Nekromanti Ridley Scott!?

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
OK, jag är då en liten individ som härisistens fick tag i det suveräna spelet Mutant från det ljuva 80-talet...
När jag sedan hade regelboken i min hand så öppnade jag förstasidan där namnen stod på dom som gjort spelet...
Plötsligt upptäcker jag under titeln "ovärderlig assistans" namnet Ridley Scott... "Hmm, vart har jag hört det förut" tänkte jag i 1/1000 sekund innan jag plockade ner "Gladiator" från hyllan och såg att den var regisserad av just: Ridley Scott...

Nu undrar jag: Är det samma person dom tackar i "Mutant"-reglerna och som gjort Gladiator eller är det bara en tillfällighet att en annan person heter så?
Om det är den "äkte" Ridley Scott: Varför tackas han?

Svar tack!

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Är det samma person dom tackar i "Mutant"-reglerna och som gjort Gladiator eller är det bara en tillfällighet att en annan person heter så?"

- Ingen aning faktiskt, men det är inte ovanligt att tacka folk för det dom har gjort, utan att man träffat dom IRL.

"Om det är den "äkte" Ridley Scott: Varför tackas han?"

- Han gör bra film! Skämt åsido, med tanke på settingen skulle det väl kunna vara Alien (1979) eller Blade Runner (1982) som de tackar för.
Kuriosa: Ridley Scott är ressigör för Hannibal också (fortsättningen på När Lammen Tystnar. Filmen sägs vara snaskig.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT.

 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
OK... Han har gjort bra filmer... Men det är som du säger lite konstigt att tacka nån utan att ha träffat personen IRL...
Nåja, tack iaf... (Oj, nu gjorde jag samma misstag!)

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
OK, dumt frågat av mig där kanske... Jag tänkte mig att om det va den "riktige" Scott så skulle det vara därför, men jag tänkte att det verkade lite konstigt att tacka någon bara sådär.
Äsch, jag tänkte bara dumt! :O)

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Att tacka.. [OT]

"Men det är som du säger lite konstigt att tacka nån utan att ha träffat personen IRL..."

- Tänkte bara (helt osökt) säga att men ibland "tackar" personer i böcker/spel etc rent sarkastiskt också, i stil med "Tack till [Person], för att du höll mig kvar i mitt lilla hål i marken tills jag blev berömd."

//MiDNiGHT. - som kommer att "tacka" många i sina böcker och rollspel. /images/icons/tongue.gif

 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Att tacka.. [OT]

<I>Tänkte bara (helt osökt) säga att men ibland "tackar" personer i böcker/spel etc rent sarkastiskt också,</I>

Iodine Jupiter tackade t.ex Allan Rubin och Ulf Ekman på sin första platta.
Men bläddrar man runt lite i olika spel så är det alls ovanligt att tacka personer för allmän inspiration - actionskådisar, fotomodeller, rockband, serietecknare...
Själv brukar jag tacka Gevalia.

--
Åke
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Tacksägelse [OT]

<I>
"Själv brukar jag tacka Gevalia."</I>

För att slippa onödig debatt så tar vi en disskusion
angående kaffesmak privat, vid tillfälle.

Men, det är en ganska kul debatt egentligen - Vem man ska
tacka - Men det passar sig lite bättre på Kultur-forumet
faktiskt ;-) Vi får dra upp den nån gång.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Många männiksor tackar gud(eller vad de kallar det) och Jesus ofta. De har inte träffat dem.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Många männiksor tackar gud(eller vad de kallar det) och Jesus ofta. De har inte träffat dem."

- Det amerikanska tankesättet? "God, Mom and Apple Pie!". För jag tror det är få Svenskar, rollspelsförfattare eller 'vanliga' författare som brukar tacka Gud.

//MiDNiGHT. - som vi säger i våra hemtrakter: "Hej JESUS!"

 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
jag tackar alla som jag inte har träffat varje kväll...
tack sören
tack eva
tack Jabba
tack ploovo 421
oj de här är ju bara starwars gubbar :)

placebo junkie
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
På grund av filmerna Blade Runner, Alien och kanske även Black Rain (hann den komma innan (nya) Mutant?), som med största sannolikhet stått för en stor kasse inspiration hos författarna.

Faktum är ju att han är en mästerlig ressigör. Jag tycker att han är den bästa ressigören på att göra "mörka" filmer. Bladerunner är den bästa, men även Black Rain har en ganska skön mörk känsla i den. Han har dessutom varit med ett tag.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jo, det är sant... Han har vart med jäkligt länge nu. Och han blir ju inte sämre filmer heller, dom ä ju suveräna allihop!

"In God they believe, but in Metal we trust"
 
Top