SL :gremsmile:

Då blir det svårare.
Du kan ju till att börja med köpa information om platserna ni besöker. Alltså göra för vana att alltid ta reda på så mycket som möjligt. På samma sätt under själva uppdragen försöka köpa så mycket information som möjligt.

Hade jag varit du så hade jag nog snackat med SL så att denne är beredd på att ge möjligheter för dig att spendera en massa pengar som en del av kampanjen.

Att köpa mycket föremål är problematiskt eftersom man ofta inte kan ta med sig hur mycket som helst.
Att köpa tjänster finns ju kvar som alternativ, men det är ju inte lika roligt.. man känner inte riktigt på samma sätt att man verkligen har använt pengarna.

Låt RPn skaffa sig en riktigt dyr hobby. Där han samlar på Trudvangs bästa hästar (han behöver ju inte plocka med sig alla även om han äger dem, någon kan ju förvalta dem åt honom), eller kanske borgar eller herrgårdar, eller något annat dyrt och exklusivt.

- Zire
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Investera pengarna i olika projekt som konstbevattningar av åkrar, akvedukter (givetvis om SL tillåter sånt) - kanske startandet av ett nytt handelshus som sysslar med handel med riktigt avlägsna platser?
Skapandet av ett blivande arvegods är inte heller direkt billigt, om nu t.ex. dvärgar skulle smida klingan till det nya arvegodsvapnet och alver skulle skapa hjaltet och så skulle till sist någon sätta ihop det hela - kan ju bli ett litet äventyr i sig självt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Första frågan.. Var förvarar han pengarna? Har han en egen skattkammare? :gremsmile: I så fall skulle jag främst försöka skydda den magiskt, för rikedom är något som är svårt att dölja.. Ryktet kan sprida sig och mästertjuvar brukar oftast finnas lite överallt i fantasy..

Andra frågan.. Har han några andra mål i livet förutom att vara god? Detta kan vara kortsiktiga som långsiktiga..

Tredje frågan.. Du tänker väl inte spendera allting? Det vore ju dumt.. Som adelsman har man säkert ett antal bestående kostnader som ständigt dras från förmögenheten..

Du vill fortsätta vara god sade du.. Jag skulle försöka använda pengarna till att hålla dig på god fot med de olika adelshus som är runt omkring dig.. Jag menar inte direkta mutor i pengar, utan du kan ju skicka legoknektar som hjälp om någon annan är i kris (med monster eller dylikt), köpa varor från den andres handelshus (med andra ord, sätta fart på dennes ekonomi) ha baler, bjuda in de andra på falkjakt, ha torneringar och försöka umgås med de andra adelspersonerna på något sätt.. Göra dig själv ett namn istället för "Riddaren som reser runt och hugger monster".. För det är väl så du fått din titel, om än en förenklad version.. Jag kan tänka mig att de andra adelspersonerna inte håller dig högt?

Du måste även försöka stämma av att du har ett gott rykte.. Hyr några som reser runt i de andra länen och lobbar för ditt eget län.. Bygg upp en spionorganisation som ger dig information hur du ligger till med din status hos folket och hos de andra adelsmännen.. Kanske konspirerar någon mot dig?

Jag skulle försöka att skaffa en administrativ personal som kan handhålla de bekymmer som kan uppstå.. Någon som kan övervaka det administrativa arbetet, någon som kan övervaka din spionverksamhet och ge rapporter till dig, någon som kan komma på verksamheter som du kan spendera pengar på, någon som kan sköta det militära samt någon som kan ansvara för de viktigare frågorna när du är borta..

Agera uppdraggivare.. Om du har såpass mycket pengar så kan du hyra äventyrare att lösa dina bekymmer.. Du kan bli "den mystiska mannen som kommer in genom dörren".. För att allt ska gå korrekt till så kan du följa med äventyrarsällskapet på deras uppdrag..

Uppvakta någon.. En kvinna brukar kräva en hel del pengar.. :gremsmile:

Fixa till ditt områdes infrastruktur.. Det kan sätta igång ekonomin.. Skapa några verksamheter som verkar vettiga att ha i en stad..

Utveckla en bra kurirverksamhet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle pensionera karaktären och låta den bli en del av världen istället, då riddaren knappast behöver äventyra längre.. För vad är roligast? En überriddare som någon gång kommer att dö i ett äventyr eller en bestående riddare som dina följande rollpersoner kan höra talas om och som du med ett leende på läpparna kan säga att det är du som har skapat och tillfört till rollspelsvärlden
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Be good and do good

Hmm, nu vet jag ju inte vad er kampanj går ut på och kan således inte anpassa svaret därefter... Många av de svar som givits är allmänna bra förslag och inspirationsgivande till fortsatt utveckling...

Din rollperson är god och riddare? Har du finansiella medel och vill göra gott, så starta upp en riddarorden i rättvisans namn. Bygg upp en stark organisation med få, tydliga ordensregler och gör den självförsörjande. Lämna sedan ansvaret för orden och din resterande förmögenhet till dina närmaste män och ge dig tillsammans med dina äventyrarvänner ut i världen och fortsätt att bekämpa orättvisor i ordens namn. Som ordensinstiftare är det bra om du föregår med gott exempel och samtidigt för dagbok över dina aktiviteter. Din dagbok kan med tiden komma att utgöra grunden till framtida krönikor och legender. Låt ordensriddarna bli kända som de försvarslösas välgörare och förkämpar, ärliga män som är handlingskraftiga och goda, män som inte tvekar att stå de svaga bi. Se till att du kan underrätta dina kolleger i riddarorden om deras hjälp skulle vara nödvändig. Se till att ditt namn, dina kamraters namn, ordens namn samt den anda den vill förmedla sprids till eftervärlden och anammas av fler rättrogna män och kvinnor av framtida generationer!...

...eller pensionera rollfiguren. Ska ni spela rollspel enligt klassiskt äventyrarmanér, så måste du hitta på ett skäl att åter ge dig ut på äventyrens stig...

Börjar bli övertrött av pluggande och kaffemissbruk, om det inte redan framkommit dels av den underliga tiden att posta inlägg och dels av mitt svamlande...
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Kan inte annat än att hålla med. Pensionera karaktären och låt honom istället bli en del av en annan kanpanj, som lärare eller gammal äventyrare som kan ge de yngre och oerfarna bra tips och träning, vem vet efter ett tag kanske din riddare har dött men har blivit en legend bland de yngre äventyrarna som försöker att följa i hans fotspår.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Att pensionera karaktären tycker jag inte är nödvändigt. Jag antar att de tidigare äventyren varit av slaget där man reser runt och dräper monster osv och därav tycker jag snarare det vore riktigt intressant att rollspela vad som händer med en sådan hjälte när han slutar resa världen runt och istället slår sig ner och skaffar ett fast liv. Han kommer då att stöta på en helt ny typ av utmaningar, vitt skilda från att dräpa demoner och annat otyg.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Massa svar

Var förvarar han pengarna? Har han en egen skattkammare?

Hehe..jajjamen, i sitt högsäte i Zorakin.

Har han några andra mål i livet förutom att vara god? Detta kan vara kortsiktiga som långsiktiga

Ja..makt och rikedom, dock så har vi spelat mot dom målen så länge nu, försöker hitta på ett nyt mål som möjliggörs av makt och rikedom.

Agera uppdraggivare.. Om du har såpass mycket pengar så kan du hyra äventyrare att lösa dina bekymmer.. Du kan bli "den mystiska mannen som kommer in genom dörren".. För att allt ska gå korrekt till så kan du följa med äventyrarsällskapet på deras uppdrag

Hehe...bra idé. Att han anställda äventyrare som äventyrar åt mig *L*

Uppvakta någon.. En kvinna brukar kräva en hel del pengar

jo tack..det är redan ordnat :gremwink:..han är lycligt gift och har en arvinge.

För vad är roligast?

Kanske att bygga en kampanj runt riddaren som inte går ut på att hugga ner så mycket med stora tänder som möjligt..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Massa svar

"jo tack..det är redan ordnat :gremwink:..han är lycligt gift och har en arvinge."
Då så.. Då kan du börja äventyra med din arvinge istället.. :gremsmile: Det vore riktigt ballt.. Jag har själv aldrig varit med om det.. Det blir lite Pendragon över det hela (rollspelet där man spelar över många generationer)..

"Kanske att bygga en kampanj runt riddaren som inte går ut på att hugga ner så mycket med stora tänder som möjligt.."
Sant.. Jo, givet att man bör göra på det sättet.. Fast det är din spelledares uppgift att lyckas komma på något.. Fast ibland kan spelledaren behöva lite hjälp och då kan det vara bra för dig att hitta på något med karaktären, som att upprätta något - en byggnad, en händelse eller en verksamhet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt aldrig har spelat över generationer eller har "pensionerat" en gubbe, vilket faktiskt är rätt tragiskt med tanke på hur många år han spelat
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Massa svar

Då så.. Då kan du börja äventyra med din arvinge istället

Hehe..ja, håller med om att det vore ballt, problemet är att man isåfall måste hålla honom ifrån far sin för annars går han bara dit och ber om pengar när det blir problem.
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Re: Massa svar

Kanske har fadern och hela hans förmögenhet blivit kidnappad av en jätte mäktig trollkarl. Då måste arvingen försöka att rädda sin far.

En annan möjlighet är att arvingen och fadern inte kommer så bra överens så att han får inga pengar förrän han har bevisat för fadern att han är kapabel att ta hand om sig själv.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
En god riddare som vill skydda sina vasaller och inte skapa bråkigheter med sina rikedomar. Det är klart att han ska införa Allmän Ålderspension för vasallerna! Voilá - ålderdomen tryggad, ingen behöver sjuttiåtta barn till det ändamålet och kvinnorna behöver inte längre dö i barnsäng.

Eller så kan han bygga en ny befästning för att försvara sig då han blivit nojjig av att ha så mycket pengar! Vips - nytt slott och slut peng, problemet löst.

Graemlinsarna är fula och oskarpa och ser likadana ut.
 
Top